خانه > بیژن روحانی > میراث فرهنگی > کلیسای پطرس مقدس و زادروز مسیح | |||
کلیسای پطرس مقدس و زادروز مسیح
در میان کلیساهای دنیای مسیحیت و به خصوص میان کلیساهای کاتولیک، سنپیترو (S.Pietro) یا «پطرس مقدس» جایگاه برجسته و مهمی دارد. کلیسایی که اکنون مرکز اصلی آیین کاتولیک است و روی آرامگاه پطرس، حواری مسیح ساخته شده است.
پطرس که نام اصلی او در عبری شمعون و از ریشه عبری شمعا به معنای شنیدن بوده، از عیسی لقب kefa (در انگلیسی Cephas) را دریافت میکند که در زبان آرامی به معنای صخره است و در یونانی به شکل پطرس تلفظ میشود (لاتین آن Pertrus است). با توجه به متون «عهد جدید» میتوان دریافت که پطروس میان ۱۲ حواری مسیح، جایگاه برجستهتری داشته است. او پیش از آن که حواری مسیح شود، ماهیگیری ساده بوده است. تبلیغ مسیحیت در امپراتوری رم سپس تعدادی از یارانش جسد او را در تپههای واتیکانوس (Vaticanus) خارج از شهر رم آن زمان به خاک سپرند. جایی که سیرک نرون و همچنین گورستانی باستانی قرار داشت. گور پطرس تا مدتها یعنی حدود قرن چهارم میلادی، مخفی و ساده باقی ماند.
کنستانتین و کلیسای قدیمی پطرس در تعدادی از طرحها و نقاشیهای قدیمی، معماری کلیسای اولیه که تفاوتهای فراوانی با کلیسای امروزی دارد، مشخص است. کلیسای دوران کنستانتین کلیسایی بود با سقف شیبدار چوبی و بدون گنبد. شارلمانی در سال هشتصد میلادی به عنوان بنیانگذار امپراتوری رم مقدس یا غربی در این مکان تاجگذاری کرد. اهمیت کلیسای پطروس از آن رو است که تمام پاپها خود را جانشین او میدانند. در حقیقت پطرس بنیانگذار کلیسا و اولین پاپ در نظر گرفته میشود. مسیحیان معتقدند که عیسی کلیدهای بهشت را به پطروس داده است، از این رو در نماد واتیکان، در دو طرف تاج پاپی، همواره دو کلید نیز تصویر میشود. کلیسای جدید جای کلیسای قدیم را میگیرد ساخت کلیسای جدید که متأثر از هنر و معماری رنسانس و سپس باروک است، در سال ۱۵۰۶ میلادی و با استخدام نامآورترین معماران و هنرمندان زمان آغاز شد و در سال ۱۶۲۶، یعنی حدود ۱۲۰ سال بعد پایان یافت. علت طولانی شدن بیش از حد آن، به مرگ چند پاپ که سفارشدهنده اصلی پروژه بودند و درگذشت معماران و همچنین غارت بزرگ رم در سال ۱۵۲۷ بر میگردد که هر کدام تکمیل پروژه را برای چند سال به تعویق میانداخت.
از برامانته تا میکل آنژ از جمله نامهای مشهور میتوان به رافائل و میکل آنژ نقاش، مجسمهساز و معمار برجسته نیز اشاره کرد. امروز با رجوع به طرحهای باقی مانده از پروژه برامانته، رافائل، میکل آنژ و کارلو مادرنو میتوان تفاوت معماری آنها را به راحتی تشخیص داد. در طرح ابتدایی برامانته قرار بود کلیسا با نقشهای همانند صلیب یونانی، یعنی صلیبی با اضلاع مساوی و گنبد کاملاً نیمدایره همانند معبد باستانی پانتئون رم ساخته شود. در این طرح، نقشه اصلی یک پلان مرکزی متقارن داشت. رافائل طرح کلیسا را از حالت پلان مرکزی خارج و آن را به صورت یک باسیلیکای رمی با سه راهروی اصلی طراحی کرد. میکل آنژ اما دوباره به همان پلان مرکزی مرکزی برامانته بازگشت؛ با این تفاوت که با افزودن یک پیشآمدگی در قسمت ورودی کمی تقارن طرح را بر هم زد. میکل آنژ برای گنبد نیز طرحی را تهیه کرد. او در میانه تکمیل طرح خودش بود و گنبد بر اساس نقشههای او هنوز به اتمام نرسیده بود که درگذشت. پس از درگذشت او زمانی که دیگر دوران ضد اصلاحات مذهبی فرا رسیده بود، نقشه کلیسا نیز تغییراتی کرد و بر خلاف پروژه میکل آنژ به پایان رسید.
وضعیت نهایی کلیسا کلیسا ۱۸۶ متر طول دارد و پهنای نمای ورودی آن ۷۱ متر است. کفسازی داخل کلیسا با استفاده از طرحهای کاملاً هندسی و سنگهای مرمر رنگی انجام شده است. در کف کلیسای جدید، یک صفحه مدور سنگ سماق از کلیسای ابتدایی باقی مانده که گفته میشود شارلمانی به هنگام تاجگذاری روی آن زانو زده است. در طول راهروها یا عرصههای سهگانه کلیسا، ۴۵ محراب و ۱۱ نمازخانه وجود دارد که در هر کدام از آنها، یک اثر هنری برجسته قرار گرفته است. در اولین نمازخانه مجسمه مشهور باکره داغدار اثر میکل آنژ قرار دارد. مجسمه از سال ۱۹۷۲ پس از آن که مردی با چکش به آن حمله کرد و چندین ضربه به آن وارد آورد، پشت شیشه و با حفظ فاصله از بازدیدکنندگان نگهداری میشود. زیرزمین کلیسا نیز محل تدفین بسیاری از پاپهاست. آخرین پاپ درگذشته، ژان پل دوم نیز در همین زیرزمین دفن شده است.
میدان سنپیترو
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.
|
لینکدونی
آخرین مطالب
آرشیو ماهانه
|
نظرهای خوانندگان
یکی از پاکترین مکانهای زمین که میتوان روح پاک فرزند پدر آسمانی را در وجود گرفت...رادیو زمانه گرامی...کریسمس .روز پاک به دنیا آمدن فرزند خداوند بر شما فرخنده باد...راهتان ودنیایتان همیشه سبز باد...
-- alen ، Dec 23, 2007ba salam va khasse nabashid va tabrike pishapishe tavallode masih
-- بدون نام ، Dec 24, 2007besyar lazzat bordam ,bazam khasse nabashid bye
هنر ومعماري زيبا وشگرف است ولي نمادي براي خدا و فرد خاصي نيست انان كه اين ااثار را ساختند و پرداختند بر خود اعتقاد داشتند و هنر خود وانچه ميبينيد معماريست كه به به كلماتي چون خدا و مسيح معنا داده است و قبر ناچيزي را شگرف كرده است.درود بر هنر وانسان و شادي بر شما و تمام انسانهاي خود باور مبارك باد.
-- مهبد ، Dec 24, 2007ممنون از مطلب پربارتون جناب روحانی. نکته اینجاست که ما با چنین آثار با ارزشی که در کشورمون کم هم نداریم چه می کنیم مثل کلیسای سنت استپانوس در جلفا.
-- هادی ، Dec 24, 2007مسیح را در آب فرو کرد و گفت: تمام آبهای دنیا را تعمید دادم.(انجیل)میلاد پیامبر عظیم الشان الهی حضرت مسیح مبارک باد.
-- مهناز ، Dec 24, 2007kheii ali bud,man khodam terme 4 mohandesie memari hastam,,foghlade va jameo kamel bud...ye kam axash kam bud.
-- atena ، May 21, 2008