تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

نوبل ادبی آفریقا به یک رمان فانتزی تعلق گرفت

ندی اوکورافور نویسنده آفریقایی به خاطر رمان علمی-تخیلی «زهرا جستجوگر باد»، جایزه هول سوئینکا که نوبل ادبیات آفریقا به‌شمار می‌رود را دریافت کرد.

این جایزه ادبی پان افریکن، به بهترین نویسنده آفریقایی که ارزش‌های انسانی، آزادی و برابری نژادی را در آثار خود دنبال کند، تعلق می‌گیرد.

این جایزه، به نام هول سوئینکا، نمایشنامه‌نویس و رمان‌نویس برجسته و مبارز آفریقایی (اهل نیجریه) و برنده جایزه نوبل ادبیات ۱۹۸۶ نام‌گذاری شده است.

خانم اوکورافور، اهل نیجریه و ساکن آمریکاست و در دانشگاه شیکاگو، زبان انگلیسی درس می‌دهد.

رمان «زهرا جستجوگر باد»، نخستین رمان خانم اوکورافور است که برای مخاطبین نوجوان نوشته شده و قهرمان آن دختر ۱۳ ساله‌ای به نام زهرا تسامی است که برای نجات جان دوستش که در خطر است، دست به اقدام شجاعانه‌ای می‌زند.


این رمان، اساطیر آفریقایی را با فانتزی و خیال درهم آمیخته و خواندن آن نه تنها برای نوجوانان جذاب است بلکه بزرگسالان را نیز به شوق می‌آورد.

برنده شدن یک رمان فانتزی و علمی- تخیلی در آفریقا، نه تنها در این قاره اتفاق تازه‌ای محسوب می‌شود، بلکه در غرب نیز تقریبا بی‌سابقه است.

سم جوردیسن نویسنده گاردین، امروز در وب‌لاگ گاردین نوشته است که از این خبر حیرت کرده، چون چنین چیزی در بریتانیا بی‌سابقه است و هنوز داوران بوکر ارزش‌های کار نویسنده خلاق و خیال‌پردازی مثل فیلیپ پولمن را درک نکرده‌اند.

وی افزوده است که حتی اگر اوکورافور نیجریه‌ای نبود و می‌توانست برای جایزه بوکر نامزد شود، بریتانیایی‌ها این جایزه را به او نمی‌دادند.

جوردیسن در وب‌لاگ گاردین می‌نویسد: «این جایزه به یکی از هدف‌هایش رسید و آن، این‌که مرا ترغیب کند که بروم و «زهرا جستجوگر باد» را بخوانم. البته اگر برای آن ناشری در بریتانیا پیدا شود.»

Share

نظرهای خوانندگان

اگه ميشه كمي بيشتر راجع به رمان بنويسيد كه يه خلاصه اي از اون بدونيم ممنون ميشم
با تشكر

-- سعيد ، Jan 25, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)