تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

نگاه‌ها به سوی ایران

علیرضا کاظمی

اگر مانند من این روزها به کتابخانه دانشگاه لیدن مراجعه کنید در سالن شمالی آن برگزاری نمایشگاهی از آثار ارزنده عکاسی ایران در قرن نوزدهم چشمان شما را خیره خواهد کرد. این نمایشگاه با عنوان «Eyes on Persia» از پنجم ماه جاری (ژوئن) برابر با شانزدهم خرداد ماه در جریان بوده و شما می‌توانید به‌مدت یک‌ماه ‌به‌طور رایگان از تصاویر محصور کننده آن لذت ببرید.


آنتوین سوروگوین ۱۸۸۰/ دراویش تهران

گشایش

آثار عرضه شده در این نمایشگاه، شامل تصاویری است از شاهزاده تا گدا، از وقایع روزمره تا جشن‌ها و رویدادهای فرهنگی، از حرفه وفن تا آثار هنری و باستانی، همه و همه از ایران در سالهای ۱۸۸۰ تا ۱۸۹۱.

سازماندهی این مجموعه توسط سه تن از متخصصین در زمینه تاریخ عکاسی در ایران، کورین فورمان، کارمن پرز گونزالس و رضا شیخ صورت گرفته است و در ساعت ۴بعد از ظهر شانزدهم خرداد توسط خانم فریال نیکپور، رییس انجمن خاندان قاجار و در حضور بزرگ خانواده، سلطانعلی میرزا قاجار افتتاح شد.


آلبرت هوتز ۱۸۹۰-۱۸۹۱/ تهران، پنج گدای نابینا

کلکسیون عکس هوتز

آثار این نمایشگاه از میان تصاویر کلکسیون هوتز برگزیده شده‌اند، کلکسیونی که از سال ۱۹۳۵ تا به‌حال در کتابخانه دانشگاه لیدن نگهداری می‌شود.

آلبرت هوتز (۱۸۵۵ تا ۱۹۳۰) تاجری از بندر روتردام هلند بود که در ۱۹ سالگی به منظور پیشبرد فعالیت‌هایی در زمینه کشف نفت، میادین زغال سنگ و صنایع قالیبافی به ایران سفر کرد.


آنتوین سوروگوین ۱۸۸۰/ نقاره‌خانه در اصفهان

مجموعه عکس‌های وی، نه تنها شامل عکس‌های آماتوری خود او، بلکه عکس‌های حرفه‌ای ارنست هولتزر آلمانی و آنتوین سوروگوین روسی‌ که دارای استودیوهای عکاسی در تهران و اصفهان بودند نیز می‌شود.

کلکسیون هوتز در کتابخانه دانشگاه لیدن، گذشته از این مجموعه عکس، همچنین شامل مطالب و ادبیات غربی در رابطه با خاورمیانه، دفاتر خاطرات و آرشیو گسترده‌ای از بریده‌های روزنامه‌های آن زمان در زمینه تاریخ، تجارت و بافندگی در ایران است.

کنگره سالانه


آنتوین سوروگوین ۱۸۸۰/ زن کرد در کردستان

این نمایشگاه بخشی از مجموعه برنامه‌های کنگره سالانه انجمن بین‌المللی مطالعات قاجار است که با همکاری انستیتو بین‌المللی تاریخ اجتماعی در آمستردام و همچنین پژوهشگاه مطالعات آسیا، آفریقا، آمریکای لاتین دانشگاه لیدن برگزار شده است.


ارنست هولتز ۱۸۸۰/ درویش باشی. انواع پوستین‌ها، تبرزین و کشکول دراویش بسیار قابل توجهند

نمایشگاه آنلاین

خوشبختانه بازدید آنلاین این مجموعه نفیس عکس نیز برای علاقمندان میسر شده است. هر چند دیدار از خود نمایشگاه و آثار آن در ابعاد بزرگ و امکان مشاهده‌ی واضح جزئیات، ‌با رویت آن‌ها در محیط مجازی وب به‌کلی متفاوت بوده و قابل قیاس نیست.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)