خانه > بیژن روحانی > فرهنگ و هنر > دوربین خاموش آنتونیونی | |||
دوربین خاموش آنتونیونیسینمای جهان در این هفته برای دومین بار با یکی از بزرگترین کارگردانهایش وداع میکند. پس از درگذشت اینگمار برگمن، دوشنبه شب گذشته میکلآنجلو آنتونیونی، کارگردان و فیلمنامهنویس مشهور ایتالیایی در ۹۴ سالگی در شهر زادگاهش فرارا (Ferrara) درگذشت. آنتونیونی در طول فعالیتهای سینماییاش جوایز معتبری را کسب کرد: ـ جایزهی جشنوارهی لوکارنو در سال ۱۹۵۷به خاطر فیلم «فریاد» آنتونیونی پیش از آن که به سینما روی بیاورد در رشتهی اقتصاد در دانشگاه بولونیای ایتالیا تحصیل کرد؛ اما شور سینما باعث شد تا به رم بیاید و ابتدا به عنوان منتقد سینما در مجلات سینمایی شروع به نوشتن کند. آنتونیونی کمی بعد، به عنوان دستیار، با روبرتو روسلینی در نوشتن فیلنامهی «خلبان باز میگردد» همکاری کرد و تواناییهای خود را در این زمینه به خوبی نشان داد. پس از آن، آنتونیونی دست به کار فیلمسازی شد و اولین تجربهاش را این زمینه با ساختن فیلمی مستند به نام «اهالی جلگهی پو» آغاز کرد. پس از پایان جنگ جهانی دوم، او همچنان به عنوان فیلمنامهنویس با کارگردانانی چون فدریکو فللینی همکاری میکرد. آنتونیونی نخستین فیلم داستانیاش را به نام «قصهی عشق» در سال ۱۹۵۰ کارگردانی کرد. فیلم «رفیقهها»، که در سال ۱۹۵۵ ساخته شد، معرّف سبک ويژه و خاص این کارگردان بود. او این فیلم را بر اساس داستانی از چزاره پاوزه، داستاننویس و شاعر مدرن ایتالیایی، ساخت و توانست شیر نقرهای فستیوال ونیز را به خاطر آن کسب کند. آنتونیونی با ساخت سه گانهی معروف خود توانست جایگاهش را، به عنوان یک سینماگر پیشرو، نخست در سینمای ایتالیا و سپس در اروپا تثبیت کند. نخستین فیلم این سه گانه، به نام «ماجرا»، در سال ۱۹۵۹ ساخته شد. «ماجرا» قصهی گروهی ثروتمند است که با قایق به جزیرهای میروند. در جزیره، یکی از زنان گم میشود. دو تن از دوستانش به جستوجوی او میپردازند اما در میانهی کار به شهر بازگشته به یکدیگر دل میبندند و او را به کل فراموش میکنند. فیلم «آگراندیسمان»، که آنتونیوینی آن را با اقتباس از داستانی نوشتهی خولیو کورتازار، نویسندهی آرژانتینی، ساخته است، نه تنها در کارنامهی او جایگاهی برجسته دارد بلکه به عنوان یکی از آثار بسیار مهم تاریخ سینما نیز همواره مورد اشارهی منتقدان بوده است. برخی منتقدان فیلم آگراندیسمان را بیانیهای در مورد موقعیت هنرمند در دنیای مدرن دانستهاند که با عدم قطعیتها و بیثباتیها رو به روست. آنتونیونی پس از یک دوره سکوت طولانی، در دههی نود با فیلم «از میان ابرها» دوباره به سینما بازگشت. او در آخرین کارش، در کنار دو کارگردان دیگر، سودربرگ و ونگ کاروای، یکی از قسمتهای فیلم سه اپیزودی «اِروس» را کارگردانی کرد. میکل آنجلو آنتونیونی دوشنبه شب، سیام ژوییه، حوالی ساعت هشت، در خانه و در حالی که روی صندلیاش نشسته بود، در کنار همسرش انریکا فیکو به آرامی درگذشت. امروز در کمپیدولیو، ساختمان تاریخی شهرداری رم، یادبودی برای او برگزار میشود. مرتبط:
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.
|
لینکدونی
آخرین مطالب
آرشیو ماهانه
|