تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

آنگ لی برای بار دوم صاحب شیر طلایی شد

بيژن روحانی


آنگ لی برنده شیر شصت و چهارم

این برنامه را بشنوید و دانلود کنید

شیر طلایی شصت و چهارمین دوره جشنواره فیلم ونیز، شنبه شب هشتم سپتامبر، به فیلم «شهوت، احتیاط» ساخته آنگ لی کارگردان چینی تعلق گرفت. آنگ لی دو سال پیش نیز توانسته بود با کارگردانی فیلم «کوهستان بروک بک» شیر طلایی را به دست آورد و به این ترتیب امسال نام خود را در فهرست کم‌شمار کارگردانانی ثبت کرد که دو بار به این افتخار دست یافته‌اند. او بلافاصله پس از دریافت جایزه به خبرنگاران گفت: «شیر ونیز، شیری است وحشی که به سادگی رام و اهلی نمی‌شود. کسب آن برای دومین بار به هیچ وجه کار راحتی نبود.» آنگ لی شیر طلایی‌اش را به یاد و خاطره اینگمار برگمن کارگردان تازه درگذشته سوئدی هدیه کرد.

فیلم «شهوت، احتیاط» بر اساس داستانی کوتاه از یک نویسنده چینی به نام ای‌لین چانگ (Eileen Chang) ساخته شده است. ماجرای فیلم در شانگهای و در فاصله سال‌های 1939 تا 1940 و در فضای جنگ جهانی دوم می‌گذرد. تعدادی از جوانان چینی تصمیم می‌گیرند رییس اداره اطلاعات و جاسوسی را به دلیل خیانت‌ها و ارتباطاتش با ژاپنی‌ها ترور کنند. در این میان یکی از دانشجویان دختر برای اجرای نقشه سعی می‌کند با او رابطه برقرار کند. اما در نهایت عاشق این مقام اطلاعاتی و امنیتی می‌شود و او را از خطر نجات می‌دهد.

برایان دی‌پالما، کارگردان آمریکایی نیز توانست شیر نقره‌ای بهترین کارگردانی را به خاطر فیلم «پنهان‌کاری» (Redacted) به دست آورد. دی‌پالما هنگام دریافت جایزه گفت: «امیدوارم این فیلم بتواند مردم را علیه جنگ عراق بسیج کند.» این فیلم که براساس کشتار در شهرک محمودیه عراق ساخته شده، ماجرای قتل دختربچه‌ای چهارده ساله توسط سربازان آمریکایی و نحوه پوشش خبری آن را روایت می‌کند.


کیت بلانشت

هیأت داوران که به گفته یکی از اعضای آن، بیش از 9 ساعت جلسه فشرده برای تصمیم‌گیری نهایی داشتند، جایزه ويژه خود را به طور مشترک به فیلم‌های «راز بذر» اثر عبداللطیف کشیش کارگردان تونسی و «من آن جا نیستم» اثر تاد هینس اهدا کردند. فیلم «من آن جا نیستم» برداشتی است آزاد از زندگی باب دیلان، خواننده، ترانه‌سرا، شاعر و آهنگ‌ساز نامدار آمریکایی.

فیلم «راز بذر» ساخته عبداللطیف کشیش در مورد زندگی یک کارگر 60 ساله مغربی است که شغل خود را از دست داده و زندگی‌اش میان مشکلات شدید اقتصادی، فرزندانش، همسر اولش و خانواده همسر جدیدش تقسیم می‌شود.


تیم برتون

جایزه بهترین هنرپیشه زن در این دوره به کیت بلانشت (Cate Blanchett) به خاطر بازی در فیلم «من آن جا نیستم» اهدا شد. در این فیلم، هفت هنرپیشه متفاوت در نقش باب دیلان ظاهر می‌شوند و دوران مختلف زندگی او را تصویر می‌کنند. کیت بلانشت نیز بازیگر یکی از این نقش‌های متفاوت است. در طول جشنواره& همواره از کیت بلانشت به عنوان یکی از بخت‌های دریافت این جایزه نام برده می‌شد.

اما اهدای جایزه بهترین هنرپیشه مرد به برد پیت، باعث غافلگیری بسیاری از منتقدانی شد که بازی او را در فیلم "ترور جسی جیمز به دست رابرت فورد بزدل" چندان شایسته دریافت جایزه نمی دانستند. با این حال ژانگ ییمو، کارگردان چینی و رییس هیئت داوران جشنواره اعلام کرد برد پیت به دلیل تلاشی که در جهت تغییر شخصیت وچهره بازیگری اش به خرج می دهد شایسته دریافت این جایزه است.
جایزه مارچللو ماستریانی که هر سال به بهترین هنرپیشه جوان اهدا می شود امسال به Hafsia Herzi هنرپیشه فیلم "راز بذر" تعلق گرفت. جایزه بهترین فیلم نامه نیز به پل لاورتی فیلمنامه نویس فیلم "این جهانی آزاد است" ساخته کن لوچ اهدا شد.


برایان دی پالما

پیش از اهدا جوایز بسیاری عقیده داشتند فیلم "در دره الله" ساخته پل هاگیس به یکی از جوایز اصلی این دوره دست پیدا خواهد کرد اما برخلاف تمام پیش بینی ها این فیلم نتوانست موفقیتی کسب کند.
در این مراسم همچنین شیر طلایی ويژه هفتاد و پنجمین سالگرد بنیانگذاری جشنواره ونیز به برناردو برتولوچی کارگردان ایتالیایی اهدا شد. برتولوچی که در کارنامه فیلم سازی اش، فیلم هایی همچون آخرین تانگو در پاریس، بودای کوچک و آخرین امپراتور را ثبت کرده است، از ژان لوک گودار کارگردان فرانسوی و پیر پائولو پازولینی کارگردان ایتالیایی به عنوان کارگردانان مورد علاقه و کسانی که بیشترین تاثیر را روی او داشته اند نام برد. برتولوچی توضیح داد گرچه دنیای این دو کارگردان با یکدیگر متفاوت است، اما او همواره سعی کرده است در ذهن خود به ترکیبی از این دو جهان متفاوت دست پیدا کند. در این مراسم عباس کیارستمی و جاناتان دم کارگردان آمریکایی نیز حضور داشتند.

جایزه ويژه یک عمر فعالیت سینمایی نیز همان طور که از پیش اعلام شده بود به تیم برتون کارگردان آمریکایی تعلق گرفت. تیم برتون 49 ساله جوانترین کارگردانی است که تاکنون توانسته این جایزه را دریافت کند.

شصت و چهارمین جشنواره سینمایی ونیز که از روز 29 آگوست کار خود را آغاز کرده بود، شنبه هشتم سپتامبر در جزیره لیدو به پایان رسید.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)