تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

یک فعال میراث فرهنگی به تخریب کتیبه خارک متهم شد

شهرام اسلامی از فعالان میراث فرهنگی بوشهر، از سوی مسئولان میراث فرهنگی این استان به تخریب کتیبه خارک متهم شد و مورد بازجویی قرار گرفت.

دستگیری این فعال میراث فرهنگی در حالی است که نخستین خبرها از کشف کتیبه هخامنشی خارک توسط وی منتشر شد و نخستین عکس‌ها از تخریب این کتیبه نیز توسط وی ثبت شده‌است.

دکتر رضا مرادی غیاث‌آبادی در گفتگو با زمانه با اعلام خبر دستگیری اسلامی گفت که بدون شک اگر شهرام اسلامی نبود، کتبه خارک وجود نداشت.

به گفته آقای غیاث‌آبادی خبر تخریب کتیبه خارک نخستین بار در بامداد روز ۱۰ خرداد از سوی شهرام اسلامی به وی اطلاع داده شده است.

وی در توصیف فعالیت‌های اسلامی در این زمینه گفت: «اسلامی برای نخستین بار پی به وجود این کتیبه برد و سال‌ها کوشش کرد تا توجه مسئولان و پژوهشگران و رسانه‌های گروهی را بدان جلب کند. کوشش‌هایی که به نتیجه رسیدن آن دو سال تمام به درازا کشید و تنها در هشت ماه گذشته بود که به بار نشست و اخبارش در سراسر جهان منتشر شد.»

دکتر غیاث‌آبادی که در آبان‌ماه گذشته، نخستین آوانوشت را از کتیبه خارک منتشر کرده‌است گفت: «در آن زمان با یاری او و همکاری بخشداری خارک توانستم کتیبه را از نزدیک مطالعه و بررسی کنم و در همان سفر پی به شور و شوق بی‌پایان و پشتکار خستگی‌ناپذیر شهرام اسلامی برای شناسایی و بررسی و معرفی همه آثار جزیره خارک- این جزیره فراموش شده خلیج فارس- بردم.»

وی ادامه داد: «اسلامی بخاطر بی‌توجهی‌های مسئولان میراث فرهنگی بوشهر در حفظ و نگهداری کتیبه، ترتیب حصاری موقتی در پیرامون کتیبه را داد و می‌دانم که هر روز با دوچرخه‌اش به آن کتیبه و دیگر آثارنویافته سرکشی می‌کرد و نگران سرنوشتشان بود.»

رسانه‌های ایران در روز ۱۱ خرداد از تخریب كتيبه فارسي باستان كشف شده متعلق به دوران هخامنشي در خارك كه در آن نام خليج فارس هك شده بود، خبر دادند.

در آن زمان اعلام شد که این کتیبه توسط فرد يا افراد ناشناس تخریب شده است، اما رئیس میراث فرهنگی بوشهر از شناسایی فرد مظنون خبر داده بود.

Share
در همین رابطه:
گزارش ویژه: تخریب کتیبه هخامنشی در خارک

نظرهای خوانندگان

یکی از مشکلات میراث فرهنگی در ایران این است که با معرفی این آثار توجه بیشتر از جانب غارتگران میراث فرهنگی /گنج یابان و دشمنان هویت ایرانی نیز به این آثار بیشتر می شود.
کار آقای اسلامی با تمام ارزش و اهمیتش این نکته ظریف را نیز به دنبال داشت که دشمنان میراث فرهنگی وارد عمل شوند و چه بسا اگر موضوع از طریق مجاری متولی این امر پیگیری می شد و مسئله حراست آن مشخص و سپس وجود کتیبه علنی می شدخطر کمتری آن را تهدید می کرد تا اینکه آقای اسلامی بخواهند خود حراست آنرا عهده دار شوند.
البته با توجه به بوروکراسی ادارات در ایران طبیعی است که تلاش های آقای اسلامی در زمانی که وی انتظار داشت نتیجه ای نداشته باشد اما ای کاش بیشتر صبوری پیشه می شد!
باز خدا دکتر غیاث آبادی را حفظ کند که تصویر و گزارش از این کتیبه را برای ما به یادگار گذاشت.
اگر اتهام اسلامی عدم هماهنگی با میراث فرهنگی برای حفاظت از کتیبه مذکور باشد باید وی از خود در این رابطه دفاع کند و اگر او شخصا به تخریب کتیبه متهم شده باشد که دیگر از آن حرف ها است!؟

-- farshid khodadadian ، Jun 11, 2008

به روباه می گن شاهدت کیه می گه دمم.
واقعاً جالب رادیو زمانه به این آقا که دیپلم هم ندارد دکتر می گوید. ببخشید این آقا دکتر چی هستن. احتمالا دکتر تخریب.

-- رضا بهمنش ، Jun 11, 2008

به دکتر غیاث آبادی پیشنهاد میکنم مولاژی از کنیبه زیر نظر ایشان و با توجه به مطالعات و عکسهای ایشان ساخته شود. از رادیو زمانه هم تعجب است که نظرات حاوی توهین و افترا را منتشر کند.

-- سیمین ، Jun 12, 2008

آقای غیاث آبادی عکاسی حرفه ای و شخصی علاقمند به پژوهش در زمینه ی فرهنگ و آثار باستانی ابران هستند لیکن اظهار نظرهای ایشان مخصوصا در حوزه ی زبانشناسی و زبانهای ایرانی باستان بکلی فاقد ارزش و اعتبار کارشناسی است.

-- مرتضی ، Jan 21, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)