تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

آل‌پاچینو: اشتباه کردم، آن‌ها من را می‌شناسند

آزاده اسدی
azadeh@radiozamaneh.com

سومین جشنواره فیلم رم برگزار شد و آل‌پاچینو‌، بازیگر سرشناس سینما، چهارشنبه در اولین روز برگزاری این جشنواره، جایزه یک عمر دستاورد مارکوس اورلیوس را دریافت کرد.

همچنین جشنواره‌ «بلک‌نایتز» در استونی نخستین فستیوال فیلم‌های موبایلی را برگزار کرده است. قرار است در این جشنواره، فیلم‌هایی که با دوربین موبایل گرفته شده، به نمایش درآید.

Download it Here!

آل‌پاچینو بازیگر معروف هالیوود و برنده‌ی‌ اسکار، جایزه‌ یک عمر دستاورد یا کار و فعالیت را در جشنواره‌ فیلم رم از طرف مدرسه‌ بازیگری نیویورک دریافت کرد.

آل‌پاچینو در جلسه‌ی پرسش و پاسخ به تماشاگران درباره‌ هنرپیشه و معلم بازیگری، گفت او را در این مدرسه دیده و با آن از نزدیک برخورد داشته و از آن تجربه گرفته است؛ لی استراسبرگ که سبک بازیگری مشخص (متد اکتینگ) به نامش ثبت شده است.

پاچینو گفت: «کار کردن با استراسبرگ روی اعصاب است چون خودش خدای بازیگری است.» استراسبرگ پدر متد بازیگری است. او در طول سال‌ها تحقیق و اکتشاف بازیگری و برگزاری کلاس‌هایی برای آموزش بازیگران و کشف استعدادهای بزرگ تلاش زیادی کرد.

استراسبرگ در فیلم «پدر خوانده‌ ۲» همراه با دو شاگرد قبلی خودش، پاچینو و رابرت دنیرو بازی کرده است. استراسبرگ در نقش هایمن روث در «پدرخوانده‌ ۲» برای جایزه‌ اسکار نامزد شد اما در نهایت جایزه را به شاگردش رابرت دنیرو باخت.

آل پاچینو درباره‌ استاد بازیگری خودش در فستیوال فیلم رم گفت: «استراسبرگ هیچ‌وقت نمی‌خواست نقش و بازی من را قضاوت کند. ما با هم کار می‌کردیم و شخصیت‌ها را با هم درک می‌کردیم. این موقعیتی بود که با او باشم و بشناسمش، نه فقط از او چیز یاد بگیرم. هرچند که اصلاً نمی‌شود از استراسبرگ چیزی یاد نگرفت. او به دنیا آمده تا معلم باشد.»

سه‌گانه‌ «پدرخوانده» و بازی آل‌پاچینو در نقش مایکل‌ کورلئونه یاد‌آور یک فیلم سینمایی کلاسیک است که هنوز جزو پرطرفدارترین فیلم‌ها در تاریخ سینماست.


آل‌پاچینو جایزه‌ یک عمر دستاورد را دریافت کرد

آل پاچینو می‌گوید وقتی کودک بوده تجربه‌ بازیگری مارلون براندو و استوسبرگ را دیده بود و متوجه شده او چگونه تجربه‌ خودش را منتقل می‌کند و وقتی با او مستقیم کار کرده، تجربه‌‌، تمرکز و نهایت مهربانی‌اش را در کار درک کرده است.

با این همه، او معتقد است امروز بازیگران بیشتر به خودشان اعتماد دارند و به خودشان مطمئن هستند تا این‌که بخواهند از دیگران تجربه‌ی بازیگری یاد بگیرند.

رابرت دنیرو، بازیگر دیگر محبوب هالیوودی می‌گوید تکنیکی که از پاچینو یاد گرفته روخوانی جمعی فیلمنامه است. او می‌گوید اگر قرار باشد با هم کار کنیم فیلمنامه را با هم می‌خوانیم و این روش برای بیشتر نزدیک شدن به فیلمنامه و حس‌هاست و زمانی پیش می‌آید که دور یک میز نشسته‌ایم.

وقتی طرفداران آل‌پاچینو موقع نمایش فیلم‌هایش با حضور خودش یا در جشنواره‌ها برای دیدنش جمع می‌شوند و فریاد می‌زنند، پاچینو می‌‌گوید:

«آن‌ها واقعاً من را نمی‌شناسند و من هم آن‌ها را نمی‌شناسم. چون آن‌ها کارهای من رادیده‌اند و فقط هم کارهای من را می‌شناسند.»

او یک خاطره برای خبرنگاران در فستیوال فیلم رم تعریف کرد: «یک‌بار یک نفر توی آسانسور استراسبرگ را می‌بیند و به او می‌گوید هی! لی من تو را می‌شناسم. اما استراسبرگ به او گفت نه‌، تو کار من را می‌شناسی، نه خودم را.»

اما در فستیوال فیلم رم آن‌قدر هیجان و فریاد طرفداران پاچینو بالا گرفت که او بعد از این حرف به آن‌ها تعظیمی کرد و رو به دوربین‌ها گفت: «من اشتباه کردم، آن‌ها من را می‌شناسند.»

فستیوال فیلم‌های موبایلی

غیر از سینمای حرفه‌ای، ماجرای سینمای آماتوری است که این روزها با تکنولوژی جدید وارد بخش حرفه‌ای سینماگری می‌شود. جشنواره‌ «بلک‌نایتز» در استونی نخستین فستیوال فیلم‌های موبایلی را برگزار کرده است.

مدیر این جشنواره می‌گوید تلاش می‌کند که در این فستیوال کم‌کم به ماجراهای مستند‌های موبایلی برسند،
یعنی «جشنواره‌ فیلم‌های مستند موبایلی».

ایده این فستیوال از آنجا شکل گرفت که تلفن موبایل همیشه با مردم است و می‌توانند لحظه‌ها را شکار کنند. لحظاتی که شاید ممکن نباشد دوربین همراه شما باشد. اگر این دو عنصر را به هم وصل کنیم شاید به یک اتفاق سینمایی در دنیا برسیم.

این فستیوال می‌خواهد نشان بدهد برای ساخت فیلم لازم نیست یک فیلمساز حرفه‌ای باشیم، تجهیزات حرفه‌ای داشته باشیم یا آن‌قدر بودجه لازم باشد که بتوانیم فیلم بسازیم.

مدیر جشنواره‌ فیلم‌های موبایلی کریستو توور در این مورد تاکید کرده: «تلفن موبایل شما همیشه در جیب شماست و فقط لازم است درست نگاه کنید و فکر کنید بر اساس چه فیلمنامه‌ای قرار است فیلم بگیرید.»

اما این سوال پیش می‌آید که با این شرایط آیا هر کسی می‌تواند فیلمساز شود؟ مدیر جشنواره‌ فیلم‌های موبایلی می‌گوید:

«مهم نیست چه نوع دوربینی دارید. مهم این است که می‌‌خواهید چه بگویید. اگر داستانی برای گفتن دارید و تا حالا شانس فیلمسازی نداشته‌اید از موبایلتان که می‌توانید کمک بگیرید بنابراین می‌توانم بگویم بله، هر کسی می‌تواند یک فیلمساز باشد.»

Share
وب‌سایت جشنواره فیلم موبایلی

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)