تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
رخدادهای رسانه‌ها و ارتباطات در جهان (4)

اسکار و دیگر هیچ

امید حبیبی‌نیا
http://omidh.blogfa.com
omidha@gmail.com


رخدادهای رسانه‌ها و ارتباطات مرور هفتگی تازه‌ای در رادیو زمانه است که در دو بخش ایران و جهان بطور گذرا به خبرهای شاخص در این حوزه خواهد پرداخت، تحولاتی که به نوعی زندگی ما در سالهای پایانی دهه اول قرن بیست و یکم در عصر ارتباطات را تحت تاثیر قرار می‌دهد و قرار است به همه جنبه‌های ارتباطات از منظر سیاسی، فن‌آوری و روانشناختی بنگرد و مخاطب علاقمند به تحولات رسانه ای را در جریان رخدادها، نظریه ها و چشم‌اندازهای روز قرار دهد.

مرور رخدادهای ایران در روزهای پنج شنبه و رخدادهای جهان در روزهای یکشنبه منتشر خواهد شد.

آغاز هشتادمین مراسم اسکار

تا چند ساعت دیگر هشتادمین مراسم اسکار در سالن کداک واقع در لس آنجلس برگزار خواهد شد که میلیونها ببینده بصورت زنده آن را در تلویزیون های خود تماشا می کنند و میلیونها مخاطب دیگر نیز اخبار، ویدئوها و سرخط اخبار آن را از طریق سایت های خبری و سرگرمی از جمله سایت اسکار دنبال می کنند.

مراسم اسکار که بزرگترین رخداد رسانه ای دنیای سرگرمی است، موتور محرکه اصلی اقتصاد دنیای سرگرمی آمریکا است که بازار جهانی را نیز به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.

فروش فیلم هایی که برنده یک جایزه اسکار شده باشند بطرز قابل ملاحظه ای به ویژه در اکران پس از اسکار و توزیع مجدد یا اولیه نسخه های ویدئویی بالا می رود و برآورد ورایتی حاکی از آن است که فروش فیلم های جریان اصلی در گیشه ها و ویدئو تا حدود دو برابر افزایش می یابد. به علاوه دستمزد بازیگران سینما برنده اسکار تا یک و نیم برابر افزایش می یابد. دستمزد کارگردان، آهنگساز، خواننده و فیلمنامه نویسان نیز به همین نسبت بالا می رود، بنابراین اسکار گذشته از آنکه به دلیل رای تخصصی اعضای آکادمی علوم و هنرهای سینمایی آمریکا که اغلب با ملاحظات حاشیه ای همراه است می تواند در کارنامه سینماگران نقطه عطفی محسوب شود اما بیش از هر چیز منافع اقتصادی سرشار آن اهمیت می یابد.




مرجان ساتراپی کارگردان انیمیشن تحسین شده پرسپولیس نیز تا ساعاتی دیگر به همراه ونسان پارانو در جایگاه مخصوص نامزدهای اسکار قرار خواهد گرفت. پرسپولیس با تحسین منتقدان فیلم آمریکا روبرو شده است و بسیاری معتقدند که اگر اعضای آکادمی بتوانند از والت دیزنی چشم بپوشند باید به آن رای بدهند تا با انیمیشن پرفروش راتاتویی رقابت خواهد کرد.

پرسپولیس که با زیرنویس فارسی در شبکه مخفی ویدئویی ایران نیز بطرز گسترده ای توزیع شده است، هفته گذشته در فرهنگسرای رسانه با سانسور دقایقی از آن برای شمار محدودی از مخاطبان خاص به نمایش درآمد، وزارت ارشاد جمهوری اسلامی این فیلم را ضد ایرانی و بدتر از فیلم سیصد که روایت تحریف و اغراق آمیز نبرد تاریخی ایرانیان و یونانیان بود نامیده است، اما بسیاری از ایرانیان طبقه متوسط که سالهای انقلاب و جنگ را تجربه کرده اند معتقدند که این فیلم همچون کتابهای ساتراپی با آنکه روایت شخصی نویسنده/ کارگردان است بازتابی از زندگی در آن دوران است.

این فیلم روز گذشته موفق به دریافت دو جایزه سزار که مهمترین جایزه سینمای فرانسه است شد.

از فیلم های پیرمردها جایی ندارند، جونو و راتاتویی به عنوان بخت های اصلی اسکار امسال یاد می شود، در همین حال ایهود اولمرت نخست وزیر اسرائیل نیز امروز در جلسه کابینه این کشور اظهار عقیده کرده است که زمان دریافت اسکاری برای اسرائیل فرا رسیده است. بیوفورت در باره آخرین روزهای اشغال لبنان توسط ارتش اسرائیل در سال 2000 یکی از فیلم های خارجی شرکت کننده در بخش اسکار بهترین فیلم خارجی است.


ده میلیارد ویدئوآن لاین در یک ماه

براساس گزارش یک مرکز بازاریابی اینترنتی در طی ماه دسامبر گذشته کاربران اینترنت آمریکایی ده میلیارد ویدئو را از طریق اینترنت تماشا کرده اند.

موسسه کام اسکور که از سه سال پیش به ارزیابی داده های بهره وری کاربران اینترنت در آمریکا می پردازد می گوید این میزان تماشای ویدئوی آن لاین رکوردی در آمار این موسسه محسوب می شود.

مدیر این موسسه دلیل این گرایش بی سابقه آمریکایی ها به تماشای ویدئو از طریق اینترنت را اعتصاب نویسندگان رسانه های آمریکا در ماه مورد بررسی و ممانعت از پخش سریال های جدید در کانال های تلویزیونی می داند.

سایت های متعلق به گوگل در تازه ترین گزارش این موسسه بیشترین سهم بازار ویدئوی آن لاین را با 32.6 درصد داشته اند.

پس از گوگل با فاصله ای بعید فاکس با سه و نیم درصد و یاهو با کمتر از سه و نیم درصد قرار دارند.

میانگین مدت این ویدئوها کمتر از سه دقیقه بوده است و بطور متوسط هر بیننده از میان حدود هفتاد و هشت میلیون آمریکایی در ماه هفتاد و دو ویدئو دیده است.




رکود تبلیغات تلویزیونی در برابر اینترنت

تبلیغات تلویزیونی تا سالهای گذشته مهمترین بخش درآمد شرکتهای تبلیغاتی بزرگ محسوب می شد اما با افزایش قابلیت های اینترنت، بازار تبلیغات تلویزیون نه تنها از نظر مادی بلکه از نظر محتوایی نیز در برابر اینترنت دچار رکود شده است.

براساس یک مطالعه اخیر توسط انجمن ملی تحقیقات تبلیغات آمریکا، شصت و دو درصد بازاریاب ها تصور می کنند که تبلیغات تلویزیونی از نقش خود برای جلب و ترغیب مشتریان به سوی کالاها و خدمات بازمانده است.

این مطالعه همچنین دست اندرکاران تبلیغات تلویزیونی اظهار کرده اند که تبلیغات مرتبط با دنیای سرگرمی در سالهای آینده نقش مهمتری در بازار تبلیغات خواهد یافت.

در همین حال هشتاد و هفت درصد از شرکت های تبلیغاتی گفته اند که در سال جاری تمرکز بیشتری را بر روی تبلیغات اینترنتی خواهند داشت.




اوباما از کلینتون پیشی گرفت

آمار هفته گذشته نیز نشانگر آن است که باراک اوباما در تبلیغات اینترنتی و جلب حمایت در اینترنت با فاصله بسیار هیلاری کلینتون دیگر نامزد حزب دمکرات برای انتخابات ریاست جمهوری آتی آمریکا را پشت سر گذاشته است.

آمار ماه دسامبر سایت های هر دو نشانگر آن بود که سایت اصلی کلینتون نزدیک به پنجاه هزار بازدید کننده بیشتر داشته است، اما با آغاز رقابت های درون حزبی در ماه ژانویه، میزان بازدید کنندگان سایت اوباما به 2.2 میلیون بازدید کننده رسید در حالی که میزان بازدید کنندگان سایت کلینتون 1.1 میلیون نفر بوده است. در همین حال اوباما در سایت های تعاملی وب 2 از حمایت بیشتری برخوردار شده است به عنوان نمونه در فیس بوک تعداد طرفدران اوباما 631.835 در برابر124.101 طرفدار کلینتون بوده است.

در سایت تعاملی مای اسپیس طرفداران اوباما دو برابر کلینتون هستند، در یوتیوب وضع کلینتون به مراتب وخیم تر است. در حالی که ویدئوهای اوباما 21 میلیون بار دیده شده اند ویدئوهای کلینتون تنها 7.5 میلیون بار دیده شده اند.

پیروزی اوباما در میدان تبلیغات انتخاباتی به اعتقاد بسیاری از کارشناسان گذشته از جلب حمایت رای دهندگان جوان تر، توجه جدی تر به تبلیغات اینترنتی است و بیش از 28 میلیون دلار از بودجه تبلیغاتی 32 میلیون دلاری وی از محل کمک های مالی کوچک حامیانش در اینترنت جمع آوری شده است.

در جبهه جمهوریخواهان سناتور جان مک کین با 596 هزار بازدید کننده از سایتش نسبت به سایر رقبای هم حزبی خود پیش تر است. اما پس از دو سایت اوباما و کلینتون سومین سایت سیاسی پرمخاطب آمریکا با نزدیک به یک میلیون بازدیدکننده در ماه ژانویه سایت پلوتیکو است که وبلاگ دو روزنامه نگار سابق واشینگتن پست است و بسیاری از آگهی دهندگان عمده را به خود جلب کرده است از آسک کام گرفته تا باراک اوباما.

آخرین مناظره باراک اوباما و کلینتون در سی ان ان 7.8 میلیون بیننده داشت و تحلیل گران ارتباطات سیاسی معتقدند با توجه به استراتژی تبلیغاتی کارزار اوباما و حمایت اغلب چهره های سیاسی، هنری و ورزشی طرفدار دمکرات از وی، اوباما به سرعت از کلینتون پیشی خواهد گرفت و به عنوان نامزد اصلی حزب دمکرات در انتخابات آتی معرفی خواهد شد.




ممنوعیت یوتیوب در پاکستان

مقامات رسمی به دلیل آنچه اهانت به اسلام در سایت اشتراک ویدئوی یوتیوب نامیدند دستور فیلتر کردن این سایت در پاکستان را صادر کردند.

خبرنگاران محلی می گویند احتمالا انتشار کاریکاتورهای دانمارکی از پیامبر اسلام در یوتیوب سبب برآشفته شدن مقامات رسمی این کشور شده است.

ولی برخی دیگر نیز معتقدند احتمال انتشارفیلمی از خیرت ویلدرس، یک نماینده مجلس هلندی در باره اسلام در این سایت عامل اصلی این ممنوعیت بوده است.




رشد خرید آن لاین

هشتاد و پنج درصد جمعیت کاربران اینترنت از طریق آن به خرید می پردازند. براساس آخرین گزارش تحقیقی موسسه نیلسون، کاربران اینترنت در جهان میزان فروش از طریق اینترنت در دو سال گذشته را چهل درصد افزایش داده اند.

مدیر بخش پژوهش های بازاریابی نیلسون می گوید دو سال پیش که این موسسه شروع به بررسی بین المللی در این زمینه کرد تنها ده درصد از کاربران اینترنت از حدود 627 میلیون نفر به خرید اینترنتی می پرداختند، اما این میزان اکنون به چهل درصد از 875 میلیون نفر رسیده است.

در سطح جهانی در ماه گذشته نیمی از کاربران اینترنت حداقل یک بار به خرید آن لاین پرداخته اند. سرآمد خرید اینترنتی در کره جنوبی بوده است که 99 درصد کاربران از آن برای خرید اینترنتی استفاده می کنند و ماه گذشته 79 درصد از آنها اقدام به خرید اینترنتی کرده اند، پس از این کشور بریتانیا با 76 درصد و سوئیس با 67 درصد قرار دارد و رتبه چهارم با فاصله ای قابل توجه از آن آمریکا با57 درصد است.

کتاب بیشترین کالایی بوده است که در خریدهای آن لاین، هدف خریداران بوده است و پس از آن کفش، لباس و جواهرآلات، ویدئو و سرانجام بلیت هواپیما قرار داشته است.




اولین فستیوال فیلم در عربستان سعودی

هفته پیش عربستان سعودی اعلام کرد که اولین جشنواره فیلم در تاریخ این کشور را برگزار خواهد کرد. به گزارش ورایتی، این جشنواره پنج روزه که هنوز نامی ندارد توسط مرکز ادبی دمام و مرکز فرهنگ و هنر سعودی برگزار خواهد شد.

این جشنواره در بیستم مه افتتاح خواهد شد و شامل فیلم های مستند و کوتاه از کشورهای حاشیه خلیج فارس خواهد بود. جایزه نخل طلایی نیز به بهترین فیلم های هر رشته تعلق خواهد گرفت.

در ماههای گذشته مرکز ادبی دمام اقدام به نمایش فیلم هایی برای تماشاگران بصورت مجزا در دو گروه زنانه و مردانه کرده است که نشانه ای از خاتمه ممنوعیت سینما در این کشور تلقی شده است.

مطالب مرتبط:
گزارش کامل هشتادمین مراسم اسکار

شرط‌‌‍‌ بندی اسکار و نبردهای وبلاگی



سکس، آزادی بیان و ویدئوهای اینترنتی

از تلویزیون فارسی اتحادیه اروپا تا اعتیاد به اینترنت

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

مرسی گزارش خوبی بود

-- وبلاگر ، Feb 25, 2008

آقای حبیبی نیا خسته نباشید، مثل همیشه عالی بود در ضمن من از خواننده های قدیمی مطالب شما هستم از زمان مجله سینما حدود بیست سال پیش، پاینده باشید

-- احسان اشراقی ، Feb 26, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)