تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

مارک لکی برنده جایزه ترنر ۲۰۰۸ شد

جایزه ترنر (The Turner Prize) که همه‌ساله به بهترین اثر هنری مدرن در بریتانیا اهدا می‌شود امسال به مارک لکی هنرمند بریتانیایی تعلق گرفت.

ارزش این جایزه ۲۵ هزار پوند است و به هنرمندان بریتانیایی زیر ۵۰ سال تعلق می‌گیرد.

جایزه ترنر در جهان و در میان هنرمندان مدرنیست، اعتبار هنری بسیار بالایی دارد، اگرچه به خاطر رویکرد غیرمتعارف و ساختارشکنانه آن در طول سال‌های گذشته، همواره بحث‌ها و جنجال های زیادی در خصوص آن وجود داشته است.
چرا که این جایزه در سال‌های گذشته به آثاری تعلق گرفته که در ظاهر جز یک اتاق خالی یا تپاله فیل نبوده است.

سال گذشته این جایزه به مارک والینجر، مجسمه‌ساز، فیلمساز و هنرمند اینستالیشن به خاطر اثر ضد جنگش تعلق گرفت که آن را با الهام از فعالیت‌های ضدجنگ و صلح‌طلبانه برایان هاو خلق کرده بود.
بسیاری آن اثر را از نظر سیاسی اثری یک‌جانبه، دارای تاریخ مصرف و فاقد ارزش هنری خواندند.


مارک لکی برنده امسال جایزه ترنر

امسال نیز جایزه ترنر از این بحث‌ها و جنجال‌ها دور نبود و برخی از منتقدان هنری، آثار راه‌یافته به بخش مسابقه را بسیار ضعیف ارزیابی کرده و این دوره را بدترین دوره جایزه ترنر خواندند.

ادرین سرل در وب‌لاگ گاردین در اعتراض به اهدای این جایزه به مارک لکی نوشته است: «امسال نه خرسی بود که برای ما برقصد نه کوزه‌گری که لباس فراگ بپوشد. به جای آن شکایت‌های بی‌شماری بود مبنی بر اینکه نمایش جایزه ترنر کسالت‌آور بوده است، بدون شوک و بدون جنجال. پس برای چه اصلا برپا می‌شود؟»

ادرین سرل، اثر هنری مارک لکی را فاضل‌مآبانه خواند و کار رانا اسلام را شایسته دریافت این جایزه دانست.


اثر مارک لکی

با این حال وی معتقد است که کارهای مارک لکی در طول سالیان گذشته، صاحب همه ویژگی‌هایی که یک برنده ترنر باید داشته باشد، بوده است؛ از سالن‌های رقص و مد گرفته تا ریچارد هامیلتون و ادم فیث خواننده پاپ دهه ۶۰.

مارک لکی هنرمند ۴۳ ساله ساکن لندن و استاد مطالعات فیلم در دانشگاه فرانکفورت که شب گذشته، جایزه ۲۵ هزار پوندی را از دستان نیک کیو خواننده برجسته موسیقی راک در موزه تیت بریتانیا دریافت کرد، در اثر هنری خود که ترکیبی از مجسمه، ویدئو و فیلم است، بر روی حیوانات متمرکز شده است.


مانکن برهنه در توالت، کار کتی ویلکس

در قسمتی از کار لکی که «سینمای سه بعدی» خوانده می‌شود، هومر سیمپسون قهرمان کارتون «‌سیمپسون‌ها» دیده می‌شود که ترسش را از تبدیل شدن به یک موجود سه بعدی نشان می‌دهد.

با این حال، مارک لکی در پاسخ به انتقادات منتقدان گفت: «منتقدان بیش از حد به دیمین هرست یا بنکسی علاقمندند. آنها به ترنر می‌آیند تا دچار شوک شوند اما جهانی که من در آن زندگی می‌کنم این طور نیست.»


رونا اسلام رقیب مارک لکی

وی تنها نامزد مرد دریافت این جایزه بود و رقبای دیگر وی همه از هنرمندان زن بریتانیایی بودند.

مارک لکی، بیشتر به عنوان فیلمساز تجربی و آوانگارد شناخته می شود. وی در سال ۱۹۹۰ فیلمی درباره تاریخ فرهنگ رقص زیرزمینی در بریتانیا با رویکردی کاملا تجربی ساخت که توجه زیادی برانگیخت.

امسال، رونا اسلام رقیب اصلی مارک لکی بود که در اثر هنری‌اش بر روی زنانی متمرکز شده بود که ظرف‌های سفالی را می‌شکنند.

کتی ویلکس نیز مجسمه‌ای را ارائه کرده بود که یک مانکن برهنه را در توالت نشان می‌داد. همین‌طور گوشکا ماکوگا در اینستالیشن خود، مجموعه‌ای از اشیایی را که پیدا کرده بود، به نمایش گذاشت.

دنیل برن بائوم معاون هنری موزه هنرهای مدرن آکسفورد، جنیفر هیگی سردبیر مجله فریز(Frieze)، استیون دوچار مدیر گالری تیت بریتانیا و دیوید اجایت مدیر موزه فرانکفورت، داوری جایزه ترنر را به عهده داشتند.

در طول سال‌های گذشته، برخی از مهم‌ترین هنرمندان مدرنیست و پست‌مدرنیست بریتانیایی مثل آنتونی گورملی، گیلبرت و جرج و دیمین هرست برنده این جایزه معتبر بوده‌اند.

نظرهای خوانندگان

با سلام
آیا هنر مدرن افشاگری مدرن را افتخار می داند؟

-- مهدی ، Dec 3, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)