تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
یک هفته با زمانه ـ برنامه هشتم

از تبریک احمدی‌نژاد تا فاحشه‌خانه‌ای در سال ۵۲

لیدا حسینی‌نژاد
مریم اقدمی

در هفته گذشته بیشترین مطالب پرمخاطب، خبرهای زمانه بودند. تبریک احمدی نژاد به اوباما یکی از این خبرها بود که با ۱۲ کامنت در جمع پر بازدید کننده‌های سایت قرار گرفت.

Download it Here!

رییس‌ جمهور ایران در پیام تبریک خود اظهار امیدواری کرده که آقای اوباما «با ترجیح مصالح حقیقی مردم و انصاف و عدالت بر تقاضاهای سیری‌ناپذیر اقلیتی خودخواه و ناصالح، از فرصت خدمت، حداکثر استفاده را به عمل آورد و نام نیکی از خود به جای بگذارد». بعضی از کامنت‌گذارها این پیام را عوام‌فریبی و فرصت‌طلبی دانسته‌اند.

در همین رابطه، خبر دیگری از سخنان دادستان کل کشور منتشر شد. قربانعلی دری نجف‌آبادی اعلام کرد: «باراک اوباما می‌تواند با لغو تمام تحریم‌های ظالمانه دولت‌های قبلی علیه ایران، حسن نیت خود را به مردم ایران ثابت کند».

این خبر با هشت کامنت از خبرهای پربیننده هفته گذشته بود. بعضی از خوانندگان نظر داده‌اند، چرا آن‌هایی كه ادعا داشتند تحریم باعث پیشرفت می‌شود، حالا خواهان لغو آن شده‌اند.

وزیر امور خارجه ایران هم که نخستین واکنش رسمی تهران به پیروزی باراک اوباما از سوی او بود، اعلام کرد امیدوار است رییس جمهور جدید آمریکا بتواند «خواست مردم این کشور» را برآورده کند.

برخلاف سخنان مقامات حکومتی ایران، ابولحسن بنی‌صدر، اولین رییس جمهور ایران معتقد است، اوباما با احمدی‌نژاد به جایی نمی‌رسد. این موضوع گفت و گوی مریم محمدی با بنی‌صدر بود.

این در حالی است که اوباما در سخنرانی‌های انتخاباتی خود، بر لزوم گفت و گو با ایران تاکید کرده بود. این مصاحبه، مخاطبان زیادی داشت و حدود ۱۰ کامنت نیز دریافت کرد.

نامه ۶۰ اقتصاددان به محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری ایران که انتقاد‌های تندی را متوجه سیاست‌های اقتصادی دولت نهم کرده، شنبه گذشته منتشر شد.

این سومین نامه سرگشاده اقتصاددانان در سه سال گذشته در نقد سیاست‌های اقتصادی دولت نهم است. امضاءکنندگان این نامه به صراحت اعلام کرده‌اند که دولت محافظه‌‌کار آقای احمدی‌نژاد برای رفع این موانع و مشکلات، «اقدامات مقتضی و مناسبی انجام نداده‌است».

در این خبر پرخواننده اما کم کامنت این‌طور آمده است که این ۶۰ اقتصاددان، وضعیت اقتصاد ایران را این‌گونه تشریح کرده‌اند: «رشد اقتصادی اندک، بیکاری گسترده، تورم مزمن و دو رقمی، بحران در بازارهای پول و سرمایه، بودجه انبساطی دولت، اختلال در تعامل با دنیای خارج، وجود فقر و نابرابری‌ها».

باز هم یک خبر دیگر توجه مخاطبان زیادی را به خود جلب کرده و ۲۸ کامنت گرفته است. طرح خرید خدمت سربازی در کمیسیون امنیت‌‏ ملی و سیاست‌‏ خارجی مجلس شورای اسلامی به بحث گذاشته می‌شود.

طرح خرید خدمت سربازی، پیش‌تر با افزایش مخالفت‌ها با اجرای آن، در سال ۱۳۸۰ متوقف شد. در انتهای این خبر آمده است در ۲۵ کشور از ۱۹۵ کشور دنیا مدت خدمت سربازی بیش از یک و نیم سال است.

پیش از ابلاغ این مصوبه، ایران نظیر کشور‌های سوریه، کره شمالی، سومالی، کوبا و بورکینافاسو دوران خدمتی بیش از ۱۸ ماه داشت. در ۱۴۹کشور جهان هم، سربازی اجباری نیست.

تعدادی از کامنت‌گذارها با اشاره به این اطلاعات، انتقاد کرده‌اند که چرا زمانه نام اسرائیل را که مدت خدمت سربازی در آن دو سال است، در بین این کشورها نیاورده است.

«نداشتن ایدز» دلیل رونق قاچاق دختران ایرانی، عنوان گفت و گویی بود که همکارمان، ایرج ادیب‌زاده با سعید مدنی انجام داده است. این گفت و گو با ۱۱ کامنت از مطالب پرخواننده سایت در هفته قبل بوده است.

کشف چندین شبکه‌ی قاچاق زنان در ایران با حضور تعدادی دختر و زن ایرانی، خبری بود که از سوی احمد‌ روزبهانی، رییس پلیس امنیت اخلاقی اعلام شد. او هشدار داده است که قاچاق زنان و دختران در منطقه‌ی خاورمیانه و آسیای مرکزی در حال افزایش است.

این خبر در حالی اعلام می‌شود که وزارت خارجه‌ی آمریکا، تابستان گذشته در گزارشی، نام ایران را در فهرست بدترین خاطیان در زمینه‌ی قاچاق انسان گذاشته بود و حتی گفته بود که ایران تنها کشوری است که قربانیان قاچاق انسان را زندانی و گاه اعدام می‌کند.

به بهانه اعلام این خبر، ایرج ادیب‌زاده به سراغ سعید مدنی، روزنامه‌نگار و پژوهش‌گر مسایل اجتماعی در تهران رفته و نظر او را درباره‌ی گزارش کشف چندین شبکه‌ی قاچاق زنان در ایران پرسیده است.

یک عضو کمپین یک میلیون امضاء (شاخه کالیفرنیا) اعلام کرد که عشا مومنی آزاد شده است. عشا مومنی عضو کمپین یک میلیون امضاء از ۲۴ مهرماه امسال تا ۲۰ آبان به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» در زندان به سر برده بود.

عشا مومنی، دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده ارتباطات، وسایل ارتباط جمعی و هنر دانشگاه دولتی کالیفرنیا است. او به مدت دو ماه در ایران مشغول انجام تحقیقات برای پایان‌نامه خود بود که تهیه مصاحبه‌های ویدیویی از اعضای کمپین یک میلیون امضاء، بخشی از تحقیقات این پایان‌نامه است.

دستگیری عشا مومنی در یک ماه گذشته سر و صدای زیادی در بین فعالان حقوق زنان و همچنین وبلاگستان فارسی ایجاد کرده بود. به همین دلیل خبر آزادی او در بین پربیننده های سایت در هفته گذشته قرار گرفت. آزادی عشا مومنی مشروط و با قید وثیقه صورت گرفته است.

هشتاد و ششمین قسمت از گزارش زندگی شهرنوش پارسی پور با عنوان «اینجا مثل یک فاحشه‌خانه است» به زمان دستگیری تعدادی از کارمندان رادیو و تلویزیون ملی ایران و روزنامه کیهان برمی‌گردد. به این اتهام که آن‌ها قصد دزدیدن ولیعهد و فرح دیبا را داشته‌اند.

در همان زمان یعنی حدود سال ۵۲ بود که گلسرخی، دانشیان و تعدادی دیگر محکوم به اعدام شدند. در چنین شرایط سیاسی و اجتماعی بود که شهرنوش پارسی‌پور به همراه دو زن دیگر که از شوهرانشان جدا شده بودند، تصمیم می‌گیرند با هم در یک خانه زندگی کنند.

البته این موضوع در جامعه آن روز ایران پذیرفته شده نبود و شهرنوش پارسی‌پور، نگاه جامعه را در برنامه‌اش مورد نقد قرار داده است. این قسمت از گزارش زندگی او با بیش از ۲۰ کامنت با واکنش زیاد خواننده‌های زمانه مواجه شده است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)