تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

تلاش برای توقف گاوبازی پسرک ده ساله

برگردان: علی آخوندان

بچه‌ها گاهی به‌خاطر شکستن شیشه پنجره یا جراحت دست‌شان هنگام بازی به دردسر می‌افتند، به‌ندرت پیش می‌آید که تنها به دلیل انتخاب یک ورزش جنجال به پا کنند، اما «میشل لاگراور پنیش» که پسرکی ده ساله و با والدینی فرانسوی - مکزیکی است، دو بار طی هفته گذشته از طرف مقامات رسمی جنوب فرانسه از انجام سرگرمی مورد علاقه‌اش منع شده است.

چنین ممنوعیتی اگر برای ورزش‌هایی مانند راگبی یا فوتبال باشد غیر‌عادی به نظر می‌رسد‌، اما «لاگراو» ده ساله یک گاوباز است.

کلر استار‌وزینسکی‌، رییس انجمن مبارزه با گاوبازی‌، می‌گوید «خشونت گاوبازی به خودی‌ خود در هر زمان میخکوب‌کننده است، اما داستان وقتی وحشتناک می‌شود که اجراکننده‌اش یک بچه باشد».

کلر استار‌وزینسکی می‌خواهد گاوبازی را به‌طور کامل در فرانسه ممنوع کند و مانع اصلی ادامه فعالیت «لاگراور» در هفته گذشته هم خود او بوده‌: «‌این پسر نزدیک به شصت‌ رِِاس از این حیوانات را در مکزیک کشته که تصاویر ویدیویی آن را در وب‌سایت‌ها می‌توان دید‌، ولی به هرحال ما تصمیم گرفته‌ایم از مبارزه او با گاوها در فرانسه جلوگیری کنیم».

آن‌طور که گفته می‌شود این گاوباز نابغه که به «میشیلیتو» معروف است برای کشتن وحشیانه گاوها به فرانسه نیامده است، بلکه برنامه‌های او در فرانسه نمایش‌هایی بدون خون‌ریزی با گوساله‌هاست که گفته می‌شود از همان گاوبازی‌های عادی الهام گرفته شده است‌.

«لاگراو» نوجوان از شیوه‌ای استفاده می‌کند که گوساله‌ها درد زیادی را مثل گاوبازی‌های همیشگی تحمل نمی‌کنند، اما شهرت این پسر موجب شده انجمن مبارزه با گاوبازی در فرانسه توجه زیادی به او داشته باشد‌، موضوعی كه پدرش هم بر آن تاکید دارد: «رسانه‌ها علاقه زيادي به پسرم دارند. مسوولان هم به همين خاطر با حضورش در اين مسابقات مخالفت کرده‌اند».


میشل لاگراور پنیش

در حال حاضر گاوبازی در فرانسه طبق قانون منع رفتار ظالمانه با حیوانات‌ ممنوع است، ولی در بعضی مناطق جنوبی این کشور که گاوبازی بخشی از فرهنگ و سنت محلی است اجازه انجام آن وجود دارد.

اما انجمن مبارزه با گاوبازی می‌خواهد با ترتیب دادن اعتراضاتی جشنواره «نیمس» را که ۱۳ سپتامبر - ۲۳ شهریور- برگزار می‌شود‌، کاملاً ممنوع کند.

استاروزینسکی در این مدت تلاش کرده نشان دهد اکثریت مردم فرانسه هم با این مراسم مخالف هستند: «آن‌چه طرفداران گاوبازی درک نمی‌کنند این است که خون‌ریزی و شکنجه‌، دقیقاً همان چیزی است که جامعه می‌خواهد متوقفش کند».

از سوی دیگر در همین حال شیفتگان بازی گاوبازی هم برای گرفتن مجوز برای «لاگراو» و علاقه‌مندان جوان دیگر بسیج شده‌اند. هرو اسکیاوتی‌، شهردار هگتمائو در جنوب فرانسه‌، می‌گوید گاوبازی در سنت‌های این منطقه مهم‌تر از آن است که بتوان كنارش گذاشت: «پرورش و فروش گاو در گذشته نقش مهمی در اقتصاد جامعه و فرهنگ ما بازی می‌کرده است و هنوز هم در جشنواره‌های فصلی ما نقش مهمی دارد».

او در مورد عملکرد انجمن مبارزه با گاوبازی در قضیه «لاگراو» می‌گوید: «‌عده زیادی از مردم اینجا عقیده دارند، در حق‌شان بی‌عدالتی صورت گرفته و بر آنها اعمال سلیقه شده است».

تاکید شهردار هگتمائو بر لزوم ادامه گاوبازی در این شهر در شرایطی است که طبق تحقیق‌های صورت گرفته‌، جراحت‌های نوجوانانی که گاوبازی می‌کنند‌‌، کمتر از آن‌هایی است که به ورزش راگبی مشغولند.

با وجود این در یک مسابقه راگبی کسی کشته نشده یا تا به امروز در این ورزش قسمتی از بدن بازیکنان جدا نشده است و به همین دلیل نمی‌توان خطرات این دو ورزش را با هم مقایسه کرد.


گرچه میشیلیتوی جوان خودش را به‌عنوان یک سلاخ کوچک گاوها ثابت کرده اما طرفدارانش می‌گویند، او تنها پسرکی است که معصومانه از ورزش مورد علاقه‌اش‌، لذت می‌برد.

Share/Save/Bookmark

منبع:
Time: Too Young to Bullfight?
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

آخه علی جان چرا نمیذارن بچه زندگیشو بکنه؟والا این قرتی بازیها فقط از این فرانسویهای گاگول بر میاد.دوستت دارم بچه کوچه درختی.

-- احمد ، Aug 12, 2008

به نظر من گاوبازی به خودب خود ورزش ( البته اکر بتوان این نام را به آن داد) وحشیانه ایست و باید مانع انجام آن شد، حال چه برسد به اینکه پسر بچه ای 10 ساله به آن بپردازد آن هم به عنوان تفریح!!!!! اصلاً قابل درک نیسست که اجازه بدهند او به این کار ادامه دهد.

-- yassamin ، Aug 12, 2008

سلام علی جان واقعاٌ تأ سف بر انگیزه من که اصلاً نمی پسندم خدا کنه هر چه زودتر جلوی این وحشی بازی ها رو بگیرن بی چاره گاوا

-- گرجی ، Aug 20, 2008

بی چاره گاوا الهی زودتر جلوشو بگیرن

-- خدیجه ، Aug 20, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)