تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

دومین دوره جشنواره سینمایی رم

این گزارش را بشنوید.

دومین دوره جشنواره سینمایی رم، پنجشنبه شب با حضور ستارگان سینمایی و اکران فیلم باد دوم اثر «آلن کورنو» کارگردان فرانسوی افتتاح شد. اولین مهمان این جشنواره که با عبور از روی فرش قرمز مخصوص ستارگان پا به محوطه فستیوال گذاشت، مونیکا بلوچی هنرپیشه سرشناس ایتالیایی بود.


محل برگزاری جشنواره فیلم رم

جشنواره سینمایی رم که سال گذشته با کمک شهرداری این شهر پایه‌گذاری شد، امیدوار است بتواند به زودی در میان جشنواره‌های سینمایی معتبر در اروپا جایگاه شایسته‌ای برای خود پیدا کند.

در اولین شب این جشنواره فیلم «حافظ» آخرین ساخته ابوالفضل جلیلی کارگردان ایرانی نیز به نمایش در آمد. جلیلی که تا کنون کمتر توانسته مجوز نمایش فیلم‌هایش را در ایران بگیرد، در آخرین ساخته خود مانند آثار قبلی‌اش موضوعات اجتماعی را دست‌مایه کار قرار داده؛ اما با این تفاوت که این بار رنگ و بوی مسائل معنوی و مذهبی در آن بیشتر به چشم می‌خورد.

حافظ، جوان 17 ساله‌ای که در روستایی دور افتاده زندگی می‌کند، به دستور مفتی یا رهبر مذهبی روستا باید به خانه او بیاید تا به دخترش نبات، قرآن بیاموزد. او که باید از پشت پرده با دختر حرف بزند، به خاطر دزدیده نگاه کردن او، شلاق می‌خورد و به خاطر دل بستن به دختر به زندان می‌افتد و سپس آواره می‌شود.


ابوالفضل جلیلی

امسال به جز فیلم «حافظ» اثر جلیلی که در بخش اصلی و مسابقه جشنواره به نمایش در آمد، فیلمی از حنا مخلباف نیز به نام «بودا از شرم فرو ریخت» در بخش «آلیس در شهر» که به فیلم‌های کودکان و نوجوانان اختصاص دارد، به نمایش در خواهد آمد. حنا مخلباف پیش از این توانسته بود با این فیلم جایزه ویژه هیأت داوران جشنواره سن‌سباستین اسپانیا را در سال ٢٠٠٧ به دست بیاورد.

در دومین جشنواره سینمایی رم همچنین آخرین ساخته فرانسیس فورد کاپولا به نام «جوان بدون جوانی» و فیلمی از شان پن به نام «به سوی توحش» به نمایش در خواهد آمد.

اما این جشنواره قرار است امسال جایزه ویژه یک عمر فعالیت سینمایی را به یکی از سرشناس‌ترین هنرپیشگان سینمای ایتالیا یعنی سوفیا لورن اهدا کند.


سوفیا لورن

سوفیا لورن متولد سال ١٩٣٤ رم از سال ١٩٥٠ در فیلم‌های متعددی با کارگردانان نامداری از جمله ویتوریو دسیکا، فدریکو فللینی و چارلی چاپلین بازی کرده و جوایزی همچون اسکار، جایزه جشنواره ونیز ، لژیون دونور فرانسه و نشان شوالیه ایتالیا را نیز به دست آورده است.

توجه ویژه این دوره جشنواره رم به سینمای هندوستان است. 14 فیلم از این کشور در بخش‌های مختلف جشنواره نمایش داده می‌شوند. علاوه بر این موسیقی، ادبیات و نقاشی این کشور در بخش‌های جانبی مورد بررسی قرار می‌گیرند. خانه ادبیات شهر رم به همین مناسبت میزبان تعدادی از نویسندگان هندی است.


فرانسیس فورد کوپولا با فیلم «جوان بدون جوانی»

یکی دیگر از بخش‌های جنبی جشنواره رم، نمایشگاهی از آثار نقاشی فدریکو فلینی کارگردان فقید و پرآوازه ایتالیایی است. فلینی که با فیلم‌هایی همچون هشت و نیم، زندگی شیرین و آمارکورد به شهرت جهانی دست یافته بود، علاوه بر فیلم‌سازی، طراحی نیز می‌کرد. فلینی تعدادی از طرح‌هایش را آن گونه که در یادداشت‌های شخصی‌اش توضیح داده، بر اساس خواب‌ها و رؤیا‌هایش تصویر کرده است.

تندیس ویژه جشنواره رم بر اساس مجسمه معروف مارکو آئورلیو امپراتور رمی طراحی شده است. در جشنواره امسال ۱۶۷ فیلم داستانی، مستند، کوتاه و بلند و همچنین ۱۵ اثر ویدیویی در بخش‌های مختلف اکران خواهند شد. این جشنواره روز 27 اکتبر پس از اهدای جوایز به کار خود پایان خواهد داد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

با تشکر فراوان ... بهترین بخش سایت عکس های مناسب و زیبای همراه با اخبار ست.
پیروز باشید

-- davood ، Aug 7, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)