تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

پوپک صابری: به انقلابی فرهنگی نیازمندیم

میس ‌زالزالک
misszalzalak@gmail.com

نشست مطبوعاتی انتشار اولین شماره دوره جدید هفته‌نامه «گل‌آقا» با حضور منوچهر احترامی، طنزنویس، کامبیز نوروزی، حقوقدان، فرهاد توحیدی، فیلمنامه‌نویس، پوپک صابری‌فومنی، صاحب امتیاز و مدیر مسوول نشریه گل‌آقا و گیتی صفرزاده، از اعضای شورای سردبیری در موسسه گل‌آقا برگزار شد.

در ابتدای این نشست، پوپک صابری‌فومنی با اشاره به انتشار دوهفته‌نامه «گل‌آقا» از اردیبهشت‌ماه سال‌جاری، تغییر دوره انتشار این نشریه از دوهفته‌نامه را از برنامه‌های موسسه گل‌آقا برشمرد که با توجه به احساس نیاز جامعه به وجود نشریه هفتگی طنز انجام گرفته است.

سپس کامبیز نوروزی با توجه به پایین بودن آستانه تحمل جامعه در زمان فعلی در مقابل طنز و انتقاد و قابل تأویل بودن طنز، گفت تجربه تاریخی نشان داده که طنز در شرایط سخت اجتماعی بیشتر رشد می‌کند و البته با مخاطرات بیشتری هم همراه است و همین مسأله باعث می‌شود «گل‌آقا» بتواند با همان رندی و طنز گل‌آقایی خود در جامعه حرکت کند.

فرهاد توحیدی نیز با اشاره به تولد دو کلمه حرف حساب در سال ۱۳۶۹ در روزنامه اطلاعات که همچون کوه، فضای جدیدی را در کشور ایجاد کرد، فضای امروزی را بهتر از ۲۰ سال گذشته ارزیابی کرد و گفت در این تغییر فضا و رشد فرهنگی، قطعاً نمی‌توان نقش گل‌آقا و همکارانش را نادیده گرفت.


نشست مطبوعاتی انتشار دوره جدید هفته‌نامه «گل‌آقا» (عکس: زمانه)

وی با اشاره به هم‌زمانی انتشار مجدد هفته‌نامه «گل‌آقا» و برگزاری دومین دوره جشنواره «فیلم کمدی گل‌آقا»، نقش طنز را همچون نقش لوله‌بازکن در جامعه ارزیابی کرد و با استفاده از تعبیر سوفاف گفت تقاضای طنز همواره در جامعه وجود دارد و «گل‌آقا» هم دارد با همه ظرفیت‌هایش از این فرصت استفاده می‌کند.

منوچهر احترامی نیز در ادامه صحبت‌های حاضران با بیان این نکته که ما تئوری دوستان را تبدیل به تکنیک می‌کنیم گفت: ذات طنز آوانگارد است و چون با فرهنگ، رشد و تغییر می‌کند و چون فرهنگ با هر نسل تغییر می‌کند، انتشار نشریات طنز نیز در هر دوره‌ای متوقف می‌شود و انتشار دوره جدید هفته‌نامه «گل‌آقا» نیز در حقیقت شروع نسل جدید این نشریه است.

فرهاد توحیدی نیز در این جلسه با اشاره به این‌که فضای عمومی جامعه از کمبود طنز و فضای غیرجدی رنج می‌برد ،‌گفت: تلویزیون، نقشی خوبی در این خصوص ایفا نمی‌کند‌. در سینما و تلویزیون نیز هر چه هست، خشونت است‌.

عشق‌آموزی از بین رفته و این بخشی از ریتم زندگی امروز شده است. فیلم با مضامین انسانی کم نداریم، اما از آنجا که محدودیت‌هایی برای نمایش وجود دارد، خیلی از آثار خوب جهان پخش نمی‌شود و این‌گونه است که تلویزیون به تولیدات بی‌شمارش رو می‌آورد که هیچ بار فرهنگی خوبی ندارد.


نشست مطبوعاتی انتشار دوره جدید هفته‌نامه «گل‌آقا» (عکس: زمانه)

وی اضافه کرد: جامعه به متاع طنز نیاز دارد و این از طریق فضای غیر رسمی جامعه تامین می‌شود‌. اما در تلویزیون، آرشیو غنی از فیلم‌های کلاسیک موجود است که اخیراً خوشبختانه چند نمونه‌ای از آن پخش شده است.

شاید بازگشت به این فضاها در تلطیف این فضا کمک کند‌. به هر حال مردم متوسط، نیازمند یادگیری هستند و باید از روش‌های موجود و امکانات در اختیار برای این امر کمک گرفت.

پوپک صابری نیز در ادامه این صحبت‌ها گفت: باید دوباره انقلاب فرهنگی به‌وجود بیاید. اما این‌بار نه مثل دفعه پیشین که بخش‌های خوبی از فرهنگ را تخریب کرد و از بین برد و غیر فرهنگ را جایگزین کرد‌. بلکه این‌بار باید در فرهنگ و ادبمان انقلابی درست صورت گیرد.

در پایان از سوی مسوولان نشریه اعلام شد دی‌‌وی‌‌دی‌‌های مولتی‌‌مدیای نشریه «گل آقا» شامل تمامی شماره‌های منتشره این هفته‌نامه از سال ۶۹ تا ۸۱ تولید شده و این دی‌وی‌دی‌ها قابلیت جست‌وجوی پیشرفته به صورت موضوعی‌، تاریخی و جست‌وجو از طریق کلمات را دارا هستند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)