تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

فوتبال کنترل‌شده و بلیت‌فروشی کنترل‌نشده

کیا بهادری

تساوی قرمز و آبی به نفع زرد
سرانجام شهرآورد (داربی) شصت و چهارم هم به خوبی و خوشی برگزار شد و همگان در سایه تساوی به‌دست آمده نفس راحتی کشیدند. حساسیت کاذب این دیدار و معذوریت‌های بیشماری که همواره در آستانه‌ی دربی گریبان‌گیر بازیکنان پرسپولیس و استقلال می‌شود، پیش از هر چیز اندیشه‌ی کسب سه امتیاز و صعود در جدول را در نزد بازیکنان کمرنگ می‌کند و آنها بیشتر با هدف آبروداری و گل‌نخوردن بازی می‌کنند تا تلاش برای گل‌زدن و بردن بازی به هر قیمت. همین امر موجب شده بود تا بازیکنان پرسپولیس و استقلال در این دیدار نیز بازی تخریبی را در پیش بگیرند و مطابق معمول پس از رد و بدل کردن یک گل به‌سوی تعادل و تساوی محتوم پیش بروند.


استقلال - پرسپولیس تکراری‌تر از همیشه/ عکس از آرش خاموشی،‌ ایسنا

گل زودهنگام «امید روانخواه» در دقیقه‌ی 4 بازی به‌طور طبیعی با عقب‌نشینی استقلال همراه شد و روی هم‌رفته دو تیم حدود بیست دقیقه فوتبال قابل قبولی را به نمایش گذاشتند، اما عطش پرسپولیس نیز با وجود آنکه برتری محسوسی نسبت به رقیب داشت پس از گل دقیقه‌ی 27 «محسن خلیلی» فروکش کرد و بازی متعادل شد.

در نیمه‌ی دوم باز هم پرسپولیس فوتبال نسبتا بهتری در مقایسه با استقلال ارایه می‌داد و مشخص بود که استقلالی‌ها اندیشه‌ای جز فوتبال باری به‌ هر جهت و حفظ نتیجه ندارند. پاس‌های اشتباه و فقدان حرکات تمرین‌شده‌ی ترکیبی در نیمه‌ی دوم سطح بازی را کاملا پایین آورده بود و به‌قول «افشین قطبی» بازیکنان هر طوری که خودشان می‌خواستند بازی می‌کردند.


فیروز کریمی با کت جدیدش/ عکس از روح‌اله وحدتی،‌ایسنا

تنها اتفاقات مهم این نیمه شوت زیبای «کریم باقری» و فرصت تک به تک «آرش برهانی» با دروازه‌بان پرسپولیس بود که هیچ‌کدام به گل تبدیل نشد. اوج این محافظه‌کاری زمانی بود که پرسپولیس با اخراج کاپیتان خود «کریم باقری» ده‌نفره شد اما این امر نیز تاثیر چندانی در بازی استقلالی‌ها ایجاد نکرد تا آن‌ها نیز در دقایق پایانی بازی ده‌نفره شوند و تماشاگران مأیوس از هر اتفاق دیگری خود را برای ترک ورزشگاه آماده کنند.

با وجود اظهارات کلیشه‌ای «فیروز کریمی» مبنی بر انتخاب تاکتیک صحیح و قابل قبول و ارایه بازی بدون ترس از سوی دو تیم، باید گفت پرسپولیس و استقلال نتوانستند بر ترس خود از شکست غلبه کنند و یک امتیاز ناچیز به‌همراه دور شدن از صدر جدول تنها ارمغان این احتیاط بود.

فوتبال کنترل‌شده و بلیت‌فروشی کنترل‌نشده
منصفانه نیست اگر بگوییم مقصران تساوی‌های پی در پی استقلال و پرسپولیس تنها بازیکنان این تیم‌ها هستند. حساسیت عجیبی که پیرامون این بازی به‌خصوص پس از آن دیدار جنجالی نیمه‌تمام وجود دارد موجب می‌شود تا بازیکنان از روزها پیش در زیر انواع و اقسام فشارها توجیه شوند و در روز بازی نیز از همان لحظه ورود در معرض توهین و تحریک و درگیری قرار دارند.

طبیعی است که مجموع این فشارهای روحی موجب می‌شود اولویت کاری در زمین برای بازیکنان نه بردن بازی، بلکه به پایان رساندن بازی با کمترین عواقب باشد. امنیتی کردن این دیدار سنتی و کنترل نظارتی شدید از سوی کمیته‌ی انظباطی فدراسیون نیز مزید بر علت شده است تا نتوان از بازیکنان پرسپولیس و استقلال توقع فوتبال
بهتری داشت.


ورزشگاه آزادی پس از بازی/ عکس از مهدی قاسمی،‌ ایسنا

«عبدالرحمان شاه‌حسینی» به‌تازگی با اختیارات مضاعف، یکی از تماشاگران اغلب بازی‌های استقلال و پرسپولیس است و نکته‌ی جالب آن‌که در این دیدار ظاهراً نقش داور چهارم نیز به وظایف او اضافه شده بود. رییس کمیته‌ی انضباطی فدراسیون شخصاً بازیکنان اخراج‌شده را در کنار زمین تحویل می‌گرفت و به بیرون هدایت می‌کرد. چنین امر بی‌سابقه‌ای نشان می‌دهد که متولیان ورزش و فوتبال تا چه اندازه به نظارت قهری از بالا و کنترلی کردن چنین مسابقاتی اعتقاد دارند.

البته همان‌گونه که همه شاهد بودند این نظارت گسترده موجب فرهنگی شدن فضای ورزشگاه‌های ما و به‌خصوص ورزشگاه آزادی نشده است. در واقع مطابق معمول این‌بار نیز روز پنج‌شنبه تنها بستن صدای ورزشگاه در هنگام پخش تلویزیونی راه را بر شنیدن فحاشی‌ها و شعارهای آشنای فوتبال ما می‌بست و به‌طور مصنوعی فوتبالی بدون صدا و ورزشگاهی پاک و فرهیخته را به نمایش می‌‌گذاشت.

حتا داور اسپانیایی بازی نیز به‌طور خاص برای این دیدار توجیه شده بود و در راستای کنترل بازی و به‌پایان بردن بی‌دردسر آن از کنار سه خطای پنالتی گذشت و در هنگام ضربات ایستگاهی و مصدومیت بازیکنان نیز صبر و بردباری عجیبی از خود نشان می‌داد و به‌ اصطلاح خون خودش را کثیف نمی‌کرد تا همه‌چیز هرچه زودتر ختم به خیر شود. با چنین اوصافی البته نمی‌توان توقع فوتبالی واقعی داشت و مصاف آخر پرسپولیس و استقلال نیز بیشتر به نمایشی از فوتبال شبیه بود.

در کنار وقایع داخل زمین و ورزشگاه باید به شیوه‌ی بلیت‌فروشی این دیدار نیز اشاره کرد که با وجود تجربه‌اندوزی چندین‌ساله امسال نیز با صحنه‌های مشابه و تکراری همراه بود و بخش عمده‌ی بلیت‌ها ساعتی پس از آغاز بلیت‌فروشی سر از بازار سیاه درآوردند، ضمن آن‌که بازار بلیت‌های ارزان‌قیمت و مشکوک نیز داغ بود و در نهایت بخش قابل توجه‌ای از ورزشگاه نیز خالی ماند تا مدیریت این موضوع نیز مانند هرسال زیر سئوال برود.

سپاهان، برنده‌ی بی سر و صدا
در دیگر بازی حساس هفته‌ی بیست و ششم دو تیم سپاهان اصفهان و استقلال اهواز در ورزشگاه خالی از تماشاگر فولاد شهر به مصاف هم رفتند و در پایان زردپوشان اصفهان توانستند با شکست دادن آبی‌پوشان اهواز علاوه بر کسب سه‌امتیاز شیرین جایگاه خود را صدر جدول لیگ مستحکم‌تر کنند.


سپاهان با ویرا به قهرمانی نزدیک‌تر شد/ عکس از میلاد پیامی،‌ فارس

شاگردان «ژوران ویرا» در این دیدار سخت باوجود بازی خوب استقلال اهواز در نیمه‌ی دوم نشان دادند که پس از هفته‌ها افت و خیز و به‌تدریج به ثبات تیمی نزدیک شده‌اند و از لحاظ روحی نیز حداقل برای پیروزی در دیدارهای حساس لیگ و حفظ صدرنشینی آماده هستند. سپاهان 46 امتیازی، اکنون فاصله‌ی خود را با تیم‌های دوم و سوم لیگ به چهار امتیاز رسانده است و با توجه به متزلزل بودن وضعیت پرسپولیس و استقلال در امر نتیجه‌گیری می‌تواند به قهرمانی در این فصل بیش از پیش امیدوار باشد، ضمن آن‌که این پیروزی در آستانه‌ی دیدار سرنوشت‌ساز روز چهارشنبه برابر «الاتحاد» عربستان بی‌شک از لحاظ روحی نیز این تیم را تقویت خواهد کرد.

روز پنج‌شنبه صبا باتری نیز به اولین برد خود به‌همراه «گل‌محمدی» دست یافت و با پیروزی سه بر صفر برابر ملوان انزلی همانند پرسپولیس 42 امتیازی شد. نتایج سایر دیدارهای هفته‌ی بیست و ششم به‌ شرح زیر است:

سایپا 4 - شیرین‌فراز کرمانشاه 2
پیکان 0 – فجر سپاسی شیراز 3
پگاه 1 – ذوب آهن اصفهان 0
ابومسلم مشهد 0 – پاس همدان 0
برق شیراز 2 – مس کرمان 1

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)