تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

ایران عاملان حمله به غزه را محاکمه می‌کند

قوه قضاییه ایران اعلام کرد که با تشکیل دادگاهی ویژه به «جرایم طراحان، مسئولان و عاملان» حمله به غزه رسیدگی می‌کند.

این دادگاه به دستور محمود هاشمی شاهرودی رئیس قوه قضاییه ایران راه‌اندازی شده است.

علیرضا جمشیدی سخنگوی این قوه امروز (سه‌شنبه) در نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران گفت که این دادگاه برای رسیدگی به اقدامات رهبران اسرائیل که منجر به «مخاطره افتادن امنیت جهانی و نسل‌کشی» شده، تشکیل شده است.

به گفته آقای جمشیدی، مستندات حقوقی این دادگاه بر اساس مواد هشت و ۱۴۶ کنوانسیون‌های ژنو است و رئیس قوه قضاییه ایران با ارسال نامه‌ای از روسای قوای قضاییه کشور‌های اسلامی خواسته که با این شعبه خاص همکاری کنند.
وی در عین حال اظهار امیدواری کرده که کشور‌های مسلمان با این دادگاه همکاری کنند.


آقای جمشیدی همچنین تصریح کرد که «دادگاه‌های ما صالح رسیدگی است و در تعقیب مجرمان بین‌المللی خواهد بود و از پلیس بین‌المللی در این خصوص انتظار همکاری دارد.»

وی از مردم فلسطین خواست که شکایت خود را به این دادگاه تسلیم کنند تا قوه قضاییه به جرایم‌ها در این خصوص رسیدگی کند.

روز گذشته نیز دادستانی تهران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود که محاکمه عاملان حمله به نوار غزه را در دادگاه‌های بین‌المللی پیگیری خواهد کرد.

انتقال تعدادی از مجروحان غزه به ایران
کامران باقری لنکرانی وزیر بهداشت و درمان نیز امروز اعلام کرد که تعدادی از مجروحان حملات سه روز گذشته اسرائیل به نوار غزه برای مداوا به ایران انتقال داده شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس، آقای لنکرانی از دولت مصر به خاطر این‌که با درخواست جمهوری اسلامی مبنی بر انتقال مجروحان بیشتر به ایران موافقت نکرده، انتقاد کرد و گفت: «ما آمادگی داشتیم تا از ظرفیت مازاد بیمارستانی خودمان پذیرای مجروحین غزه باشیم که اجازه داده نشد.»

تصویب فوریت طرح‌ الزام‌آور
به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز امروز دو فوریت طرح الزام دولت به حمایت «همه‌جانبه» از مردم فلسطین را با حداکثر آرا تصویب کردند.

در صورت تصویب نهایی این طرح، دولت جمهوری اسلامی موظف خواهد شد که برای انتقال کمک‌های مردم ایران به سرزمین تحت محاصره غزه از همه ظرفیت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی استفاده کنند.

بر اساس این طرح، دولت موظف خواهد شد تا «در روابط اقتصادی و سیاسی خود با کشورهای حامی» اسرائیل تجدیدنظر کند.


دو فوریت این طرح در حالی از سوی نمایندگان مجلس تصویب می‌شود که موج گسترده‌ اعتراض‌ نهاد‌ها، سازمان‌ها، ادارات دولتی ایران در محکومیت حمله اسرائیل به غزه همچنان ادامه دارد.

برخی از سازمان‌های دولتی ایران امروز با صدور اطلاعیه‌های جداگانه‌ای خواستار متوقف شدن ادامه حملات اسرائیل به نوار غزه شدند.

دانشجویان بسیجی ایران در اطلاعیه‌ای که امروز منتشر کرده و متن کامل آن را خبرگزاری فارس مخابره کرده است، از دولت ایران خواسته‌اند که ورود کالاهای کشور‌هایی که حامی اسرائیل هستند را به ایران ممنوع کند.

محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران نیز صبح امروز طی سخنانی که در صحن علنی مجلس ایراد کرد، باردیگر از حملات علیه غزه انتقاد کرد و خشونت‌ها در این منطقه را مقدمه تحولاتی بزرگ در منطقه خاورمیانه دانست.

Share

نظرهای خوانندگان

ایران بهتر است مهاجمان سیاه پوش به منازل مردم و مجرمان قتل های زنجیره ای را محاکمه کند: چراغی که به منزل رواست به مسجد حرام است...

-- پارسا ، Dec 31, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)