تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

تماشای تلویزیون، عامل چاقی مفرطِ کودکان

ترجمه: زویا ممکن

طبق نتایج یک تحقیق در آمریکا، کمتر تلویزیون تماشا کردن موجب پیشگیری از اضافه وزن در میان کودکان چهار تا هفت سال می‌شود.

اخیرا انتشار نتایج تحقیق تازه‌ای که در آمریکا در میان کودکان زیر هفت سال صورت گرفته، نشان داده که تماشای تلویزیون، بازیهای ویدیویی، مصرف زیاد نوشیدنی‌های شیرین و مواد غذایی پرکالری، عواملی هستند که موجب اضافه وزن و چاقی بیمارگونه در کودکان می‌شوند.

این تحقیق همچنین نشان می‌دهد استفاده از دستگاهی که دسترسی کودکان به تلویزیون را محدود می‌کند، می‌تواند از اضافه وزن کودکان پیشگیری کند.

گروهی از محققان دانشگاه ایالت نیویورک، به مدت دوسال ۷۰ کودک ۴ تا ۷ سال را که با مشکل چاقی مواجه بوده‌اند را مورد بررسی قرار دادند. این افراد یا در خانه زیاد تلویریون تماشا می‌کردند و یا حداقل ۱۴ ساعت در هفته غرق در بازیهای ویدیویی می‌شدند.


محققین به خانواده این کودکان پیشنهاد کردند در تلویزیون‌هایشان سیستمی را نصب کنند که مدت زمان مصرف شده برای تماشای تلویزیون را کاهش دهد. این دستگاه تنها با استفاده از یک کد ویژه امکان تماشای تلویزیون را به اعضای خانواده می‌داد.

محققان سپس کودکان را به دو گروه تقسیم کردند. نخستین گروه بدون هیچگونه محدودیت می‌توانستند تلویریون تماشا کنند و گروه دیگر به مروز زمان کمتری را پای دستگاه تلویزیون می‌گذراندند. استفاده از سیستم نصب شده به مرور، زمان تماشای تلویزیون را برای دسته دوم به میزان ده درصد در هفته کاهش می‌داد.

این گروه در نهایت، نصف میزانی را که قبل از شروع این تجربه، تلویزیون تماشا می‌کردند چه به صورت نشسته یا دراز کش، در مقابل جعبه جادو می‌گذراندند. کودکان در جریان این تجربه با دریافت پول یا هدایای کوچک تشویق می‌شدند.

بعد ازگذشت دو سال، کودکان گروه دوم موفق شدند زمان تماشای تلویزیون را ۱۷ ساعت و نیم کاهش دهند. در حالی‌که گروه دیگر این زمان را تنها حدود ۵ ساعت کاهش داده بود.

در همین حال وزن کودکانی که کمتر تلویزیون تماشا کرده بودند برعکس کودکان گروه نخست پایین آمده بود. این تغییرات بیش از اینکه به افزایش فعالیت بدنی ارتباط داشته باشند، به کاهش میزان مواد انرژی‌زا مربوط می‌شدند.


به اعتقاد محققین شرکت کننده در این تجربه، استفاده از چنین سیستمی به کودکان امکان می‌دهد تا در هنگام تماشا کردن تلویزیون بتوانند بر خود مسلط باشند. آنها معتقدند این روش از سیستم‌های تربیتی که به کودکان تنها پس از اتمام تکالیف درسی اجازه تماشای تلویزیون را می‌دهند، موثرتر است.

یک تحقیق دیگر نیز سال ۲۰۰۶ در آمریکا نشان داده بود در میان نوجوانان ۱۲ ساله، در قبال گذراندن یک ساعت بی‌تحرک مقابل تلویزیون، ۱۶۷ کالری، مصرف نشده باقی می‌ماند.

در همین زمینه سال گذشته، یکی از کارشناسان فعال در زمینه مبارزه علیه چاقی بیمارگونه کودکان، از فیلمهای تبلیغاتی تلویزیونی انتقاد کرده بود.

به گفته او در بریتانیا، زمانی که یک کودک تلویزیون تماشا می‌کند بیش از ساعاتی است که در مدرسه می‌گذراند.
با در نظر گرفتن پخش یک تبلیغ در هر نیم ساعت، هر کودک بریتانیایی معمولاً با رسیدن به ۱۸ سالگی، در معرض حدود ۷۷ هزار پیام تبلیغاتی از این نوع قرار می‌گیرد.

برای پیشگیری از این امر در سوئد و کانادا (کبک) پخش فیلم‌های تبلیغاتی خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های چاق کننده هنگام پخش برنامه‌های کودکان ممنوع شده است.

منبع: فیگارو

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

ممنونم از این مطلب مفیدتون. دقیقاً این مشکل با درجاتی بالاتر در ایران هم درحال رخ دادن است.

-- هادی ناصری ، Mar 9, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)