تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

علی کریمی رفت یا رانده شد؟

سعید جعفری
info@saeedjafari.com

علی كریمی بازیكن تیم ملی فوتبال ایران روز گذشته طی نامه‌ای به رئیس فدراسیون فوتبال از بازی‌های ملی خداحافظی كرد.
این برای کسانی که پیگیر فوتبال در ایران هستند یک شوک خبری بود. اگر به مسئله‌ی دعوت کریمی و انصراف وی از حضور در تیم ملی از یک زاویه‌ی تازه نگاه کنیم، متوجه این نکته خواهیم شد که نکاتی ورای مسائل فنی که به زعم وی باعث «تمرکز بهتر» و «آرامش بیشتر» در تیم ملی می‌شود وجود دارد.

نکاتی که بی‌ربط با اتفاقات جاری در جامعه‌ی امروز ایران نیست.

بازگشت کریمی به کشور

بازگشت علی کریمی بعد از هفت سال به ایران، یک بازگشت عادی نبود. مطمئن هستم علی کریمی، روز بازی با پگاه را هیچ‌گاه فراموش نخواهد کرد: روزی که گویا نود هزار تماشگر، به خاطر او به ورزشگاه آمده بودند و در هنگام ورود وی به زمین، به مدت بیست دقیقه او را تشویق کردند تا امیدوار باشند در کنار سرمربی محبوبشان، روزهای خوبی برای سرخپوشان پایتخت و هوادارانشان به ارمغان بیاورند.


شگفتی و خشنودی افشین قطبی از حضور علی کریمی در تیمش، بعد از تساوی پرسپولیس در مقابل استقلال، بر کسی پوشیده نبود. قطبی در توصیف کریمی پس از آن بازی گفت: «كریمی از بهترین بازیكنان ایران است و جادوگر بهترین نامی است كه برای او انتخاب كردند. هنگامی كه در زمین بازی می‌‌كرد فكر كردم زیدان در زمین مسابقه است. كریمی بازیكن عجیبی است و گویا توپ را درداخل جوراب خود می‌گذارد و نمی‌دانم چگونه حركت می‌كند كه هیچ كس نمی تواند توپ را از او بگیرد».
درست یک روز بعد از تمرین کریمی با تیم پرسپولیس، خبرنگاران در مورد تیم ملی از وی پرسیدند که وی در پاسخ گفت: «به تنها چیزی که فکر نمی‌کنم تیم ملی است». شاید در آن زمان، کسی گمان نمی‌کرد کریمی به این سرعت مجددا به تیم ملی دعوت شود و اینگونه انصراف تأمل برانگیز خود را از حضور در تیم ملی اعلام کند.

انتقاد کریمی از فدراسیون فوتبال- محرومیت وی از تیم ملی

من به عنوان یک جوان ایرانی که همچون بسیاری از جوانان، پیگیر ورزش فوتبال هستم، تا بحال نشنیده‌ام در کشوری هیئت رئیسه‌ی یک فدراسیون در حضور ریاست عالی سازمان ورزش یک کشور، نشستی پیرامون «انتقادات» یکی از بازیکنان تشکیل دهد و دستوری برای محرومیت او صادر کند.
برای کریمی اما، این اتفاق افتاد. درست در زمانی که مردم نگران تیم ملی‌ بودند، کریمی حرف دل بسیاری از فوتبال دوستان را پیرامون اتفاقات مربوط به انتخاب سرمربی تیم‌ملی در رسانه‌ها مطرح کرد.


کریمی در سال 2004 بازیکن سال فوتبال آسیا شد

بر کسی پوشیده نیست از زمان آغاز ریاست آقای کفاشیان در فدراسیون فوتبال، چه اتفاقاتی پیرامون انتخاب سرمربی تیم ملی افتاد. مراد من از «اتفاقات»، مسائلی‌ست که به نظرم شیوه‌ای‌ست عادی در دولت، که به گمانم به ورزش هم سرایت کرده است: اگر با بحرانی دست و پنجه نرم‌ می‌کنید، حذف منتقدین، احتمالا برای دیگران درس‌آموز خواهد بود و جلوی بحران را خواهد گرفت.

این گزاره‌ی اخیر، استنباط دقیقی‌ست از سخنان مهدی تاج، نایب رئیس فدراسیون فوتبال ایران. تاج بعد از جلسه‌ی مذکور گفته بود که با بازیکنانی که در مسائل «غیر فوتبالی» نظر می‌دهند، «قاطعانه» برخورد می‌کنیم.
به نظرم حتی خود رئیس سازمان ورزش هم می‌دانست که این محرومیت، موقتی‌ست و هدف از آن،‌ کشتن گربه دم حجله، در آغاز کار رؤسای جدید فوتبال است تا باشگاهها، حواسشان را جمع کنند. آقای علی‌آبادی اما، احتمالا به این مساله فکر نکرده بود که بعد از این حکم، علیرغم اینکه منتقدین ورزشکار و رؤسای باشگاهها احتمالا حواسشان را جمع خواهند کرد تا در «مسائل غیر فوتبالی» نظر ندهند، اما ممکن است اتفاقات دیگری بیافتد تا آن سوی اهداف فدراسیون را بر همگان، آشکار سازد.

مداخله‌ی رئیس جمهور و بخشش محرومیت کریمی

رسانه‌ای شدن موضوع کریمی، با بخشش رئیس جمهور به پایان رسید. محرومیت یک بازیکن به خاطر انتقاد عجیب است. عجیب‌تر اما، مداخله‌ی یک رئیس جمهور در این مساله و بخشش وی است که بلافاصله هم اجرایی می‌شود. گویی قانون را سخنان و مصاحبه‌ها تعیین می‌کنند و چیزی که در این میان فراموش شده، حیثیت بازیکن است.


پس از دستور محمود احمدی‌نژاد مبنی بر بخشش علی کریمی از محرومیت، رؤسای ورزش با افتخار اعلام کردند که این بحران با مساعدت رئیس جمهور به پایان رسید و «چه خوب به پایان رسید».

علی کریمی و انصراف از تیم ملی

علی کریمی اما، به اوج بازگشته است. به نظر می‌رسد دعوت او به تیم ملی بعد از بازی پرسپولیس با ابومسلم، کار عاقلانه‌ای بود. اگرچه از عدم حضور او در تیم ملی ناخرسندم، اما به گمان من کار عاقلانه‌تر، انصراف کریمی بود. او نشان داد بازی با عزت نفس، شوخی بردار نیست و نمی‌توان کسی را با اتهامات واهی و غیرمنطقی، اینگونه تحقیر کرد و هر زمان به او احتیاج دارند از او بهره ببرند.

مسئولین فدراسیون در نخستین واکنش اعلام کرده‌اند که کریمی را برای بازگشت، راضی می‌کنند. به نظرم دیگر مهم نیست کریمی بازگردد یا بازنگردد. مهم این است که مسئولین ورزش، از این اتفاق این نکته را بیاموزند که صدای مخالف، اگرچه در کوتاه مدت ناخوشایند است، اما در بلند مدت، به سود سیستم ورزش کشور است. محرومیت کریمی پس از انتقادش از فدراسیون، که به زعم آقای تاج، «نظرات غیر فوتبالی» می‌داد، نه تنها گره‌ای از کلاف سردرگم فدراسیون نگشود،‌ بلکه وجهه‌ی این ارگان به ظاهر غیر دولتی را در نزد همگان روشن کرد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

از تصمیم علی کریمی خوشحال شدم. کلن چند وقتیه که از هر شکست ورزشی ایران لذت می برم!!! (درحالی که روزگاری با هر پیروزی اشک شوق می ریختم).
به نظرم در مملکتی که سرمربی فوتبالش "با خدا و فاطمه ی زهرا لابی می کند" باید به پیروزیهایش نیز گریست.
اصلن به حال ورزشی که حضرت ابوالفضل و سایر ائمه ی اطهار نظر مستقیم دارند باید گریست.
اصلن به حال مملکتی که مدیریتش را غایبی از نظر دردست دارد باید گریست.

-- بدون نام ، Oct 10, 2008

عکسی که در فید این مطلب درج شده، عکس علی کریمی نیست

-- شاپور شاخدار ، Oct 10, 2008

حکایت ورزش ما مسلما نمیتواند چیزی جز سایر امور جاری مملکتمان باشد و اگر جز این باشد جای تعجب و سوال است. نحوه انتخاب سرمربی تیم ملی مگر یادتان رفته است؟ تا ساعت 2 یکی مدنظر است و از او برنامه میخواهند و او با بازیکنانش خداحافظی میکنند و یکباره آقای دائی با لابی "خدا" با سرمربیگری انتخاب میشود و ... این هم مثل بقیه موضوعات. نماینده عاشق خدمت در 4 ماه اول 100 میلیون وام بلاعوض میگیردد و دکتر وزیر کشور دیپلم نداشته از کار در میآید و خدمت هم که نیاز به کاغذ پاره ندارد و قطعنامه های سازمان ملل هم کاغذ پاره است و رئیس پلیس خدمتگزار و مجری طرح امنیت اجتماعی با پرسنل لختش نماز جماعت میخواند و معون دانشگاه با دانشجویش در دفتر کار معاشقه میکند و دادگاه دانشجویان را به علت افشا گناه که از گناه بدتر است محکوم میکند و باز هم بگویم.....!!!! میخواهید ورزش چگونه باشد؟!!!

-- رستم ، Oct 10, 2008

اگر علی کریمی پای حرفش بایستد و با وساطت باصطلاح بزرگترها برنگردد براستی یک قهرمان بتمام معنا است. کسی که با کناره گیریش از تیم ملی درست یک روز بعد از دعوت شدنش به تیم ملی از این تیم خدا حافظی میکند و با این کارش تو دهنی محکمی به علی دایی و دست اندرکاران ورزش ایران که همه ورزشکاران ما مطیع و فرمانبردار میخواهند میزند.

-- Baraat ، Oct 10, 2008

آن موقع که اردوی تیم ملی را در جام جهانی به هم می‌ریخت، به فکر منافع ملی نبود؟! همه‌ی‌شان دروغ می‌گویند. هر کس هر خطایی می‌خواهد بکند، به گردن منافع ملی می‌اندازد!!!

-- هادی ، Oct 10, 2008

Afarin bar Ali Karimi! behtarin kari bud ke bajad mikard. Ali Daei dar ra ba badi mitavan jad kard vali Ali Karimi ra ba khubihash!

-- Javad ، Oct 10, 2008

بدون نام....

حقیقتی رو گفتی‌ و چه تلخ گفتی‌ !

ولی‌ فکر می‌کنم تلخی‌ حرفت گوارا تر از شکر ست

-- majid ، Oct 11, 2008

به نام حق-با سلام
به قول دوستمان، علي كريمي نشان داد كه هنوز هم در اين كشور كساني هستند كه ارزش انساني خود را به اين افتخارت و آدمهاي كاذب هديه نكنند.كساني مثل آقاي دايي.. بايد به خواب ببينند ،كه براي حضور آنها ، 100 هزار تماشاگر به استاديوم بيايند.
با آرزوي موفقيت براي كريمي.

-- صالحي ، Oct 11, 2008

افرین به تو علی جان. تو خودت این رو میدونی که مردم پهلوانی مثل تو رو خیلی دوست دارند. خوب پوز این اقای دایی-لابی-خدایی رو زدی. و همچنین پوز فدراسییون دیکتاتور فوتبال رو که با اینهمه مشکلات فوتبال میان بازیکنارو بخاطره یه انتقاد یا به خاطره ریش هالیوودی مهروم میکنند. درود بر تو کریمی و نفرین بر دیکتاتورهای ایران.

-- بدون نام ، Oct 11, 2008

آفرین به علی کریمی.

-- سعید آذیش ، Oct 11, 2008

آفرین به علی کریمی.

-- سعید آذیش ، Oct 11, 2008

او به تمام معنا رسميت را به سخره گرفت رسميتي كه نماد ان امثال تاج ودايي ...هستند او به معناي واقعي "انارشيست"است وكارهايش سزاوار ستايش

-- هادي ، Oct 11, 2008

افرین

-- بدون نام ، Oct 11, 2008

کریمی کار درستی کرد . فقط همین. این غرور بیجاست که ما ایرانی ها رو فقط به این دلخوش کرده که تاریخ داشتیم. اما حالا چی؟ شخصیت کی برامون مهمه؟ از همدیگه به عنوان ابزار استفاده میکنیم. این اتفاق برای شما که درس نمیشه خان دایی جون ولی بدون که از نظر من کریمی کار درستی کرد

-- پدرام ، Oct 11, 2008

به نظر من کریمی اگر واقعاصداقت داشت و دلش با مردم بود به تیم ملی میامد و مثل دیگران بازی میکرد و نه اینکه تیم را چند روز قبل از بازی با کره دچار تنش میکرد. گر چه مردم ما همیشه فراموشکارند ولی حتما به یاد دارند که دایی چگونه با جان و دل بازی میکرد وهمه جا مردم را با گلهاش خوشحال میکرد وچه کسی هم لگد به ساک زده و ژست گرفت ... دلیل اینکه اینهمه مطبوعات به دایی حمله میکنند را هم در راستای نخبه کشی ما بدانید وگرنه باید پرسید که چرا پرافتخارترین ورزشکار ما که در کمیته فنی فیفا هم عضو است با کسی مثل کریمی مقایسه میشه که در عرصه ملی همیشه کم کار و کم اثر بوده.

-- Babak ، Oct 12, 2008

دوست عزیز نگارنده، امیدوارم از انتقادم نرنجی. اما مطلبی را دیدم که به نظرم دور از حرفه ای گری یک روزنامه نگار یا خبر نویس بود. نگاه کنید مطلب شما از چند بخش تشکیل میشد یک اتفاق که عدم حضوری علی کریمی بود. به عنوان علت گذشته ی جریان گفته میشه، سپس هم بازتاب، انعکاس و تاثیرات، اما در سر تاسر نوشته کلمات به نظرم، در نظر ِ من و... هستند که در حقیقت در یک خبر هیچ جایی نباید داشته باشن اگر اینجا مصاحبه ای با شما بود و تحلیل شخصی شما رو خواسته بودن یا در حال ِ کامنت دادن بودید یا شاید وبلاگ نویسی این به نظر ِ من قابل توجیه میاد ولی وقتی که دارید خبری رو بازگو میکنید میتونید تحلیل خودتون هم در قالب انعکاس بیان کنید با کلمه ی احتمال میرود یا این طور به نظر میرسد که هیچ ایرادی ندارد ولی وقتی بگویید از نظر من فلان یا بهمان است کمی در دهان خواننده احساسه بدی به وجود میاد.

-- پیام ، Oct 12, 2008

شما برید با گل هایی که علی دایی به مالدیو و سریلانکا و دیگر کشور هایه صاحب سبک زده خرسند باشید
و به جای اینکه از کسی که 90 دقیقه تو زمین راه رفت انتقاد کنید، انتقاد از علی دایی را نخبه کشی حساب کنید

به راستی که هر کی دو تا جمله با زبانش ادا می کنه خودش را اهل منطق حساب می کنه

-- بدون نام ، Oct 12, 2008

وقتی این کامنت ها رو خوندم لذت بردم از این که دوستان روشنفکری حضور دارند و از کریمی و امثال اون دفاع می کنند.منم به نوبه خودم کارش رو تحسین میکنم.آخه تا کی امثال کفاشیان همه چی رو میخواد ماسمالی کنه. ورزش ایران اگه یه معضل داره اونم کفاشیانه. علی کریمی دوستت داریم

-- پیام ، Oct 12, 2008

انصراف آقاي كريمي از بازگشت به تيمي كه علي داعي سرمربي آن است، تصميمي شايسته و ستايش‌برانگيز است. مديريت فوتبال كشور، گرچه امروز خود را مجبور به پاسخگويي نمي‌بيند، اما اين كج‌سليقگي‌ها و ناپختگي‌ها، در كارنامه‌ي مديريتي آنان ثبت خواهد شد، و همواره خاطره‌اي شرميگينانه را بر ذهن جاري مردم تحميل خواهند كرد.
رفتار سرمربي جوان و بي‌تجربه تيم ملي با علي كريمي، نسخه‌ي ديگر همان رفتاري است كه زماني محمد مايلي‌كهن با علي دايي كرده بود و همان قضاوتي كه افكار عمومي در جريان آن رويداد داشت، امروز و آينده مبناي قضاوت سرمربي فعلي با علي كريمي است. نسبت علي كريمي و دايي با مربيان خود هم، نسبتي مشابه است. همان رانت‌هايي كه مايلي‌كهن را به مربي‌گري فوتبال كشور تحميل كرد، علي دايي را به فوتبال كشور تحميل كرده است.
علي كريمي، بخشي از خاطره‌ي فوتبال‌دوستان ايراني است. ما روزهاي سختي را با تماشاي حركات زيباي او، و سهمي كه در پيشبرد بازي بر دوش مي‌كشيد، تاب آورده‌ايم. چنين ورزشكاراني، هميشه از سطح ورزشكاراني معمولي عبور مي‌كنند و به خاطره‌ي ورزشي ـ ملي مي‌پيوندند. كريمي بايد قدر چنين جايگاهي را بداند. تصميم او در انصراف از پيوستن به تيم ملي، تصميمي در نگاه‌داشت همين جايگاهست و از همين رو،‌ آن را شايسته مي‌دانم.
به نظر من افكار عمومي با تقبيح رفتار علي داعي و مديران ورزش كشور، بايد نشان بدهد كه نسبت به فوتبال، به عنوان ورزشي كه بار احساسي ملي را به دوش مي‌كشد، بي‌تفاوت نيستند. سپردن زمام فوتبال به يك مربي جوان كه داراي خصوصيات خلقي و شخصيتي شناخته‌اي هم هست، به هيچ‌عنوان شايسته‌ي فوتبال كشور نبود. داعي نمي‌تواند تصور كند كه مردم ايران، خاطره‌ي حضور اضافي او را در سال‌هاي آخر ورزش ملي، فراموش كنند. كساني كه او را به تيم ملي تحميل مي‌كردند روزي پاسخ‌‌گو خواهند بود. داعي هم روزي در خواهد يافت كه مربي‌گري، جايگاه خودسري، كج‌سليقي، و يكه‌تازي نيست. حالا كه اين افتخار، فراتر از شايستگي او به او داده شده، بهتر است فروتني پيشه كند، و با عذرخواهي از علي‌ كريمي، او را براي پيوستن به تيم ملي راغب سازد.

-- فرنود فرهنگ ، Oct 12, 2008

دیگه واقعن این جور موضع گیری ها نخ نما شده اختلافات دایی و کریمی آشکاره ولی پیروزی کریمی در این نبرد جیثیت بعیده،تیم دایی که صدقه سری آسیایی شدن استرالیا به راحتی میره جام جهانی و علی الحساب به مدت دو سال حاشیه امنیت داره. برای مردم روزمره ای که فقط فکر خیابون ریختن بعد از صعود هستن تا دوسال دیگه علی کریمی رو یادشون رفته مگر اینکه کریمی در این دوسال در حد اسطوره بالا رفته باشه و رو بورس مونده باشه که با این همه اگرو اما معلومه ضرر اصلی برای کریمی محفوظ خواهد موند. جای تعجب اینجاست که خود کریمی ده سال پیش که در ویتنام اون دسته گل رو به آب داد و در عرض چند ماه به کلی محو شد طعم بی وفایی این فوتبالدوستان کم حافظه رو چشیده طوریکه اوایل از منصور پورحیدری میخواستن برای بازیهای دوستانه که مشمول محرومیت کریمی نمی شد دریبل زن قهر و پدیده رو دعوت کنه ولی پس از یه مدت با بازیهای جالب تیم ملی اون زمان جلوی ژاپن و دانمارک و مکزیک و اکوادور.. دیگه کسی اسم کریمی رو نمیاورد تا اینکه جلال طالبی برای مقدماتی جام ملتهای 2000 دعوتش کرد که اونم همراه باقی تیم وقتی به مالدیو فقط سه تا گل زدن هو شد.هنگام اتخاذ چنین تصمیمی باید دونست که مردم هم به احساساتی خود تصمیم گیرنده هستن

-- ویلی ، Oct 12, 2008

سلام شاید دفاع از علی دایی یا کریمی در حالی که هر دو اعلام عدم دشمنی مینمایند کار درستی نیست .1-کریمی وقتی در مورد فدارسیون اظهار نظر کرد که هنوز اولین روزهای کاری خود را می گذراند ،2- حالا دایی یه چند روزی به جای کریمی نا آماده (مثل بازی اول پرسپولیس)یک جوان ایرانی دیگر رادعوت کرد آسمان به زمین که نیامد، 3-ایرانی باید برای سربلندی ایران خود را فدا کند نه اینکه به خاطر کوبیدن یک شخص خاص احساسات ملتی را زمین بگذارد3-کریمی جان از چهره تو غرور ایرانی میبارد از تشویق عده ای کینه توز که فردا که تو نیستی هیچ یادی از تو نخواهند کرد دلگرم مشو .

-- حاجی تبار ، Oct 26, 2008

امیدوارم روزی علی کریمی به تیم ملی باز گردد و باعث سرافرازی تیم ملی شود و ما هم در کار او شریک باشیم امیدوارم که الطاف خداوند منان شامل حالش شود به امید ان روز

-- مینا ، Nov 23, 2008

خیلی خوشحالم که مردم همه چیز را خوب میفهمند .
هر 100 سال یکبار شاید یک بازیکن در آسیا پیدا میشه اونم اگه بشه.
حیف که از بخبه ها در ایران اسفاده نمیشه.

-- حمیدرضا ، Nov 27, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)