تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
گفتگو با فرشید خدادادیان پیرامون تجاوز به حریم پل ۲۲۰۰ ساله نگین

نگین مسجد سلیمان، قربانی راه‌سازی

Download it Here!

هفته گذشته در اخبار مرتبط با میراث فرهنگی آمده بود که عملیات وزارت راه و ترابری باعث آسیب وارد شدن به یک پل ۲۲۰۰ ساله در شهرستان مسجد سلیمان شده است. بعضی از کارشناسان باستان‌شناسی این پل را که اکنون به نام «پل نگین» مشهور است، مربوط به دوران اشکانی می‌دانند. فعالان حوزه میراث فرهنگی از ماه‌ها پیش نسبت به خطرات پروژه راه‌سازی برای این پل تاریخی هشدار می‌دادند.

مسجد سلیمان در استان خوزستان، از باستانی‌ترین نواحی ایران محسوب می‌شود. شواهدی از زندگی دوران پیش از تاریخ نیز در این منطقه به دست آمده است. این ناحیه در زمان ایلامی‌ها «آساک» و در دوران پارس‌ها، «پارسوماش» نامیده می‌شده است. صفه «سرمسجد» نیز که برخی آن را بقایای یک آتش‌کده یا نیایش‌گاه و عده‌ای دیگر آن را بقایای کاخ می‌دانند یکی از کهن‌ترین آثار این شهرستان است.

فرشید خدادادیان مورخ و عضو یکی از انجمن‌های دوست‌دار میراث فرهنگی خوزستان با تأکید بر ارزش‌های تاریخی این پل می‌گوید: «راه‌سازی در دوره اشکانی یکی از بحث‌های مهمی بوده که پیگیری می‌شده و به آن اهتمام زیادی می‌ورزیده‌اند. این پلی هم که بعدها در آن منطقه به «پل نگین» موسوم شد یکی از نمونه‌های متعلق به شاهراه‌های اشکانی است و در منطقه شیرین بهار در بخش «اندیکا»ی مسجد سلیمان قرار دارد. البته این تنها اثر باستانی این بخش نیست؛ بلکه آثار دیگری هم آن‌جا قرار دارند که از نظر ارزش (تاریخی و باستانی) کمابیش با آثار فارس و مرودشت برابری می‌کنند.»

خدادادیان مشخصات فنی، مهندسی پل و مصالح به کار رفته در پل را چنین توضیح می‌دهد: «معماری آن با استفاده از مصالح محلی بوده است و در آن دوره توانسته‌اند یک پل ۶۰ متری را روی رودخانه ایجاد کنند. و بدین ترتیب رودخانه‌ای را که آن‌جا جریان داشته است، به دو شاخه تقسیم نمایند. به نحوی که بتوانند از هر دهانه آن یک شاخه رودخانه را کنترل کنند. یعنی پل علاوه بر کارکرد ارتباطی دارای کارکرد سیل‌بندی هم بوده است.»

هر اثری که از سوی سازمان میراث فرهنگی کشور در فهرست آثار ملی به ثبت می‌رسد باید دارای حریم‌هایی باشد که در آن‌ها انجام بعضی فعالیت‌ها که باعث آسیب رسیدن به ساختار و سیمای تاریخی اثر می‌شود، ممنوع است.

اما در سال‌های اخیر از میزان حریم پل اشکانی نگین کاسته شده و عملیات راه‌سازی در فاصله بسیار نزدیکی به آن در جریان است. برخی گزارش‌ها نیز از قرار گرفتن سکوهای پل جدید روی پل تاریخی سخن می‌گوید. خدادادیان ضمن تأیید کاهش یافتن حریم پل نگین می‌گوید:

«من یادم است که در سال ۸۴ میراث فرهنگی خوزستان، زمانی که حریم آثار را اعلام می‌کرد، یک حریم ۷۰۰ متری برای این اثر قائل شده بود. یعنی گفته بودند در حریم ۷۰۰ متری پل نگین، نباید هیچ گونه ساخت و ساز یا عملیات دیگری انجام شود؛ به این منظور که بعداً بتوانند کارهای باستان‌شناسی را در این حریم انجام دهند. ضمن این که بتوانند از آن محافظت هم بکنند.

در سال ۸۵ با اتفاقات جدیدی که در آن مجموعه افتاد، حریم را از ۷۰۰ متر به ۱۰۰ متر تقلیل دادند. یعنی حدود ۶۰۰ متر برای کار (ساختمانی) کردن آوانس دادند.»

اما وارد شدن عملیات راه‌سازی به حریم این پل تاریخی، در حقیقت به واسطه احداث یک راه ارتباطی میان خوزستان و چهارمحال و بختیاری است. عده‌ای معتقدند در صورت تکمیل پروژه راه‌سازی مسجد سلیمان به شهرکرد، این شهرستان محروم از بن‌بست خارج می‌شود. با این حال نکته مورد اشاره دوست‌داران میراث فرهنگی آن است که ضمن تأکید بر لزوم احداث جاده، ارزش‌های تاریخی - فرهنگی منطقه نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

مساله دیگری که باعث شده است تا جاده وارد حریم پل تاریخی شود وجود تالاب «شیمبار» در جوار این پل است که سازمان محیط زیست اجازه عبور جاده را از میان آن نداده است. در نتیجه جاده جدید بیش از حد به پل تاریخی نزدیک شده و در فاصله ۱۵ متری آن پل جدید در حال احداث است. اما آیا در چنین فاصله نزدیکی به این پل ۲۲۰۰ ساله، اقدامات فنی و ایمنی لازم جهت حفظ سلامت آن صورت می‌گیرد؟ خدادادیان در پاسخ گفت:

«آقای صادق محمدی که مسئولیت میراث فرهنگی خوزستان را دارند، در مصاحبه‌ای تضمین کرد که هیچ تخریب و خسارتی به پل نگین وارد نمی‌شود. اما اهل فن می‌دانند زمانی که برای اثری حریم تعیین می‌شود، رعایت نکردن آن چه عواقبی می‌تواند داشته باشد. تخریب یک اثر باستانی فقط این نیست که ما بمب زیر آن بگذاریم و تخریبش کنیم و یا پایه بتنی رویش بگذاریم تا از آن استفاده کنیم؛ همین که یک اثر باستانی در شرایطی قرار بگیرد که در آستانه تخریب باشد، بسیار خطرناک است.»

خدادادیان در مورد فعالیت‌ها و اعتراضات انجام شده توسط نهادهای غیردولتی و انجمن‌های دوست‌دار میراث فرهنگی می‌گوید: «متأسفانه همان حریم ۱۰۰ متری را نیز رعایت نکرده‌اند و پل جدید بیش از ۱۶-۱۵ متر با اثر فاصله ندارد. NGO‌هایی (سازمان‌های غیردولتی) که آن جا هستند، اعتراضاتی هم که کرده‌اند، فایده نداشته و به نتیجه‌ای نرسیده‌اند و عملیات احداث در حال انجام است.»

او در مورد احتمال تعویض این مسیر و دور شدن عملیات راه‌سازی از پل تاریخی نگین معتقد است: «بعید می‌دانم. چون توافقاتشان را انجام داده‌اند. میراث فرهنگی و استان‌داری با هم متفق‌القول بوده‌اند که این کار باید انجام شود. این که بخواهند مسیر جاده را تغییر دهند، با توجه به سرمایه‌گذاری که انجام داده‌اند و کار عملیاتی که شروع شده، آن را بعید می‌دانم»

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

درود بر شما
باعث تاسف است که پس از این همه غارت توسط فرنگی ها و داخلی ها حالا نوبت غارت فرهنگی رسیده است .
کسی نیست به آقایان بگوید : مسجدسلیمان را با پیکر بی جانش تنها بگذارید تا با درد خود خو کند.

-- کیارش- از سرزمین پنج خورشید ، Dec 25, 2007

اينها هيچي براشون مهم نيست .آثارباستاني حاليشون نيست وقتي كه مقبره كوروش زير ، آب بره ديگه اين پل كه هيچ ارزشي براشون نداره فقط گسترش اسلام براشون مهمه وكشورهاي فقير وبي فرهنگ اسلامي كه پول نفت ايران رو مفت ومجاني دراختيارشون قرارميدن.

-- مريم قاسمي ، Jan 4, 2008

درود بر فرشید عزیز
اگر یک اثر تاریخی مورد تهدید قرار گیرد سازمان میراث فرهنگی براساس وظیفه قانونی خود مسولیت دارداقدامات لازم جهت جلوگیری ازتهدیدوتخریب بعمل آورد واینطو رکه از قراین وشواهدبرمیاید استانداری باسازمان توافق کرده (هرچه بگندد ...)در این شرایط تنها
راهی که باقی میماند شکایت انجمنهای دوستدار میراث فرهنگیست به قوه قضاییه
ممکن است این امر هم با توجه به ضرب المثل
چاقو دسته خود را نمیبرد هم راه به جایی نبرد
اشکالی ندارد حداقل اینست که افکار عمومی
تنویر وفرذا این انجمن ها مورد مواخذه مردم وتاریخ قرار نخواهند گرفت واین شکایت در ذهن مردم مفتوح خواهد ماند تا زمان مناسب علاوه
بر اینکه احتمال دارد که این فریاد به گوش شنوایی در قوه قضاییه برسد این امر میتواند با کشیدن موضوع به جراید تهیه طومار و جمع آوری امضا محقق شود لازمه آن قدری همت میخواهد وعشق
بهر حال از اینهمه تعهد و عشق و اطلاع رسانی شما سپاسگزاریم
موفق باشی

-- بدون نام ، Feb 22, 2008

پل نگین مثل هر اثر زیبای دیگری باید نابود شود تا آیندگان و فرزندان ما در این منطقه از زیباییها بینصیب بمانند .
تعصب استاد خدادیان ستودنی است . فریاد ایشان شنیدنی . اما دریغ از چشم بینا و گوش شنوا .چه کسی را مسول این فاجعه باید دانست ؟1

-- جمشید عزیزپور ، May 11, 2008

این بار دوم است که برای شما نظر می فرستم .ضمن تشکر از اطلاع رسانی دقیق شما . به اطلاع می رسانم بعد از اینکه مطلب شما را در باره پل نگین خواندم به سمت آن منطقه رفتم . متاسفانه با چشم های خود دیدم در چند متری پل مذکو ر حفاری مربوط به پل جدید صورت گرفته بود ولی از آسیب جدی آن خبری نیست که خود همین مساله می تواند ایجاد نگرانی کند واثر آن بعدا معلوم شود به هر حال نیاز به کار کارشناسی دارد . از اینکه بخش های اداری حفاظت آثار و میراث فرهنگی از این مساله کنار کشیده متعجم ...
به هر حال شایسته آنست پاسخگو باشند ...

-- جمشید عزیزپور ، May 18, 2008

با درود فراوان وخسته نباشید خدمت دوست گرامییم و هم کلاسی دوران دبستان و همسایه محترممان جناب اقای فرشید خدادادیان.فرشید جان خیلی وقت است که می خواهم با شما تماس بگیرم ولی متاسفانه به دلایل نداشتن شماره تلفن و ادرس تماس من با شما میسر نمیشد.حتتا وقتی به المان امدی برای صدمین سال کشف نفت .بنده سعی کردم با شما تماس بگیرم ولی نشد .فرشید جان من در لندن زندگی می کنم وخوشحال می شوم که با من تماس بگیرید.یا شماره ات را برایم ایمیل کنید. شماره من 00447737386297 می باشد.منتظر هستم دوستت.کریم.

-- کریم ، Jul 13, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)