تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

یک هفته با لیگ فوتبال ایران

کیا بهادری

قصه‌‌ی استقلال در لیگ به‌سر رسید

رقابت‌های هفته‌ی بیست و هشتم لیگ برتر روز جمعه با انجام نه بازی به پایان رسید و با وجود آن‌که صدر جدول دستخوش تغییری نشد، اما نتایج به‌دست آمده تا حدود زیادی چهره‌ی مدعیان اصلی قهرمانی را نمایان کرد. از این میان استقلال تهران با شکست در مقابل ابومسلم مشهد دیگر از جمع مدعیان جدا شد و تنها بر روی کاغذ شانس ناچیزی برای قهرمانی دارد.


تماشاگران معترض استقلال/ عکس از محمد جهان‌فر، ایسنا

استقلال در ورزشگاه مملو از تماشاگر طرفدار ابومسلم بازی را خوب شروع کرد و در نیمه‌ی اول حداقل دو بار نیز شانس گلزنی داشت، اما این ابومسلم بود که در ضد حملات و به‌خصوص روی حرکات ترکیبی هافبک بازی‌ساز خود پیتر پترویچ با گلزن اول این تیم دنی اولروم خطرناک‌تر نشان داد.

سرانجام استرس مدافعان استقلال در وقت‌های تلف‌شده‌ی نیمه‌ی اول کار دست این تیم داد و با خطایی که درون محوطه‌ی جریمه روی مهاجم ابومسلم انجام شد، این تیم به‌راحتی به گل برتری رسید. در نیمه‌ی دوم ابومسلم با استفاده از برتری روحی و حمایت تماشاگران خود بسیار راحت‌تر و با اعتماد به‌نفس بازی کرد و ضمن تمرکز در هنگام دفاع و خنثی کردن حملات سراسیمه‌ی استقلال به حملات متقابل و زهردار خود ادامه داد تا آن‌که دنی اولروم روی یک حرکت حرفه‌ای و پاس زیبای پترویچ گل دوم ابومسلم را با خونسردی به ثمر رساند.

استقلال پس از گل دوم به حملات شتاب‌زده‌ی خود ادامه داد اما فقدان مجتبی جباری و دفاع منطقی و فشرده‌ی ابومسلم کار را برای گلزنی مهاجمان استقلال دشوار کرده بود، با این وجود در دو مورد شانس با شاگردان پرویز مظلومی یار بود که ضربات محسن یوسفی و علیرضا منصوریان به تیر دروازه برخورد کرد و درنهایت بازی با همان نتیجه‌ی دو بر صفر به نفع ابومسلم به پایان رسید.

این شکست را می‌توان پیامد ناکامی استقلال در بازی مقابل پگاه گیلان و شوک روحی ناشی از آن قلمداد کرد که شاگردان فیروز کریمی در فرصت کوتاه تا مصاف با ابومسلم نتوانسته بودند بر آن فارغ شوند. پیروزی و کسب سه امتیاز در این بازی در عمل آخرین شانس استقلال برای ماندن در جمع مدعیان قهرمانی محسوب می‌شد و همین امر موجب شده بود در تمام طول بازی، اضطراب بر عملکرد بازیکنان استقلال حکم‌فرما باشد.


کریمی دیگر حال لطیفه‌گویی ندارد/ عکس از آرش خاموشی، ایسنا

فیروز کریمی نیز در پایان بازی ضمن اشاره به بدشانسی‌های استقلال در این فصل روی همین نکته انگشت گذاشت و اضافه کرد که فوتبالی که استقلال ارایه می‌دهد با نتیجه همسویی ندارد. در این مورد می‌توان حق را به کریمی داد، اما اظهارات تکمیلی او در ادامه کمی رنگ و بوی توجیه ناکامی‌های اخیر استقلال را به خود گرفت.

کریمی از جمله ادعا کرد که استقلال با نبود بیاتی‌نیا دچار ضعف گلزنی شده است. این درحالی‌ست که صدمه‌دیدگی بیاتی‌نیا مربوط به اوایل فصل و زمانی است که فیروز کریمی اصلا در استقلال تهران حضور نداشت. ضمن آن‌که استقلال حداقل دو مهاجم نام‌آشنا و مطرح فوتبال ایران را در اختیار دارد و اگر علی‌زاده و حمید شفیعی را نیز به این جمع اضافه کنیم ادعای کریمی در این مورد غیر منطقی به‌نظر می‌رسد، مگر آنکه خواسته باشیم فارغ از استقلال به ضعف کلی گلزنی در فوتبال ایران اشاره کنیم که خاص همه‌ی تیم‌های ایرانی‌ست.

توجیه دیگری که فیروز کریمی برای عدم نتیجه‌گیری استقلال ارایه داد حتا سوال‌برانگیزتر است. او در پاسخ به سوالی گفت که اگر زمان به عقب برمی‌گشت قطعاً مربی‌گری استقلال را نمی‌پذیرفت، چرا که پیش از این تجربه‌ی کار در تیم‌های بزرگ را نداشت.

شنیدن این سخنان نیز از زبان یکی از معدود مربیان حرفه‌ای ایران در سال‌های اخیر و کسی که حتا سابقه‌ی قهرمانی باشگاه‌های ایران و آسیا را در کارنامه دارد، بیش از هر چیز بوی اعتراف کریمی به شکست و از دست رفتن اعتماد به نفس او را می‌دهد.

ضمن آن‌که کریمی برخلاف قطبی در پرسپولیس از ابتدا با اختیار تام قدم به میدان گذاشت و هیچ‌کس در امور فنی تیم با او رقابتی نداشت. هر چند که با نگاه دقیق‌تر به فراز و نشیب استقلال در یک سال گذشته باید گفت بخش عمده‌ای از مسئولیت ناکامی‌ها و عدم ثبات استقلال در این فصل و فصل پیش مربوط به مدیریت این باشگاه و تصمیمات غیر حرفه‌ای فتح‌الله‌زاده است.


به نظر می‌رسد پس از مرفاوی و حجازی اینک فیروز کریمی نیز خود را ماندنی نمی‌بیند و از هم‌اکنون زمزمه‌هایی مربوط به جدایی این مربی از استقلال و بازگشت احتمالی او به استقلال اهواز به گوش می‌رسد، مگر آن‌که خروج از بار روانی جنگیدن در لیگ موجب شود کریمی و شاگردانش با آرامش بیشتر برای فتح جام حذفی خیز بردارند.

قهرمانی در جام حذفی می‌تواند خاطره‌ی همه‌ی شکست‌ها و کشاکش‌ها را از ذهن دوستداران استقلال پاک کند و نقطه‌ی جدیدی برای پیشرفت این تیم و فوتبال ایران باشد.

توقف سپاهان و صبا باتری به نفع پرسپولیس

روز جمعه در اصفهان و رباط کریم تهران نیز دو بازی حساس برگزار شد و دو تیم سپاهان و صباباتری در حالی که می‌توانستند با برد خانگی فاصله امتیاز خود را با دیگر تیم‌های تعقیب‌کننده حفظ کنند، در مقابل میهمانان خود متوقف شدند. سپاهان در روزی که چند بازیکن خود را به دلیل مصدومیت و محرومیت به همراه نداشت به حریف باانگیزه و سخت‌کوشی به نام مس کرمان برخورد.


سپاهان، آرام و مطمئن رو به جلو/ عکس از مجید صیادنورد، ایسنا

مس کرمان که با هدایت امیر قلعه‌نوعی جهش خیره‌کننده‌ای در نیم‌فصل دوم داشته است، در این بازی حتا به اعتراف ژوران ویرا شایسته‌ی برد بود و تنها درخشش دروازبان سپاهان و بی‌دقتی مهاجمان مس به سپاهان کمک کرد تا با حداقل امتیاز از این مصاف دشوار بیرون بیاید. ضمن آن‌که سپاهان در این بازی نیم‌نگاهی به دیدار سرنوشت‌ساز چهارشنبه در جده‌ی عربستان داشت و دلیلی برای به آب و آتش زدن در مقابل مس نمی‌دید.

زردپوشان اصفهان قرار بود صبح امروز عازم عربستان شوند اما حساسیت کسب نتیجه به هر عنوان در این رقابت‌های مهم ظاهرا موجب شده است که مسئولان عربستانی در صدور ویزا برای کاروان سپاهان تعلل کنند و این امر مشکلاتی را برای اعزام به موقع نماینده‌ی باشگاه‌های ایران پدید آورده است. ضمن آن‌که باشگاه سپاهان قصد دارد به همین دلیل رسما از باشگاه عربستانی به کنفدراسیون آسیا شکایت کند.

صبا باتری نیز در خانه به تساوی ۲ بر ۲ مقابل شیرین فراز کرمانشاه رضایت داد تا با ۴۶ امتیاز همچنان در رده‌ی دوم جدول بماند و به همراه سپاهان در توقفی کوتاه به پرسپولیس شانس مجددی برای رسیدن به جمع مدعیان داده باشد.

برق شیراز نیز موفق شد دو بر صفر سایپا را مغلوب کند. سایپا در پی دو باخت در سه بازی گذشته و اضافه شدن این باخت و به لطف دو شغله ماندن و توانایی اداره‌ی دو تیم در سه تورنمنت علی دایی به رده‌ی دوازده جدول سقوط کرد.

نتایج سایر بازی‌ها به این شرح است:
پیکان ۲ – ذوب آهن اصفهان 0

صنعت نفت آبادان ۱- مقامومت سپاسی شیراز ۱

راه‌آهن 0- پاس همدان 0

پگاه رشت ۱- استقلال اهواز ۱

بازگشت خوشبینی افشین قطبی

اما در ورزشگاه آزادی و در روزی که همه‌چیز برای قطبی و تیمش به سه امتیاز بازی خانگی مقابل ملوان انزلی بستگی داشت، پرسپولیس برخلاف هفته‌ی پیش نتیجه‌ی بازی رقیب سنتی خود را تکرار نکرد و این بار موفق شد با یک برد نه چندان دشوار و شیرین خود را در جمع مدعیان حفظ کند و به روزهای بهتر بیندیشد.

پس از حاشیه‌های مزمن بر سر تحمل «مرزبان» مربی این تیم و همچنین ناسازگاری «شیث رضایی» و در نهایت اخراج این دو عنصر حاشیه‌ساز تنها یک برد می‌توانست اوضاع این تیم را از بحران خارج کند و به حالت عادی بازگرداند. از این رو به نظر می‌رسید قرمزپوشان پایتخت برای لزوم بردن در این دیدار از همه لحاظ توجیه شده بودند و از لحظه‌‌ی آغاز بازی مشخص بود که هیچ بازیکنی حداقل از لحاظ دوندگی و دفاع تیمی کم‌کاری نمی‌کند.


همه‌چیز دوباره روبراه شد/ عکس از مهدی قاسمی، ایسنا

نیمه‌ی اول این بازی به‌هیچ عنوان نشانی از یک فوتبال امروزی نداشت و هر دو تیم بازی محتاطانه و پراشتباهی را به نمایش گذاشتند. در این میان ملوان که خود را در خطر سقوط می‌دید حتا در دقایقی از بازی خطرناک‌تر نشان داد و تنها واکنش‌های مهدی واعظی بود که در دو مورد دروازه‌ی پرسپولیس را از خطر عقب‌افتادن سنتی پرسپولیس در نیمه‌ی اول نجات داد. در عوض با شروع نیمه‌ی دوم پرسپولیسی‌ها در میان حمایت یک‌صدای تماشاگران خود تنها به بردن بازی می‌اندیشیدند و لحظه به لحظه بر شدت حملات این تیم بر روی دروازه‌ی ملوان افزوده می‌شد.

سرانجام محسن خلیلی در دقیقه‌ی ۶۳ بازی با یک ضربه‌ی تمام‌کننده و حرفه‌ای دروازه‌ی ملوان را باز کرد و خودش و تیمش را از زیر فشار روانی سنگین حاکم بر ورزشگاه آزاد کرد.

در ادامه‌ی بازی شاگردان افشین قطبی خیلی زود متوجه شدند که حملات تیم بحران‌زده‌ی ملوان زهر چندانی ندارد و با آسودگی بیشتر به کنترل بازی و تدارک حملات برای رسیدن به گل دوم پرداختند. این شیوه در روزی که همه‌چیز به‌نفع پرسپولیس بود زود نتیجه داد و تنها ده ‌دقیقه بعد در پی خطای هَند ناشیانه‌ی مدافع ملوان، علیرضا نیکبخت گل دوم تیمش را از روی نقطه‌ی پنالتی به ثمر رساند و بازی نیز در نهایت با همین نتیجه به پایان رسید.

پس از این بازی افشین قطبی، این بار سرمست از پیروزی حاصل‌شده، به خوشبینی سابقش برگشت و از هواداران خواست که در بازی‌های آینده حضور بیشتری در ورزشگاه داشته باشند، چراکه پرسپولیس تا قهرمانی یک قدم بیشتر فاصله ندارد.

گویا قطبی تحت تاثیر هیجان این تک پیروزی پس از سه هفته ناکامی فراموش کرده است که پرسپولیس با این برد تنها ۴۵ امتیازی شده است و با سپاهان پیشتاز همچنان پنج امتیاز اختلاف دارد. به عبارت دیگر با توجه به آمادگی روحی سپاهان برای قهرمانی و ثبات خاصی که این باشگاه دارد، در حالت عادی نمی‌توان شانس زیادی برای قهرمانی پرسپولیس در لیگ متصور شد.

ظاهراً یک قدم مزبور در راه قهرمانی بیشتر به پیگیری اخیر و درخواست فرجام‌خواهی تنظیم شده از سوی این باشگاه از فیفا برای بازپس‌گیری شش‌امتیاز کسر شده مربوط می‌شود. پرسپولیس امیدوار است بتواند به موقع این شش امتیاز را زنده کند و با یک قدم پرش‌وار جام را در لحظه‌ی آخر از دست سپاهان بقاپد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)