تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

اعتراض وبلاگ‌نويسان به پخش سريال ستاره سهيل

پخش سريال ايراني "ستاره سهيل" از شبكه اول تلويزيون ايران مخالفت‌هايي را از سوي وبلاگ‌نويسان ايراني به دنبال داشته است.

سايت بالاترين يك صفحه اختصاصي به اين موضوع اختصاص داده كه وبلاگ نويسان و كاربران اينترنت درباره آن به بحث پرداخته اند.


سریال ستاره سهیل اعتراض برخی از وبلاگ نویسان ایرانی را برانگیخته است، عکس از ایسنا

موضوع اين سريال در مورد اويس قرني يكي از اصحاب پيامبر اسلام است كه در سرزمين يمن مي‌زيسته است. در اين سريال وضعيت سرزمين يمن به نمايش درآمده كه دولت ساساني، اعراب ساكن يمن را شكنجه مي‌دهد و با آنها بدرفتاري مي‌كند.

وبلاگ‌نويسان ايران به دليل آنچه جعل تاريخ گفته مي‌شود به اين سريال لقب"300 دوم" را داده اند. فيلم 300 درباره برخورد دو تمدن ايراني و يوناني بود كه ايرانيان را انسانهايي وحشي و خونريز نشان داده بود.

نويسنده وبلاگ كوروش انلاين در اين باره نوشته است: «در این مجموعه که به نظر می‌رسد بیشتر در پی جلب رضایت مخاطب خارجی ساخته شده است تا هم وطنان داخل، چهره بسیار مخدوشی از ایرانیان صدر اسلام که آئین زردشت را برای خود برگزیده‌اند به نمایش در آمده است. بیننده حساس به این مسائل می تواند با دیدن اولین قسمت این سریال که چند روز پیش پخش شد به این مسئله پی ببرد. ادعای این سریال مبنی بر خدا نامیدن خسرو پرویز توسط ایرانیان آن زمان و هم چنین وحشی و بی رحم نشان دادن حاکم ایرانی یمن به نام "بازان" از آن جمله است.»

صدا و سیمای جمهوری اسلامی هنگام اكران فیلم 300 تبلیغات گسترده ای را علیه پخش این فیلم به راه انداخت و با نشان دادن قسمت‌هايي از اين فيلم، آن را سناريوي از پيش تعيين شده، براي مخدوش كردن چهره ايرانيان ناميد.

«ستاره سهيل»نخستين فيلم درباره حضرت محمد در ايران است. پيش از اين قرار بود اين سريال به صورت فيلم 120 دقيقه‌اي در شبكه سحر به نمايش درآيد و نسخه كامل آن در سينماهاي سراسر ايران اكران شود.

در "ستاره سهیل" علاوه بر پرويز پورحسينى بازیگرانی چون،محمودرضا قدیریان، شبنم قلی خانی، بهزاد فراهانی، چنگیر وثوقی، اکبر عبدی، نیکو خردمند، محمد عمرانی، میرطاهر مظلومی و قطب الدین صادقی به ايفاي نقش پرداخته اند. كارگردان اين فيلم امير قويدل است.

امير قويدل در گفتگو با ايسنا درباره استفاده از مستندات تاريخي گفته است: « اگر قصه‌هاي تاريخي با پرداخت صرف بر مستندات تاريخي و بدون توجه به عنصر جذابيت ساخته شود، ممكن است مخاطبان علاقه‌ي چنداني به ديدن اين گونه آثار نداشته باشند. اما در صورتي كه موارد جذابي نيز در داستان گنجانده شود كه در جهت تقويت پيام اثر عمل كنند، مخاطب از اثر استقبال بيشتري مي‌كند.»

Share

نظرهای خوانندگان

بله موارد جذابي كه كارگردان محترم در آن گنجانده تحريف تاريخ پر شكوه ايران و وحشي نشان دادن ايرانيان است.

-- بدون نام ، Jan 17, 2008

1 _ اگر شما ادعای دوستی با ایران و ایرانی را دارید , اخبار یک طرفه به خورد مخاطبان خود ندهید
2 _ اینکه حکمرانان ایران در دوره ی ظهور اسلام بر مردم ظلم می کردند یک واقعیت تاریخی است و یکی از علل عمده عدم جلوگیری مردم از نفوذ اسلام در ایران همین بود
3 _ چرا مطلب قبلی مرا در سایت نگذاشتید
http://ahz60.blogfa.com

-- حسین زاده ، Jan 17, 2008

همیشه حکام زورگو بودند و هستند. اگر راست میگن و استناد به واقعیت هست پس لطف کنن و واقعیت حمله اعراب به ایران رو هم نشون بدن. این که پیروان محمد با این سرزمین چه ها که نکردند. روراست باشیم با خودمون. اعراب به اسم اسلام و به اسم محمد، غیر از زندگی، تاریخ و هویت این مردم رو گرفتند. پست و حقیرشون کردند. آنچه پادشاهان ایرانی ظلم به این مردم روا داشتند در مقابل کار اعراب مثل قطره است به دریا.

-- طاهره ، Jan 18, 2008

اصولا ما با 2 گروه مخاطب روبرو هستیم.
1) مخاطب عامی و بی سواد که هرچه از رادیو تلویزیون و ،مطبوعات و کلا رسانه های جمهوری اسلامی ببیند باور میکند.
2) مخاطب پرسشگر و تیزبین که به راحتی نمی توان گذشته و آینده اش را با چنین اراجیفی به مسخره گرفت و تحریف کرد.
تکلیف هر دو گروه کاملا مشخص است.
پست شماره یک در همین صفحه ملاک همان عوام الناس است.
بنا بر این چه سریال ستاره سهیل و چه شستشوی مغزی ملایان حکومتی در رسانه های دیداری وشنیداری شان نخواهد توانست تاریخ را نزد افراد تیزبین به نفع خودشان دگرگون کند

-- شهروز از کرج ، Jan 18, 2008

Hakemane mosalman nemaye feli dar Iran ya kholafaye be estelah mosalman dar tarikh, ba Zolmhayi ke kardand o mikonand rouye hameye zaleman pishin ra sefid kardand.
Dar morede hokoumathaye Iranie ghabl az eslam, hata doshmanane an dore khossoussan younanian eghrar be ensan dousti o sazman dahie anan mikonand

-- Nam ، Jan 18, 2008

در جواب دوست عزیزم شهروز از کرج ( من خیلی وطن پرست تر از امثال شما هستم)
به امید روزی که انسانها بتوانند صدای مخالف را بشنوند , تا حقیقت آشکار شود

-- حسین زاده ، Jan 18, 2008

اصولا از اونجایی که بعضی ها خودشون رو از عالمان دهر وتاریخ شناسان معتبر می دونن و فکر می کنند خیلی اهل تفکر وتعقل هستند حرف های جالب وزیبای دیگران رو عوام الناسی تصور می کنند .نمی دونن بیچاره ها گول خوردن چه گول خوردنی.حالا دیگه گوش سپردن به حرف رسانه های اون ور ابی شده پرسشگری وتیز بینی وگوش دادن به حرف عالمان دین شده عوامالناسی.خوبه والا .خدمت اون خانم تاریخ دان بگم که اگه فقط یه برگ مستند از تاریخ خونده بودی می فهمیدی اونایی که هویت ایرانی وعلم ودانش اون رو نابود کردن ودارن می کنن همونایی هستن که داری سنگشون و به سینه می زنی.همون وراث اسکندر که الان واسه ما طلایه دار ادب وعلم شدن همونایی که بیش از 150 سال روی تفکر پوچ چون شماهایی کار کردن تا هر چی اسلام وعلمای اسلام میگن بد باشه و هر چی خودشون میگن خوب .ایران دیگه تنها نیست .حالا تمام ازاد اندیشان دنیا یک ایرانی راستین هستند.

-- فاطمه وسوگند از شیراز ، Jan 21, 2008

به نظر من محمد عمرانی در نقش بابویه بسیار خوب ظاهر شد من بکلی تحت تآثیر بازی ایشان قرار گرفتم

-- دامون ، Jan 26, 2008

من یه چیزهایی رو درباره اویس خواندم باید بگم اویس اینقدر بچه مایه دار نبوده که اون لباس ها رو بپوشه چه برسه به این که یه دختر عاشقش بشه.
سریال نمی سازن وقتی هم که می سازن از دین به ما می خوان یه چهره مسیح مانند را نشان بدهند .
کودکان در کوچه به او سنگ می زدند واویس می گفت آنچنان مرا نزنید که از پایم خون بیاید و من نتوانم وضو بگیرم... اون وقت یه همچین آدمی توی خونش چاه آب داشته؟!!

-- هما چهرزاد ، Jan 28, 2008

به نظر من این فیلم ، فیلمی تاثیر گذار بود و بازی محمود رضا قدیریان برای بار اول و آن هم در نقش اول ، نشان دهنده ی هنرمندی ایشان بود . بازی ایشان در من تاثیری گذاشت که حداقل فیلم های اجتماعی که هر روز پخش شده و غصه های ما را بیشتر می کند ، این تاثیر را ندارد . به نظر من اگر همه ی کار گردانان به فکر ساختن فیلم هایی تاثیر گذار و مفید برای جامعه امروز ما باشند . جامعه ما موفق تر خواهد بود .

-- س.محامی ، Jun 23, 2008

دیگه عربها نباید زحمت زیادی بکشند که فرهنگ و تمدن ما رو زیر سوال ببرند چون تو ایران خودمون دارند روی همین موضوع سرمایه گذاری میکنند اون هم از پول خود مردم و توی رسانه به اصطلاح ملی . .

-- آرش ، Jan 5, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)