تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

ملاقات جورج بوش با پاپ و مقامات ایتالیایی

بيژن روحانی

جرج دبلیو بوش، رییس جمهور ایالات متحده آمریکا، پس از پایان اجلاس سران کشورهای گروه هشت، دیدار خود از رم و واتیکان را تحت شدیدترین تدابیر امنیتی آغاز کرد.

پیش از ورود رییس جمهور آمریکا، چهره شهر تاریخی رم به شدت تغییر کرد و محدودیت‌هایی برای شهروندان در مرکز شهر به وجود آمد. بیش از ده هزار مامور امنیتی ایتالیا و هزار و پانصد مامور مخصوص آمریکایی حفاظت از رییس جمهور آمریکا را برعهده داشتند. از دو ساعت قبل از فرود هواپیمای بوش کلیه پروازهای فرودگاه فیومیچینوی(Fiumicino) شهر رم متوقف شد و در طول سفر دو روزه او نیز هیچ هواپیمای تجاری و خصوصی حق پرواز بر آسمان شهر رم را نخواهد داشت.


دیدار جورج بوش، رییس جمهور آمریکا و جورجیو ناپولیتانو رییس جمهور ایتالیا | رویترز

جرج دبلیوبوش ریاست جمهوری آمریکا، برنامه دیدارهای خود در شهر رم را از ملاقات با جورجیو ناپولیتانو رییس جمهور ایتالیا آغاز کرد. در این دیدار که در کاخ تاریخی کویریناله (Quirinale)، مقر ریاست جمهوری ایتالیا انجام شد، ناپولیتانو به تمایل ایتالیا به حضور در ماموریت‌های بین المللی اشاره کرد و در کنار آن تصریح کرد که این ماموریت‌ها باید چند وجهی بوده و فقط به اقدامات نظامی محدود نشوند بلکه دربرگیرنده اقدامات سیاسی و دیپلماتیک نیز باشند. بوش نیز اهمیت رابطه با ایتالیا را به عنوان کشور دوست، متحد و شریک تجاری مورد تاکید قرار داد و در پایان رییس جمهور ایتالیا را به کاخ سفید دعوت کرد.

پس از دیدار با جورجیو ناپولیتانو، رییس جمهور آمریکا با پاپ بندیکت شانزدهم در واتیکان ملاقات کرد. در این دیدار پاپ و رییس جمهور آمریکا بیش از 34 دقیقه ملاقات خصوصی داشتند. پیش از گفتگوهای خصوصی، پاپ در حضور خبرنگاران از موفقیت اجلاس گروه هشت از بوش سئوال کرد و رییس جمهور آمریکا آن را موفقیت آمیز توصیف نمود. همچنین موضوعاتی مانند مسائل خاورمیانه و منازعات اسراییل و فلسطین و همچنین نگرانی در مورد وضعیت عراق از جمله مباحثی بودند که طبق اعلامیه رسمی واتیکان مورد گفتگوی طرفین قرار گرفت.

پس از ملاقات با پاپ، جرج بوش راهی سفارت آمریکا در خیابان ونتو شد تا با اعضای انجمن غیردولتی سن اجیدیو یکی از انجمن‌های نیکوکاری وابسته به واتیکان دیدار کند. این ملاقات پیش از این قرار بود در کلیسای تاریخی "سانتا ماریا این تراس ته وره" (Santa Maria in Trastevere) انجام شود اما به دلایل امنیتی، حضور بوش در این محله تاریخی لغو و دیدار به محل سفارتخانه آمریکا منتقل شد. پیش از این گروه‌های چپ و سایر گروه‌های مخالف سياست‌های آمریکا هشدار داده بودند بهتر است بوش پای خود را به این محله نگذارد. در همین حال سیلویو برلوسکونی نخست وزیر راستگرای سابق ایتالیا که به دوستی با جرج بوش شهرت دارد، دولت ایتالیا را به شدت مورد انتقاد قرار داد که نتوانسته مقدمات حضور بوش در تراس ته وره (Trastevere) را مهیا کند.

پس از گفتگو با اعضای انجمن سن اجیدیو، که در مورد کمک به بهبود شرایط آفریقا صورت گرفت، بوش راهی کاخ کیجی (Chigi) شد تا با رومانو پرودی نخست وزیر این کشور دیدار و ملاقات کند. در کنفرانس خبری پس از این دیدار رسمی، بوش از همکاری ایتالیا در مسائل افغانستان و لبنان قدردانی کرد و گفت ایتالیا به دلیل همکاری در راه آزادی باید احساس غرور کند. رومانو پرودی نیز اعلام داشت ما می‌توانیم در مورد مساله ایران با یکدیگر همکاری کنیم. او همچنین اعلام کرد باید از انحراف برنامه اتمی ایران از مقاصد صلح آمیز جلوگیری شود.

ایتالیا جزو شرکای اول اقتصادی ایران در اروپاست و برخی احتمال می‌دهند رییس جمهور آمریکا در این دیدار درپی محدود کردن این ارتباط باشد.


تضاهرات ضد بوش در رم | رویترز

اما از طرف دیگر و در کنار دیدارهای رسمی میان رییس جمهور آمریکا و مقامات ایتالیا و واتیکان، شهر رم امروز شاهد تظاهراتی بزرگ علیه سیاست‌های خارجی آمریکا بود. حزب کمونیست ایتالیا، حزب سبز، حزب احیای کمونیستی، ائتلاف دولتی زیتون ، سندیکاهای کارگری، جنبش ضد جهانی سازی، تشکل‌های دانشجویی و جنبش‌های طرفدار صلح از نقاط مختلف ایتالیا امروز در شهر رم تجمع خواهند کرد. رومانو پرودی از وزرای کابینه خود خواست تا در این تظاهرات شرکت نکنند. فاستو برتینوتی، رییس مجلس ایتالیا در این مورد اظهار داشت که در تظاهرات حاضر نخواهد شد اما حمایت قاطع خود را از برگزارکنندگان اعلام کرد.

ایستگاه قطار مرکزی رم، در لحظه تنظیم این گزارش محل انبوه کسانی است که از شهرهای مختلف ایتالیا خود را به رم می‌رسانند تا در تظاهرات امروز بعد از ظهر در میدان پوپولو و ریپوبلیکا شرکت کنند. No Bush No war شعار اصلی تظاهرات امروز است. دانشگاه‌های ایتالیا نیز در هفته گذشته شاهد اعتراضات دانشجویان به این دیدار سیاسی بود که با چاپ پوسترهای Push Bush یا "بوش را هل بده" مخالفت خود را اظهار داشتند. برگزارکنندگان تظاهرات بزرگ امروز توانستند شرکت راه آهن ایتالیا را متقاعد کنند که برای کسانی که از شهرهای مختلف و به خصوص میلان قصد شرکت در این تظاهرات را دارند تخفیفی ويژه قائل شوند.

سفارت آمریکا در رم با انتشار اطلاعیه ای از شهروندان آمریکایی در خواست کرد از محل تجمعات ضد آمریکایی فاصله بگیرند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)