تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با سعید مدنی پیرامون کشف چند شبکه قاچاق دختران در ایران

«نداشتن ایدز» دلیل رونق قاچاق دختران ایرانی

ایرج ادیب‌زاده
adibzadeh@radiozamaneh.com

کشف چندین شبکه‌ی قاچاق زنان در ایران با حضور تعدادی دختر و زن ایرانی خبری است که روز یکشنبه، سرتیپ احمد‌ روزبهانی، رییس پلیس امنیت اخلاقی در تهران اعلام کرد.

این مقام انتظامی جمهوری اسلامی جزئیات بیشتری را فاش نکرده است؛ فقط هشدار داده است که قاچاق زنان و دختران در منطقه‌ی خاورمیانه و آسیای مرکزی در حال افزایش است.

این خبر در حالی اعلام می‌شود که وزارت خارجه‌ی آمریکا، تابستان گذشته در گزارشی، نام ایران را در فهرست بدترین خاطیان در زمینه‌ی قاچاق انسان گذاشته بود و حتی گفته بود که ایران تنها کشوری است که قربانیان قاچاق انسان را زندانی و گاه اعدام می‌کند.

برای اطلاعات بیشتر به سراغ سعید مدنی، روزنامه‌نگار و پژوهشگر مسائل اجتماعی در تهران رفتم و نخست، نظر وی را درباره‌ی گزارش کشف چندین شبکه‌ی قاچاق زنان در ایران پرسیدم:

Download it Here!

ببینید؛ بحث گروه‌های قاچاق زنان در ایران موضوع جدیدی نیست. شاید رسانه‌ای شدن این موضوع برمی گردد به حدود ۱۰ سال پیش که یک خلبان ایرانی مقیم کشورهای عربی، گزارش‌های مفصلی را از فروش دختران ایرانی در خارج از کشور و همین طور تجارت آن توسط قاچاقچیان ارائه کرد که بازتاب بسیار زیادی در مطبوعات ایران داشت.

بعداً آقای خاتمی از وزارت اطلاعات خواست در مورد گزارش‌‌های این خلبان تحقیقاتی را انجام دهد.

تصور من این است که بر خلاف واقع، وزارت اطلاعات در ان موقع گزارش دقیقی ارائه نداد و بخشی از سخنان و گفته‌های این خلبان را تکذیب کرد. وزارت اطلاعات در واقع فروش دختران ایرانی را در برخی از مناطق خلیج فارس تأیید کرد؛ ولی این گزارش دقیق نبود.

هم‌زمان با آن‌چه که این خلبان ایرانی مدعی بود، گزارش‌های متعدد دیگری هم درباره‌ی روزنامه‌نگاران و همین طور محققان مسائل اجتماعی از کشورهای خلیج فارس و خصوصاً کشورهای عربی مثل امارات ارائه شد که در آن‌ها دختران ایرانی به فروش می‌رسند.

مطالعات بعدی هم نشان داد که اتفاقاً وضعیت چندان مطلوب نیست. حتی طی سال‌های اخیر، قاچاق دختران ایرانی به کشورهای عربی رونق هم گرفته است.

به طور مشخص یکی از علت‌های مهم آن، این است که قبلاً دختران ساکن آسیای شرقی مثل روسیه به آن‌جا برده می‌شدند و به دلیل شیوع ایدز در مناطق آسیای میانه و همین طور کشورهایی که قبلاً در حوزه‌ی اتحاد جماهیر شوروی مي گنجیدند، دختران ایرانی بیشتر مورد توجه قرار گرفتند؛ زیرا که شیوع ایدز در ایران در مقایسه با آن مناطق بسیار پایین بود.

اما در مجموع به طور مشخص در سال‌های اخیر گزارش‌ها در مورد کشف باندهای دختران ایرانی تقریباً به طور روزمره در روزنامه‌ها منتشر شده است و این نشان می‌‌دهد که این پدیده هم‌چنان رو به افزایش است.

گزارش وزارت خارجه‌ی آمریکا از جابه‌جا شدن نزدیک به ۸۰۰ هزار قربانی، بیشتر زنان و دختران و کودکان حکایت دارد. آیا شما آماری در این زمینه دارید؟

متأسفانه نه تنها در مورد بازار «تن‌فروشی» دختران ایرانی در خارج از ایران اطلاعاتی وجود ندارد، بلکه در داخل هم آمار و اطلاعات مشخصی وجود ندارد و صرفاً برآوردهایی نشان می‌دهد که این پدیده روند رو به افزایشی داشته و موجب شده است که تغییراتی هم در الگوی تن‌فروشی ایجاد شود که از جمله آن‌ها، پایین آمدن سن تن‌فروشی است.

این مسأله تاثیر مشخصی هم روی الگوی شیوع ایدز در ایران داشته است. یعنی در حالی که تا قبل از این سهم انتقال از سرنگ آلوده و اعتیاد بسیار بالا بود، به تدریج این سهم کاهش پیدا کرده و سهم شیوع ایدز از طریق تماس جنسی افزایش پیدا کرده است که این‌ها همه شواهدی است دال بر افزایش روزافزون بازار تن‌فروشی در داخل ایران و بعضاْ هم در خارج از ایران.

می‌دانیم که جمهوری اسلامی به زنان و دختران تنها اجازه‌ی سفر به کشورهای دیگر را نمی‌دهد. این قاچاق زنان و دختران ایرانی از چه طریقی صورت می‌گیرد و به نظر شما دلایل آن چیست؟

در عین حالی که دختران ایرانی بدون اجازه‌ی پدرشان امکان سفر به خارج از کشور داده نمی‌شود، متأسفانه راه‌های متعددی برای این کار وجود دارد.

در مواردی این نقل و انتقال اساساً از طریق جاری شدن عقد بین این فروشندگان و قاچاقچیان و دختران انجام می‌شود و در مواردی هم موافقتی کسب شده یا به صورت جعلی تهیه می‌شود. در واقع متناسب با منطقه‌ی خروج دختران وضعیت متفاوت است.

به طور مشخص در مناطق جنوب خراسان که فقر خانواده‌ها موجب می‌شود که پدران با ازدواج دخترانشان با تبعه‌ی کشورهای دیگر مثل پاکستان رضایت بدهند، این به صورت عقد رسمی انجام مي‌شود و دختران ایران در بازارهای کراچی و شهرهای دیگر پاکستان خرید و فروش می‌شوند.

در مواردی که باندها ابعاد پیچیده‌تری دارند و از طریق مرزهای هوایی ایران دختران را خارج می‌کنند، اشکال پیچیده‌تری ایجاد می‌‌شود که یکی از آن‌ها، تهیه‌ی یک موافقت‌نامه‌ی جعلی است که کار بسیار ساده‌ای است.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

cheshme jomhoriye eslamiye iran roshan

-- nasim ، Nov 11, 2008

"به طور مشخص یکی از علت‌های مهم آن، این است که قبلاً دختران ساکن آسیای شرقی مثل روسیه به آن‌جا برده می‌شدند"
از کی تا به حال روسیه جزِِ آسیای شرقی شده است ؟
"می‌دانیم که جمهوری اسلامی به زنان و دختران تنها اجازه‌ی سفر به کشورهای دیگر را نمی‌دهد. این قاچاق زنان و دختران ایرانی از چه طریقی صورت می‌گیرد و به نظر شما دلایل آن چیست؟"
هیچ منع قانونی برای سفر دختران تنها به خارج از ایران وجود ندارد . دختران بالای 18 سال حتی احتیاج به اجازه ی پدر یا قیم برای گرفتن پاسپورت یا سفر ندارند ! چه کسی به شما گفته که سفر دختران و زنان تنها ممنوع است ؟
در درج خبر و کسب اطلاعات دقت بیشتری داشته باشید و لطفن با جعل اطلاعات ناموثق کل خبر را لوث نکنید .
کار جنسی دختران و زنان ایرانی واقعیت پیچیده و پردامنه ای است که فقط مربوط به ایدز نداشتن دختران ایرانی نمی شود یا حتی قاچاق انسان . خیلی از آنها با علم به اینکه برای چه به کشورهای حاشیه خلیج فارس برده می شوند به این سفر می روند . چرا ؟ حالا شما پیدا کنید پرتقال فروش را !

-- آذر ، Nov 11, 2008

من نمی فهمم چرا هرچیزی که برای همه نعمته ، برای ما نکبته !
نفت برای همه آبادانی و پیشرفت میاره ، برای ما جنگ.
سلامتی برای همه نعمته اما برای دختران ما نکبت.
روحانیون همه جا سعی می کنند نیازهای مردم ) چه هموطن و چه خارجی ) را رفع کنند ، روحانیون ما میزنند و میبرند و قطع میکنند و میکشند .
حکومت هر کشوری در هر زمینه ای از اتباع خود دفاع میکنه مبادا در کشوری دیگه به آنها ظلم بشه ، حکومت ما تازه کشورهای دیگه را تحت فشار میذاره مبادا زنان ایرانی در آنجا بی حجاب بشند یا ایرانیها دنبال شادی و تفریح برند.
خلاصه باید اول با خدا اتمام حجت کرد که اگه بهشتش هم مثل نعمتهای از نوع ایرانیه ، بهتره بده به ... .

-- فرهاد ، Nov 11, 2008

دختران بالای 18 سال بدون اجازه پدر می توانندخارج از کشور بروند.

-- مستانه ، Nov 11, 2008

مستند فقروفحشا بازتاب اسفباری از این قضیه داشت ..وقتی حاضرن برای یه مدل بالاتر گوشی هر کاری بکنند !لیاقت این جور آدم ها همون کشورهای همسایه اند .
و البته این که به تعداد همین دخترهای خیابونی چقدر پسر و مرد خیابونی ( شما بخونید هرزه ) وجود داره ؟!!!!
همون هایی که شاید اتکت پدر فداکار و همسر مهربان رو دارند !.....
ا


صلا چرا راه دور بریم ..یه دور توی شهر خودمون بزنید ..

-- یه نفر ، Nov 11, 2008

من برای سفر توریستی به دوبی در سن 25 سالگی و تنها احتیاج به هیج مجوزی نداشتم.

-- sanaz ، Nov 12, 2008

متاسفانه در بعضی مناطق استان خراسان دختران با پول به افغانها فروخته میشوند و افغانها برای تهیه این پولها با هم شریک میشوند و یا اینکه با فروش دوباره آن دختر پول خود را پس میگیرند

-- بدون نام ، Nov 12, 2008

خرید و فروش دختر و حتی پسر بچه های ایرانی برای مقاصد جنسی یا هر چیز دیگری در ایران و خیلی جاهای دیگه سابقه خیلی قدیمی داره و مختص به این دوران نیست. مطمئنم از اون ور آب و مرزها هم هستن خانواده های فقیری که بچه هاشونو برای فروش میارن تو ایران و به ایرانیا میفروشن. حالا چرا یک جمهوری مبتنی بر اخلاقیات و انسانیت جلوی این کار رو نمیگیره، احتمالا باید صبر کنیم بعد از مردن ببینیم سر پل سراط از این حضرات راجع به این موضوع سوال میشه یا نه. (البته فکر کنم اون موقع هم چون اینها شهروند درجه یک محسوب میشن و نماینده خدا بر روی ارض، لابد براشون تخفیف قائل میشن و میفرستنشون بهشت. اون پسر ها و دختر ها رو هم که چون معصیت کردن خب معلومه دیگه تو اون دنیا جاشون کجاست. والسلام نامه تمام!)

-- ناشناس ، Nov 12, 2008

چطور می توان از اینان ... انتظار بیشتری داشت انتظار از مردمی است که به این ناموس فروشان اعتماد دارند
مطمئن باشید این کار خود حکومت است در یکی از توبیخ هایی که به دلیل حجاب من و چند خانم دیگه را به منکرات بردند بعداز کلی بد و بیراه و توهین و فحش از ما امضا گرفتن به دلیل بی حجابی به ما هشدار دادند که اگر دوباره نیاز به تذکر داشته باشیم اینبار یک راست می فرستنمون دوبی
اون ... کثیف تحدید می کرد که ما در خور زندگی در ایران نیستیم و باید به عربها فروخته شویم
فروش دختران این سرزمین به شیخ نشین های عرب یکی دیگر از خوش خدمتیهای این حکومت به عربهاست

-- مریم خدارحمی ، Nov 12, 2008

نویسنده عزیز قانون را اگر نمی دانید حداقل فرم های درخواست پاسپورت را نگاه کنید. دختر ایرانی هجده سال تمام و مجرد احتیاجی به اجازه هیچ کسی برای دریافت پاسپورت و خروج از کشور ندارد.

-- هاله از آریزونا ، Nov 12, 2008

چرا اپوزیسیون ایران(که بواقع هنوز شکلی ندارد) فقط کار سیاسی بهمان مفهوم رایج (مشکل همین راهم بتوان گفت) میتوانند کنند. روشهای کارساز دیگری هم هست ولی هیجان و کیف و حال نظریه پردازی را ندارد. برای مثال در همین مورد اوپوزیسیون داخل و خارج چه کاری میتوانند انجام دهند!؟

-- عمید ، Nov 12, 2008

تا چند سال پیش، اگه اشتباه نکنم تا اواسط دهه نود میلادی، سفر دختر و زن تنها به دوبی ممنوع بود مگر با اذن و اجازه پدر یا شوهر. بعد آزاد شد. قبل تر، زن حتی با اجازه شوهر یا پدر هم نمیتونست تنها به دوبی یا سفر خارج به هر جایی بره و بایستی با همراهی یکی از اونا می رفت. فکر کنم اجازه سفر به خارج به زن تنها از زمان خاتمی درست شده باشه ولی مطمئن نیستم.

-- ناشناس ، Nov 13, 2008

مطمئن باشيد كه صياد صيد خود را مي شناسد. وقتي دختران ايراني تحت تاثير خارجي ها خود فروشي را آزادي مي نامند و زيبايي خود را در معرض تماشا مي گذارند بايد بدانند كه شكارچياني نيز آماده شكارند.
من عميقا اعتقاد دارم كه حجاب تنها سپر دفاعي زنان در اين دنياي وحشي اصطلاحا متمدن است.

-- يك دوست خير خواه ، Nov 26, 2008

متاسفم که پول جای غیرت را گرفته و نامردان جای مردان را

-- بدون نام ، Mar 6, 2009

به نظر من این گونه ازادی ها از زمان خاطمی شروع شد.البته دختران،خود عامل این مشکلات هستند اگه یکم به حجابشون اهمیت بدن خیلی راحت تر میتونن زندگی کنن

-- مهسا ، May 4, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)