تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

تازه‌های نشر: «عصیانگر»

«عصیانگر» نوشته آلبر کامو با ترجمه مهستی بحرینی در ۲۷۵۰ نسخه از سوی انتشارات نیلوفر به بازار کتاب آمده است.

کامو این کتاب را در سال ۱۹۵۱ یعنی اندکی پس از پایان جنگ جهانی دوم نوشت.

به نوشته خانم بحرینی، «این کتاب حاصل تاملات اندیشمندی است که بی‌گمان با همه نحله‌های فکری و عقیدتی اروپای پس از جنگ و دوران‌های پیش از آن آشنا بوده و در جامعه‌ای می‌زیسته که به‌طور مستمر، تحت تاثیر مکتب‌های گوناگون قرار داشته است.»

نویسنده در «عصیانگر» کم و بیش در همه تجربه‌های ایمانی و عقیدتی اروپائیان از مسیحیت گرفته تا نیست انگاری، از فاشیسم تا کمونیسم به پژوهشی ژرف می‌پردازد و هر چند بحث اصلی کتاب درباره عصیان است «و درباره انقلاب که خود زاده عصیان است، مباحث دیگر را نادیده نمی‌گیرد و تصویری روشن از سیر تاریخی افکار و عقایدی که در طول زمان بر اروپا حاکم بوده ترسیم می‌کند.»

مترجم با اشاره به این که کامو در این کتاب نشان می‌دهد چگونه کسانی که از عشق به انسان دم می‌زنند، کشتارها را توجیه می‌کنند، می‌افزاید: «کامو می‌گوید اگربه هیچ چیز معتقد نباشیم و نتوانیم هیچ ارزشی را تامین کنیم همه چیز مجاز شمرده می‌شود و هیچ چیز اهمیتی نخواهد داشت.»


به عقیده کامو، آدمی با افراط در نتیجه‌گیری از منطق عصیان، می‌خواهد زمین رابه قلمرویی برای خدایی خود مبدل سازد و این جاست که فرمانروایی تاریخ آغاز می‌شود و انسان با همذات شدن با تاریخ، و با وفادار نماندن به عصیان واقعی خویش، خود را وقف انقلاب‌های نیست‌انگارانه قرن بیستم می‌کند.

کامو خود، در دیباچه کتاب نوشته است: «جنایات بر دو دسته‌اند؛ جنایات عشقی و جنایات منطقی...عصر ما عصر پیش‌اندیشی و جنایت تمام‌عیار است. جنایتکاران این دوران کودکان درمانده‌ای نیستند که عشق را بهانه قرار می‌دادند. اینان، برعکس، بزرگسال‌اند با عذری انکارناپذیر؛ عذرشان فلسفه است که می‌تواند به هر منظوری به کار رود، حتی می‌تواند جانیان را به داوران تبدیل کند.»

در بخشی از کتاب آمده است: «تنها در صورتی می‌توانیم در حال عصیان زندگی کنیم که در آن تا آخرین حد پیش برویم. آخرین حد عصیان متافیزیکی چیست؟ انقلاب متافیزیکی. فرمانروای این جهان، پس از آن‌که مشروعیتش انکار شد باید سرنگون شود. انسان باید جای او را بگیرد.»

«بیگانه»، «طاعون»، «نامه‌هایی به یک دوست آلمانی»، «افسانه سیزیف»، «سقوط»، «عادل‌ها»، «انسان طاغی» و ...از دیگر آثار کامو هستند.

آلبر کامو در سال ۱۹۵۷ جایزه نوبل ادبیات را دریافت کرد.

قیمت این کتاب، ۶۵۰۰ تومان است.

تازه‌های نشر: «خواهر قلبی من»
تازه‌های نشر: «طبقات اجتماعی، دولت و انقلاب در ایران»
تازه‌های نشر: «یدالله رویایی»
تازه‌های نشر: «شعر روزهای دلتنگی»

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)