تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
گزارش فروش آثار هنری در نمایشگاه «هفت هنر»

ایرانی‌ها هم آثار هنری را قدر می‌دانند

ساغر رفیعی

فروش آثار هنری،‌ تابلوهای نقاشی،‌ آثار حجمی هنرمندان،‌ آثار خوشنویسی و از ایندست، عمر زیادی در ایران ندارد. تغییر نگاه سرمایه گذاران شرکت های خصوصی و دولتی بانک ها و سازمان های فرهنگی و هنری به سمت خرید آثار هنری اگرچه در اکسپویی که چند سال پیش از سوی ریاست وقت مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد،‌علیرضا سمیع آذر،‌ با دردسرهایی همراه بود. اما در یکی دوسال گذشته به یمن افزایش تعداد این فروش ها در داخل و همچنین حراج کریستی در دبی به آرامی مسیر خود را پیدا می کند.


عکس برگرفته از: ایسنا

به گزارش ایسنا، دومین نمایشگاه و فروش آثار هنری "هفت نگاه" در فرهنگسرای نیاروران آغاز شد. مراسم گشایش که با حضور مجموعه‌داران، مدیران گالری‌ها، برخی مدیران فرهنگی و نمایندگانی از سفارتخانه‌ی کشورهای خارجی در ایران همراه بود ذر روز اول با استقبال خوبی از سوی خریداران روبرو شد.

لیلی گلستان سخنگوی گروه «هفت‌نگاه»، در مراسم آغازین نمایشگاه با اشاره به اینکه سال گذشته سال بسیار پر رونقی برای هنرهای تجسمی ایران بود توضیح داد: «اتفاقات مهمی را در این سال برای هنرمندان تجسمی کشور شاهد بودیم که یکی از مهمترین اتفاقات این سال، اعتماد خریداران به نگارخانه‌داران بود. او این موفقیت را مدیون نمایشگاه سال گذشته هفت نگاه دانست.»

لیلی گلستان ادامه داد: «خریداران هنرهای تجسمی کشور متوجه این موضوع شدند که خرید از نگارخانه‌داران بسیار راحت‌تر از هنرمندان است؛ چرا که هنرمندان بسیار احساساتی هستند و نسبت به آثارشان حساسند به همین دلیل ارتباط برقرار کردن با آنها برای خرید آثارشان کار سختی است و نگارخانه‌داران این وظیفه را به خوبی انجام می‌دهند تا خریداران به راحتی بتوانند آثار مورد علاقه خود را خریداری کنند.»

او گفت: «خریداران سال گذشته هفت نگاه اذعان دارند، قیمت آثارشان در این یک سال پنج‌برابر شده و در مواردی حتا قیمت آثاری به ده‌برابر نیز رسیده است. تمامی نمایشگاه‌های گالری‌های معتبر تهران در طول سال فروش خوبی داشته‌اند و به‌همین ترتیب شمار بازدیدکنندگان آثار تجسمی رشد چشم‌گیری پیدا کرده‌ است.» [+]


کاری از فرح اصولی

سایت خبری فارس هم گزارش داده است، مدیر نگارخانه گلستان در ادامه به موفقیت‌های فروش آثار هنرمندان ایرانی در خارج از کشور و در حراج‌های بین‌المللی اشاره کرد و گفت: «فروش آثار هنرمندان ایرانی در حراج‌های کریستی از دیگر اتفاقات بسیار مهم برای هنرهای تجسمی ایران بود که بر فروش آثار تجسمی در داخل کشور نیز بسیار تأثیرگذار بود.»

گلستان همچنین کیفیت بهتر آثار نمایشگاه‌های مختلف را نیز از جمله تأثیرات برگزاری نمایشگاه هفت نگاه دانست و گفت: «پس از برگزاری نمایشگاه «هفت‌نگاه» در سال گذشته، نمایشگاه‌هایی که در نگارخانه‌های مختلف برپا می‌شد از کیفیت بسیار بهتری برخوردار شد که این مسئله نیز به دنبال برپایی نمایشگاه هفت نگاه اتفاق افتاد.»

طبق اعلام، گران‌ترین اثر نمایشگاه "هفت نگاه" به اثری از "فرح اصولی" اختصاص یافته که 24 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. همچنین در نخستین ساعات برپایی 115 اثر که گران‌ترین آن‌ها متعلق به کوروش شیشه‌گران با قیمت 15 میلیون تومان بود، به‌فروش رسید و آثار فروخته‌شده رقم‌هایی بین 200 هزار تا 15 میلیون تومان داشتند.

در ادامه این مراسم با حضور مهرآیین رییس فرهنگسرای نیاوران و حبیب‌الله صادقی مدیر کل دفتر امور هنرهای تجسمی از اعضای گروه هفت‌نگاه که مدیران هفت نگارخانه آریا، الهه، دی، گلستان، والی، هفت ثمر و ماه‌مهر هستند تشکر و قدردانی کردند. [+]

دومین نمایشگاه این گروه تا هشتم اسفندماه سال‌جاری، از ساعت 10 تا 19 و روزهای تعطیل از ساعت 14 تا 19 برپاست.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)