تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

صد فیلم برتر سال از نگاه روزنامه تایمز

روزنامه تایمز لندن مطابق معمول هر سال، ۱۰۰ فیلم برگزیده منتقدان سینمایی این روزنامه را که در سال ۲۰۰۸ در بریتانیا اکران شد، معرفی کرد.

فیلم «شوالیه تاریکی» ساخته کریستوفر نولن با بازی کریستین بیل در نقش بت من و هیث لجر در نقش جوکر، در جایگاه اول این لیست قرار دارد.
فیلمی که بسیاری جایزه اسکار بهترین بازیگر را برای بازی هیث لجر فقید در این فیلم پیش‌بینی کرده‌اند.

پس از «شوالیه تاریکی»، فیلم «گومورا» ساخته متیو گارونه فیلمساز ایتالیایی که فیلمی تکان دهنده درباره مافیا در ایتالیای امروز و نفوذ آن در میان جوانان و نوجوانان ایتالیایی است، در مکان دوم لیست قرار گرفته است.

فیلم مستند «مرد روی سیم» ساخته جیمز مارش، « خون به پا می‌شود» ساخته درخشان پل تامس آندرسن و «زمان‌ها و بادها» ساخته رها اردم از ترکیه، جایگاه سوم تا پنجم این لیست را به خود اختصاص داده‌اند.


هیث لجر در «شوالیه تاریکی»

روزنامه تایمز تنها پنج فیلم را که منتقدان این روزنامه به آن پنچ ستاره داده‌اند، به عنوان پنج فیلم برتر سال ۲۰۰۸ معرفی کرده و سایر فیلم‌ها را که چهار ستاره گرفته‌اند، بدون ارزش‌گذاری و بر اساس الفبا در لیست قرار داده است.

فیلم‌های «نیوه مانگ» (نیمه ماه) ساخته بهمن قبادی و «پرسپولیس» ساخته مرجان ساتراپی نیز در میان صد فیلم برتر انتخابی روزنامه تایمز قرار دارند.

روزنامه تایمز در توضیح این انتخاب خود نوشته است: «این‌ها بهترین فیلم‌هایی است که در سال ۲۰۰۸ در بریتانیا به نمایش درآمده و منتقدان فیلم این روزنامه آنها را به عنوان فیلم‌های برتر برگزیده‌اند. آیا شما با این لیست موافقید؟ چه فیلم‌هایی نادیده گرفته شدند؟ فیلم‌های محبوب شما کدامند؟»


صحنه‌ای از فیلم ایتالیایی «گومورا»

در لیست روزنامه تایمز، نام فیلم‌های مطرح و ارزشمندی چون؛ «سکوت لورنا» ساخته برادران داردن، «طبیعت بیجان» ساخته جیا ژانگ‌که، «شهر کوزه‌ای» تریلر نوآرگونه ایسلندی ساخته بالتازار کورماکور، «هرج و مرج کامل» ساخته آنتونیو گریمالدی با بازی نانی مورتی، «سرزمینی برای پیرمردها نیست» ساخته برادران کوئن، «از شهر و از زمان» ساخته ترنس دیویس، «لبه بهشت» ساخته فاتح آکین (فیلمساز ترک‌تبار مقیم آلمان)، «مغول» ساخته حماسی سرگئی بودوروف، «و راشل ازدواج می‌کند» ساخته جاناتان دمی و «ویکی کریستینا بارسلونا» ساخته وودی آلن دیده می‌شود.

با این حال برخی آثار متوسط سینمای هالیوود مثل «موزیکال دبیرستانی ۳»، «چطور دوستانتان را از دست بدهید و مردم را بیگانه سازید» و «مرد آهنی» نیز در میان این صد فیلم برتر قرار دارند.

یکی از خوانندگان آنلاین روزنامه تایمز در کامنت خودنوشته است: «واقعا «قرنطینه» و «ایندیانا جونز و جمجمه بلورین»؟ پس «میلیونر زاغه نشین» چی که یکی از بهترین فیلم‌های سال ۲۰۰۸ است؟ لیست شما فیلم‌های خوبی دارد اما تعداد فیلم‌های متوسط هم در آن زیاد است.»

خواننده دیگری نیز آن را بی‌رنگ و رو، نچسب و کاملا بی‌فایده خوانده است.

جیمز کریستوفر، کوین ماهر، ادوارد پورترف وندی آید، کوسمو لندزمن، ان بارولکو، اد پوتون و تام چریتی، منتقدان سینمایی و هنری روزنامه تایمز هستند که این لیست بر مبنای نظر و رای آنها تهیه شده است.

برای دیدن لیست کامل فیلم‌ها اینجا کلیک کنید

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)