تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گزارشی از اولین جشنواره فیلم‌های ایرانی شهر سان‌فرانسیسکو

جشنواره‌ای برای فرهنگ ایرانی در سان‌فرانسیسکو

لوا زند
leva@radiozamaneh.com

اولین جشنواره فیلم‌های ایرانی شهر سن‌فرانسیسکو امروز ۲۷ سپتامبر با نمایش مستند ۴۵ دقیقه‌ای «ایران: از پشت دیوارها» به کارگردانی هاکان توکای از ترکیه افتتاح شد.

Download it Here!

فاطمه معتمد‌آریا در بخشی از این فیلم که داستان شکست‌ها، تلاش‌ها و موفقیت‌های زنان ایرانی در عرصه‌های مختلف است می‌گوید:

«‌به نظر من آرایش‌های غلیظ در جامعه ایران، یک ریشه اجتماعی خیلی وحشتناک دارد و معضل اجتماعی است چون نسل جدید در ایران بعد از انقلاب متولد شده است و خود را موظف به رعایت خیلی از قوانین جمهوری اسلامی نمی‌کند.»

سعید شفا از مسوولین برگزاری مراسم جشنواره در‌مورد چگونگی شکل‌گیری این مراسم به زمانه می‌گوید:

«سال‌های زیادی بود که از من می‌پرسیدند چرا فستیوال فیلم‌های ایرانی ترتیب نمی‌دهم، چون کار اصلی ما برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم تیبران هست که در سال ۲۰۰۱ تاسیس‌اش کردیم. و از سراسر دنیا فیلم‌های را نشان می‌دهیم.»

او ادامه می‌دهد: «جو روزهای اخیر و به خصوص نسلی که در خارج از ایران بزرگ می‌شوند خیلی با فرهنگ ایران آشنایی ندارند. در عین حال دوست دارند، ایرانی بمانند. فکر کردم بهترین زمان هست که این فستیوال را ایجاد کنیم که با فرهنگ و کشور خودشان بیشتر آشنا شوند.»


سعید شفا از مسوولین برگزاری مراسم

فیلم «چهره‌هایی بر دیوار» داستان یکی از محلات منطقه ۱۶ تهران است. منطقه‌‌ای که ۷۲ شهید را در جنگ از دست داده است.

داستان اصلی فیلم، حول محور این محله و همین‌طور داستان سه برادر شهید خانواده دستوار است. این فیلم ۶۲ دقیقه‌‌ای محصول مشترک کشور ایران و فرانسه است.

«آخرین سفر بهزاد» داستان دو ماه و نیم کوچ یک خانواده از ایل قشقایی بود. این مستند ۵۷ دقیقه‌ای به کارگردانی جان موری‌، محصول مشترک ایران و ایرلند است.

در انتهای نمایش این فیلم، خانم کشکولی از افراد ایل قشقایی که از مسوولین تهیه این فیلم بودند در سالن حضور داشتند و به سوالات حضار پاسخ گفتند.


خانم کشکولی از تهیه‌کنندگان فیلم «آخرین سفر بهزاد»

امید جلیلی، کمدین ایرانی سینمای انگلیس همراه با پروژه سینما ایران، تهیه‌کننده دو مستند بعدی روز اول جشنواره بود.

عباس کیارستمی ۱۹ سال بعد از ساختن فیلم «خانه دوست کجاست» همراه گروه تهیه‌کننده می‌شود و سرزده به دیدن بابک احمدپور، نوجوان آن زمان هشت ساله دفتر به دست و جست‌وجو‌گر فیلم‌ا‌ش می‌رود که ۱۲ سال است همدیگر را ندیده‌اند.

بابک از افسردگی بعد از شهرت صحبت می‌کند و کیارستمی می‌گوید که این زندگی همه ماست. نام این مستند ۳۰ دقیقه‌ای «در راه با کیارستمی» و به کارگردانی مارک کازین و محصول کشور انگلستان است.

در مستند بعدی که «سینما ایران» نام دارد، باز هم همان گروه به سراغ عده‌ای از سینما‌گران شناخته شده ایرانی می‌روند. داریوش مهرجویی و عزت‌الله انتظامی به دیدار روستایی می‌روند که سال‌ها قبل فیلم «گاو» را در آن فیلمبرداری کردند.

مخملباف از سرگشتگی‌اش می‌گوید و دخترش سمیرا از قدرتی که مدرسه خانگی پدرش به وی داد. مانیا اکبری از تاثیر فیلم «این خانه سیاه است» فروغ فرخ‌زاد و جعفر پناهی از میل قلبی حکومت برای خارج شدن فیلم‌سازان از ایران حرف می‌زند.

«سینما ایران» ۵۰ دقیقه و به کارگردانی مارک کازین و محصول کشور انگلستان است.


جیسون رضایان و منوچهریان، کارگردان فیلم «دنیای در میان»

«درسی از بم» داستان یک مدرسه صحرایی است که مشرف به ارگ تخریب شده بم است و انشاهای بچه‌های بی‌خانه در‌مورد آرزوی‌شان برای ساختن دوباره ارگ بم را به نمایش می‌گذارد. این فیلم کوتاه ۲۳ دقیقه‌ای به کارگردانی علیرضا قاینی و محصول مشترک ایران و اطریش است.

جیسون رضایان جوان نیمه ایرانی، نیمه امریکایی متولد کالیفرنیا است که برای شناخت ریشه‌های خانوادگی‌‌اش به ایران سفر می‌کند و حاصل سفر سوم‌اش به ایران فیلم «دنیای در میان» است.

جیسون در این سفر تماشاگران را با خود به خیابان‌های تهران، قهوه‌خانه‌های اطراف زاینده‌رود و حرم امام رضا در مشهد می‌برد و از بی‌وطنی‌اش سخن می‌گوید.

این‌که در ایران زندگی سخت است اما پای‌اش به امریکا نرسیده می‌خواهد به ایران باز گردد. این فیلم ۵۵ دقیقه‌ای محصول مشترک ایران و امریکا و به کارگردانی نظام منوچهری است که به همراه جیسون رضاییان در سالن نمایش حضور داشتند و بعد از فیلم به سوالات حضار جواب دادند.


خانم کشکولی از تهیه‌کنندگان فیلم «آخرین سفر بهزاد»

فیلم داستانی «سر بریده‌ی زیر بوته‌ها» داستان بدشناسی پسرک تیغ‌کنی است که زنی را حین رها کردن جسدی در بیابان می‌بیند و زن به دنبال‌اش همه صحرا و وادیه را زیر پا می‌گذارد که پسرک را بکشد. این فیلم ۷۱ دقیقه‌ای به کارگردانی اسماعیل براری و محصول کشور ایران است.

«کشیده» فیلم کوتاه پنج دقیقه‌ای به کارگردانی احسان امانی و محصول کشور ایران، داستان چهار مسافر یک کوپه در یک قطار مسافربری و صدای یک بوسه و به‌ دنبال آن یک کشیده در یک تونل و بعد هم حدس و گمان‌های مسافران است.

آخرین برنامه روز اول جشنواره، مستندی از کشور امریکا در‌مورد استند‌آ‌پ کمدین‌های مسلمان در این کشور است.


تیسا هامی، کمدین ایرانی‌الاصل

تیسا هامی، کمدین ایرانی در این مستند ۵۶ دقیقه‌ای حضور دارد. تیسا هامی که در سن فرانسیسکو زندگی می‌کند در سالن نمایش فیلم حضور داشت و به سوالات حضار پاسخ گفت.

قبل از این‌که گزارش روز اول جشنواره رو ببندم بین تماشاچی‌های حاضر در موسسه هنر سن فرانسیسکو، محل برگزاری جشنواره رفتم و از آن‌ها در‌مورد فیلم‌ها پرسیدم.

بروس بهمنی از نویسندگان ایرانی امریکایی حاضر در سالن در‌مورد فیلم‌ها می‌گوید:

«از فیلم «آخرین سفر بهزاد» خیلی خوشم آمد. درمورد یک خانواده قشقایی بود و من خیلی تحت تاثیر قرار گرفتم. نه به خاطر این‌که چیز زیادی درمورد زندگی قشقایی‌ها یاد گرفتم، بلکه کاراکتری که ایجاد کرده بود یکی از جالب‌ترین کاراکترهایی بود که تا الان دیده بودم.»

مهدی که دانشجوی دانشگاه برکلی و از دیگر تماشاچی فیلم‌ها بود در پاسخ به سوال من در‌مورد فیلم‌ها گفت:

«‌از آن قسمت که درمورد فیلم «گاو» بود خیلی خوشم آمد که به همان روستا برگشته بودند. آن قسمت فیلم خیلی جالب بود. و صحبت‌های آقای مهرجویی هم خیلی جالب بود. ولی از صحبت‌های سمیرا مخملباف و خود آقای مخملباف خوشم نیامد چون درباره سینما خیلی بی‌ربط بود.»

Share
Iranian Film Festival - San Francisco

نظرهای خوانندگان

گفتارآقای مهرجوئی زیبا بود لاکن بودن مخلباف ودخترش باعث آبروریزی این جشن وبی احترامی بود به هنرمندان واقعی . .
جای امثال آقای محمد رضای گلذاربهرام رادان هدیه تهرانی وخانم هانیه توسلی خالی بود درودبرشما

-- hadichitgar ، Oct 1, 2008

سلام
متاسفانه نام فیلم سینمایی "کویر مرگ" به اشتباه «سر بریده‌ی زیر بوته‌ها» ترجمه شده زیرا نام این فیلم در برگردان به انگلیسی به Dead Heat under the Shrubs تغییر کرد.
لازم به یادآوری است که این فیلم به کارگردانی اسماعیل براری و محصول 2001 است و در حالیکه تا کنون در بیش از 12 کشور دنیا و در فستیوالهای متعددی به نمایش درآمده و جوایز بسیاری و نقد های زیادتری را به خود اختصاص داده، متاسفانه تاکنون در ایران اجازه نمایش عمومی پیدا نکرده است.
شما می توانید اطلاعات بیشتر راجع به این فیلم را در این سایت مشاهده کنید:
www.wifc.org
همجنین مصاحبه اسماعیل براری با رادیو زمانه را در آرشیو ماهانه Apr 2007 باعنوان "سرنوشت سینمای ایران؛ مثل فرش ایرانی" مشاهده کنید.

-- World Iranian Film Center ، Oct 20, 2008

I enjoyed Behzad's last Journey movie very much and I would like to contact Mrs Mahin Kashkouli and learn more about her tribe and her family. Please let me know how can I contact her.. thank you very much

-- pasa ahi ، Dec 14, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)