تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
رخدادهای رسانه‌ها و ارتباطات در ایران (۵)

تنور انتخابات و فیلم بحث‌برانگیز نیروی‌انتظامی

امید حبیبی‌نیا
http://omidh.blogfa.com
omidha@gmail.com




رخدادهای رسانه‌ها و ارتباطات مرور هفتگی تازه‌ای در رادیو زمانه است که در دو بخش ایران و جهان به‌طور گذرا به خبرهای شاخص در این حوزه خواهد پرداخت، تحولاتی که به نوعی زندگی ما در سال‌های پایانی دهه اول قرن بیست و یکم در عصر ارتباطات را تحت تاثیر قرار می‌دهد و قرار است به همه جنبه‌های ارتباطات از منظر سیاسی، فن‌آوری و روانشناختی بنگرد و مخاطب علاقه‌مند به تحولات رسانه‌ای را در جریان رخدادها، نظریه‌ها و چشم‌اندازهای روز قرار دهد.

حمایت از اصلاح طلبان یا تکذیب، مسئله این است

در حالی که به نظر می رسد تنور تبلیغات انتخاباتی به ویژه با توجه به وضع قواعد تازه برای تبلیغات از گرمای کافی برخوردار نیست، سایت های خبری اصلاح طلب و محافظه کار اخباری از تایید یا تکذیب حمایت سینماگران از نامزدهای اصلاح طلب را منتشر می کنند.

در پی انتشار بیانیه 170 سینماگر از فهرست ائتلاف اصلاح طلبان در انتخابات مجلس، صدا و سیما و برخی از خبرگزاریها نظیر فارس با اعلام تکذیب برخی از امضا کنندگان مدعی جعلی بودن این بیانیه شدند.


اما بهاره رهنما بازیگر سینما و تلویزیون که گویا قبلا از قول وی حمایتش از فهرست اصلاح طلبان تکذیب شده بود با انتشار نامه سرگشاده ای ضمن اعلام حمایت مجدد خود از این جناح از بازخواست خود به دلیل امضای این بیانیه خبر داده است.

در همین حال خبرگزاری فارس با سوء استفاده ابزاری خواندن ائتلاف اصلاح طلبان از نام سینماگران از تکذیب برخی از کسانی که نام آنها در بیانیه مذکور آمده است سخن رانده، از جمله این افراد آهو خردمند، رسول صدرعاملی، بیژن میرباقری، فرزانه کابلی، هادی مرزبان، جهانگیر کوثری، پانته آ بهرام و علی ژکان هستند. برخی از سایت های اصلاح طلب مدعی شده اند که پس از انتشار این بیانیه حراست صدا و سیما در تماس با سینماگران خواستار تکذیب امضای بیانیه شده است.

ویدئوی بحث برانگیز از خشونت نیروی انتظامی

انتشار ویدئویی از اعمال خشونت بار و توهین آمیز علیه یک جوان بازداشت شده در یوتیوب و بازانتشار آن در سایت ناظران کانال خبری فرانسه به بحث و جدل های بسیاری در میان وبلاگ های فارسی دامن زد.


برخی از وبلاگ نویسان با تحلیل این قطعه ویدئویی و منبع انتشار اولیه آن معتقدند که این ویدئو جعلی است و سلطنت طلب ها برای استفاده از مقاصد سیاسی خود اقدام به تولید آن کرده اند.

برخی از حامیان حاکمیت نیز این ویدئو را حاصل نمایش دو بازیگر آماتور با لباس نیروی انتظامی و توطئه علیه نظام خوانده اند.

در همین حال برخی وبلاگ ها نیز مستند بودن این ویدئو را زیر سوال برده اند از جمله نویسنده یک وبلاگ با بررسی زبان بدن فرد تحت شکنجه در این ویدئو به این نتیجه رسیده است که رفتار وی تناسبی با خشونتی که در مورد وی در حین وقوع است ندارد.

در همین حال در صفحه مربوط به این ویدئو در کانال فرانس 24 مسئولین سایت تاکید کرده اند علیرغم نظرات مخالف هیچ مدرکی دال بر جعلی بودن این ویدئو ارائه نشده است.

در این ویدئوی یک دقیقه و نوزده ثانیه ای بی صدا دو استوار نیروی انتظامی ظاهرا جوانی را که به دلیلی نامعلوم بازداشت شده تحت بدرفتاری و شکنجه قرار می دهند.

دو درجه دار نیروی انتظامی که ظاهرا از کار خود برای سوزاندن موی این جوان لذت می برند در حالی مبادرت به این کار می کنند که هیچ گونه مقاومتی از سوی جوان بازداشت شده به چشم نمی خورد.

در صحنه پایانی نیز نفر سوم که در حال ضبط این صحنه با دوربین موبایل خود است دست ماموری را که در حال آتش زدن موی جوان است پایین نگه می دارد تا بتواند این صحنه را به خوبی ضبط کند.

ارسال کننده این ویدئو در یوتیوب که تصویری از رضا پهلوی را به عنوان تصویر خود برگزیده است ویدئوهای دیگری در زمینه پخش عکس های رضا پهلوی با استفاده از بادکنک نیز در یوتیوب گذارده است.

با این حال ویدئوی اخیر وی تاکنون نزدیک به شصت و شش هزار بیننده داشته است و پاسخی است به ویدئوی دیگری با عنوان حماقت حمله به ایران .

اینترنت بر روی موبایل در تهران

در حالی که بخش مهمی از سایت های خبری، علمی و اطلاع رسانی در ایران فیلتر شده است، شرکت ارتباطات سیار خبر از آغاز عرضه اینترنت بر روی موبایل های مشترکان تهرانی تا پایان اسفند ماه داده است.

در این صورت مشترکان تلفن همراه در ایران با فاصله نسبتا کمی از کشورهای دیگر غربی و آسیایی از امکان بهره برداری از اینترنت بر روی موبایل برخوردار می شوند.


میلیونها نفر در تهران مشترک تلفن همراه هستند، عکس از راحله عسگری زاده، زمانه

عرضه اینترنت بر روی موبایل با آنکه از چند سال پیش آغاز شده بود ولی منحصر به کاربران مخصوص باقی مانده بود و عملا از سال 2006 با ورود موبایل های نسل سوم به بازار که موبایل های چند رسانه ای و سازگار با شبکه وب بودند همه گیر شد و هم اکنون میلیونها نفر در اروپا، آمریکا و آسیای دور از امکانات مختلف اینترنت از جمله دسترسی به ای میل یا مدیریت محتوای سایت و مرور اینترنت بر روی موبایل خود استفاده می کنند.

با اینکه سرعت اینترنت با استفاده از خط تلفن در ایران بسیار پایین و در سطح کشورهای عقب مانده در زمینه بهره وری اینترنت است، هنوز معلوم نیست کیفیت و کارآیی عرضه اینترنت بر روی موبایل ها چگونه باشد.


تکذیب، آماده باش و حمله

وزیر کشور جمهوری اسلامی شایعه قطع اینترنت یا مسدود کردن سایت های خبری در زمان برگزاری انتخابات را تکذیب کرد و گفت: نمی دانم این خبرها را از کجا می آورند!

این در حالی است که تقریبا همه سایت های خبری و حتی وبلاگ های مخالف در ایران فیلتر شده است، از سوی دیگر روزنامه ایران خبر داده است که وزارت اطلاعات و شرکت مخابرات تصمیم گرفته اند در روزهای انتخابات از "انتشار پيامك هاى تخريبى جلوگيرى به عمل آورند" و سریعا نسبت به رد گیری و انسداد مسیرهای انتشار اقدام کنند. گفته می شود این امر به منظور جلوگیری از پیام هایی مبنی بر تحریم انتخابات صورت گرفته است.

در هفته گذشته همچنین از نواحی مختلف تهران نیز خبر می رسید که بار دیگر ماموران نیروی انتظامی برای از بین بردن دیش های ماهواره به منازل مردم هجوم برده اند. احمدی نژاد در کنفرانس خبری خود در نیویورک مدعی شده بود که مردم ایران به شبکه های ماهواره ای و اخبار روز دسترسی دارند و دولت از این امر بطور جدی جلوگیری نمی کند.


بار دیگر "پاکسازی" کتابخانه ها

دبیرکل نهاد کتابخانه ها در ایران خبر از پاکسازی مجدد کتابخانه ها از کتاب هایی به زعم وی "منفی" داده است.

به گفته وی این کتابها که در گذشته وارد کتابخانه ها شده اند جمع آوری خواهند شد. در جمهوری اسلامی همه کتاب ها با مجوز وزارت ارشاد چاپ و توزیع می شوند و معلوم نیست منظور این مسئول مربوطه کدام و یا چه نوع کتابهایی است.

با این حال به نظر می آید به دنبال طرح بحث هایی در زمینه تهیه کتابهای درسی متفاوت برای دانش آموزان دختر و پسر، اینک باردیگر کتابخانه های عمومی کانون توجه مسئولان قرار گرفته اند. در سالهای گذشته به دفعات مختلف کتابهای کتابخانه های کشور پاکسازی شده و کلیه کتابهای علوم انسانی و هنر که به نوعی مغایر با اندیشه های مذهبی حاکم بوده اند از این کتابخانه ها خارج و گاه بدل به خمیر شده اند.


خط سیاه وزارت اطلاعات

با وجود زندانی بودن سه دانشجوی دانشگاه امیرکبیر به اتهام انتشار نشریات توهین آمیز، وزارت اطلاعات اخیرا دست به توزیع گسترده فیلمی تحت عنوان خط سیاه زده است.

در این فیلم که گفته می شود در آن اعترافات احسان منصوری، مجید توکلی و احمد قصابان، مدیران مسئول سه نشریه دانشجویی با استفاده از بازجویی تحت فشار و شکنجه ضبط شده است ادعا شده که نشریات دانشجویی دانشگاه امیرکبیر به قصد توطئه در جهت تهاجم فرهنگی اقدام به توهین به مقدسات اسلامی کرده اند.

با این حال دانشجویان بازداشت شده ضمن اعلام آنکه اعترافات اخذ شده از آنان زیر شکنجه بوده و ارزش حقوقی نداشته، انتشار نشریات جعلی با لوگوی نشریات خود را توطئه عواملی در خارج از دانشگاه و مقدمه ای برای بهانه جویی جهت تسویه حساب با جنبش دانشجویی خوانده بودند.

در مهرماه گذشته خانواده های این دانشجویان با برشمردن دهها مورد از شکنجه های روانی و جسمانی قابل ذکر، خواستار رسیدگی مقامات قضایی به وضعیت نگران کننده آنها شدند از جمله این شکنجه ها ضرب و شتم همزمان توسط هفت بازجو، شلاق زدن با کابل، گرسنگی دادن و محروم کردن از خواب بوده است. دادگاه انقلاب اسلامی این دانشجویان را به سه تا دو سال زندان محکوم کرده است.

برخی از ناظران معتقدند جعل ناشیانه این نشریات سناریویی برای حمله به دانشگاه ها و دستگیریهای گسترده با دخالت برخی از کارشناسان وزارت اطلاعات که سابقه سناریونویسی و اجرای آن در موارد پیشین را نیز داشته، بوده است که به علت عملکرد ناشیانه دستگاه امنیتی و وجود شواهد بسیاری مبنی بر دست داشتن عوامل امنیتی در جعل این نشریات دانشجویی، با ناکامی روبرو شد.

معاونت فرهنگی وزارت اطلاعات با هماهنگی معاون سیاسی صدا و سیما وظیفه تهیه این گونه فیلم ها را دارد ولی گفته می شود این فیلم تازه به دلیل نمایش صحنه های بازجویی از این دانشجویان قابل نمایش از تلویزیون نیست.


آیین نامه اکران "فردا" ابلاغ می شود!

در حالی که نوزدهم اسفند ماه اعلام شد آیین نامه جدید اکران فیلم های سینمایی فردای آن روز اعلام خواهد شد، این زمان هنوز سر نرسیده است و خبرگزاری فارس از تعویق جلسه شورای صنفی اکران فیلم خبر داد، این درحالی است که هنوز تکلیف همه فیلم های اکران نوروزی رسما اعلام نشده است.

معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش تر حمایت از مخاطبان را از برنامه های سال آینده مدیریت سینمای کشور خوانده و از "تزریق" رویکرد امیدبخشی به سینما یادکرده است، بر این اساس به نظر می آید معاونت سینمایی تلویحا خواستار حذف فیلم های بیانگر واقعیت های اجتماعی باشد زیرا علنا خواستار "سینمای مبتنی برامید و پرداخت بصری به پیشرفت های كشور در حوزه های مختلف علمی، فرهنگی، اقتصادی و فناوری در رسانه سینما و برجسته سازی نقاط قوت و تاكید بر رفع كمبودها در مسیر ایجاد نشاط نزد مخاطب، به‌ویژه خانواده ها از جمله رویكردهای مدیریت سینما در جهت حمایت از مخاطبان" شده است.

معاونت سینمایی همچنین مدعی است "به عقیده بسیاری از كارشناسان ، تزریق این رویكرد در سینما از عوامل رونق نسبی سینماها در طول دو سال گذشته و افزایش ضریب اطمینان خانواده ها برای حضور در سالنهای نمایش فیلم قلمداد می شود" این در حالی است که در حال حاضر اغلب فیلم های ایرانی در اکران خود با کمبود مخاطب روبرو هستند و برخی از کارشناسان رسانه از مرگ سینمای ایران سخن می گویند.

ششمین جشنواره سینمای در تبعید در پاریس

انجمن هنر در تبعید، ششمین جشنواره سینمای در تبعید را از سوم تا ششم آوریل در پاریس برگزار خواهد کرد. این جشنواره یکی از معدود جشنواره های مستقل فیلم ایران است که به نمایش آثار سینماگران تبعیدی ایرانی در خارج از کشور می پردازد و خبرهای آن کم و بیش در رسانه ها منعکس می شود.

اما جواد دادستان بانی و مدیر آن می گوید با وجود استقبال خوب ایرانیان مقیم پاریس و حتی سایر کشورها از این جشنواره، سازمان های اپوزیسیون ایرانی چندان به حمایت از آن واقف نشده اند. در سایت اینترنتی انجمن هنر در تبعید وی این امر را نشانه استقلال انجمن دانسته است و دوران کاری انجمن با برگزاری پانزده جشنواره فیلم و تئاتر را بسیار پربار خوانده است.

مطالب مرتبط:
تله تکست، احمدی‌نژاد و بلوتوث

انتخابات، روزنامه‌نگاران فمنیست و سنتوری

رتبه ایران در آزادی بیان: چهارمی از آخر



یک بقچه خبر از دنیای این هفته رسانه‌ها

زنان مدیر رسانه و شکار تروریست در اینترنت



Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

آقای حبیبی نیا بالاخره به نظر شما فیلم جعلی است یا واقعی، تکلیف امت رسانه ای را معلوم بفرمائیید لطفن

-- معلوم الحال ، Mar 12, 2008

آقای حبیبی نیا شما که با سینما آشنایی دارید انتظار می رفت نظر خود را درباره جعلی بودن یا نبودن ویدیوی آتش زدن موی آن جوان می نوشتید اما با زیرکی از اظهارنظر درمورد مطلبی که موضوع بحثتان قرار داده اید طفره می روید. من به طور قطع به شما می گویم که این ویدیو جعلی است چون از این خنده دارترنمی شد کسی را اینگونه شکنجه کرد.کافی است آن آواز حزین لری را از روی تصویر بردارید(که البته انتخاب آن از سوی سازنده این ویدیو خودنشانگر این است که سازنده آن به کارش آشنا بوده چون این قبیل آهنگ ها به خودی خود چنان اشک آورند که بدون تصویرهم می توانند انسان را متاثر کنند.حالا شما درنظر بگیرید که این آواز را روی همچین صحنه ای هم بگذارند.گذشته ازاینها اگر این ویدیو واقعه ای خبری را بیان می کند چه نیازی به موزیک متن دارد؟حداکثر سازنده آن یا پخش کننده ویدیو می توانست چند کلمه به صورت تیتر روی تصویر بیاورد وبس.نکته دیگر درتایید جعلی بودن این ویدیو این است که سازنده آن با آگاهی برتاثیر و بار حسی آواز،تعمدا آوازی لری را انتخاب کرده که گویی ازحلقوم مادری بیرون می اید که برمرگ فرزندش مویه می کند.من موسیقی لرستان را نمی شناسم اما اگر معیار را خود صوت یا نوای موسقی بگذاریم این قبیل آهنگ ها معمولا درفرهنگ این منطقه بیشتر برای زاری کردن وگریستن برمرگ فرزند به کار می رود.). ازموسقی که بگذریم،تصاویر واقعا غیر حرفه ای کارشده.(منظورم بخش بازیگری است).جوانی نشسته و بدون هیچ واکنشی دو گروهبان نیروی انتظامی او را آزار وشکنجه می کنند.یکی ازآنها به طرز آشکاری از کارخودش خنده اش می گیرد،خنده ای که آدم را یاد افرادی می اندازد که اولین بارمی خواهند نقشی بازی کنند و ازهیجان ایفای نقش به خنده می افتند.این عدم کنترل خنده درلحظه ایفای نقش خصوصیت افراد عادی به هنگام نقش بازی کردن است. علاوه براین،واکنش جوان ازآن هم بدتراست،نه عصبانیتی،نه خشمی،نه اعتراضی،نه حتی از نظر واکنش ها و حالات چهره کوچک ترین نشانی از دلهره یا ترس.این را می گویم چون ترس یا خشم یا احساس تحقیر شدن در هرانسانی واکنش مشابه به وجود می آورد. دراین لحظات،فرد حالت تدافعی می گیرد یا خشمی درونی درچهره اش پیدا می شود.به هرحال ازشما به عنوان یک منتقد معروف انتظار می رفت شما هم به این جعلیات دامن نزنید. درست است که نظرتان را نداده و صرفا ماجرا را نقل کرده اید اما عدم اظهار نظر زیرکانه شما مهرتایید این ویدیوست.

-- بدون نام ، Mar 12, 2008

آقای حبیبی نیای عزیز برای من کاملا قابل درک است که برخلاف تحلیل و موضع روشنی که در باره فیلم تنگه هرمز بین ایران و آمریکا داشته اید در اینجا یا فرصت نداشته اید و یا موضوع برای خودتان هم مبهم بوده است یا اصول بی طرفی ژورنالیستی را مد نظر قرار داده اید که در باره ویدئوی نیروی انتظامی اظهار نظر صریح نکرده اید، ولی ای کاش به سوالات خوانندگان پاسخ بدهید که آیا به واقعی بودن این فیلم شک دارید? اگر اشتباه نکنم شما درس تجزیه و تحلیل برنامه های تلویزیونی را در رشته ارتباطات درس می دادید، پس نباید بررسی این ویدئو برای شما خیلی باعث دردسر شود. لطفا این بار همین جا پاسح بدهید.

-- مینو حق شناس ، Mar 12, 2008

kasi jorat dare jolo ina aksol amal neshoon bede mage?
mesle inke saro karetoon ba ina nayoftade

-- na shenas ، Mar 13, 2008

فکر می کنم امید حبیبی نیا با توجه به شرح و بسط هایی که در باره فیلم داده در واقع نظرش را بیان کرده ولی چون این فیلم خیلیها را به خودش مشغول کرده من هم امیدوارم نظر صریح وی را بخوانم.

-- شادی.ض ، Mar 13, 2008

سلام
علاوه بر نکات ريز و جالبی که خوانندگان عزيز ذکر کردند،چند دليل هم که بنده بر جعلی بودن اين ويديو
يافتم را ذکر ميکنم.
فضای داخی هيچ تناسخی با يک مرکز نطامی يا پاسگاه انتظامی ندارد.چون درها کاملن بدون حفاظ هستند.
دوم اينکه رنگ ديوار کليه پاسگاه های نيروی انتظامی سبز رنگ است يا حتماً کرم رنگ نيست!!
سوم اينکه شعله به ابروهای اين پسر گرفته ميشود و ايشان بدون هيچ عکس العملی از حرارت،حتی
پلک هم نميزند!!
واکنش پسر در جم کردن موهای بريده شده و انداختن آن در سطل زباله ديگر به مزحک بودن اين ويديو اضافه ميشود.
برای کسی که چنين نآشيانه اين ويديو را ساخته متأسفم.اين کار بجز گزک دادن دست محتسب برای
تحقير مبارزه آگاهانه جوانان اين وطن هيچ سود ديگری ندارد.
جدّا دشمن دانا بهتر از دوست نادان است.

-- ایرانی ، Mar 13, 2008

آقایان یا خانمهای بدون نام و ایرانی، شما ظاهرا خوب فیلم را ندیده اید و تحت تاثیر وبلاگ های بی محتوا قرار گرفته اید، اولا دستگاه جوشکاری نیست و دسته جک است، ثانیا مگر شما بنای پاسگاه ها بوده اید که حکم می کنید رنگ پاسگاه ها سبز است یعنی تا به حال توی هیچ پاسگاهی نرفته اید؟

افاضات حسین درخشانی شما البته بدلیل ناآگاهی شما از وضعیت ایران و اطلاعات غلط است والا کاملا محتمل است که جوان بیچاره شوکه شده و این پلیس ها هم برای تفریح از او فیلم گرفته باشند تا مصرف داخلی کنند یا اصلا موبایل مال خود جوان باشد که بیشتر آزارش بدهند. در فیلم هم دری دیده نمیشود بلکه پنجره هست که به دلیل روشنایی خوب معلوم نیست. به نظرم فیلم مثل بقیه فیلمهایی که به طریقی توی نت وارد شده واقعی است.

-- پرنده ، Mar 13, 2008

چه عجب یه نویسنده باجرات توی شما پیدا شد !

-- بدون نام ، Mar 13, 2008

آقای پرنده ظاهرا این جنابعالی هستید که به حسین درخشان نقب می زنید.چه ربطی داشت.مگر دردنیا هرکس حرفی بزند یک ربطی به حسین درخشان دارد ؟مگر ایشان مرجع فکری کسی است؟اگر برای شما این آدم اهمیت دارد بی خود این وصله را به دیگران نچسپانید.یعنی شما اینقدر آدم ها را دست کم گرفته اید؟مگر قرار است هرکس هرچه نوشت حسین درخشان شارژش کرده باشد.اصلا این آدم کیست که شما می کشید وسط؟...چه ربطی به شقیقه داشت.به نظر من بیش ترخوانندگان متفق القولند که این ویدئو جعلی است وحق هم دارند چون برخلاف شما به تلاش و مبارزه خودشان ادامه می دهند بی اینکه نیازی به این هنرنمایی ها وفیلم های من درآوردی داشته باشند.

-- بدون نام ، Mar 13, 2008

درباره رفتار سادیستی دو مامور به نظرم کاملا باورپذیره چون من خودم چند بار دست این کثافتها اتاده ام و می دانم چقدر سادیستی هستند و شهوت خشونت در انها وجود دارد. سکوت و عدم مقاومت پسر هم به همین دلیل است چون می داند این شهوت باید اطفا شود وگرنه دست از سرش برنتمی دارند .مثل زنی که تحت تجاوز است و هرچه مقاومت کند خشونت متجاوز بیشتر می شود چون ماهیت تجاوز سلطه طلبی و ارضای حقارتهاست نه ارضای نیاز جنسی و ... این پسر بیچاره هم می داند باید بگذارد اینها کارشان را بکنند تا راحتش بگذارند. احمقانه است که فکر کنیم مثلا مقاومت او فایده ای دارد.
وقتی زنان پلیس انقدر وحشی و دریده شده اند دیگر مردها که تکلیفشان معلوم است.
فیلمبرداری هم چیز عجیبی نیست. مگر اینها از کسی ترس دارند؟ پسر خاله من وقتی سرباز بود از دختری که با لگد پرتش می کردند تو ماشین گشت فیلم گرفت و تمام شهر پخش کرد و پز داد. خودش با دست خودش پخش کرد.

-- nasrin ، Mar 14, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)