تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
یک هفته با فوتبال ایران

فوتبالِ احتمالی

کیا بهادری

شاید باور‌پذیری این واقعیت کمی دشوار باشد، اما ایران یکی از معدود کشورها در آسیا و بلکه جهان است که پیدا کردن یک سرمربی برای تیم ملی فوتبال آن تاکنون هفت‌ماه طول کشیده و هنوز به نتیجه‌ی قطعی نرسیده است.
هفته‌ی پیش و در پایان مهلت تعیین‌شده برای اعلام تصمیم نهایی «خاویر کلمنته»، این مربی اسپانیایی قرارداد خود را امضا کرد و به تهران فرستاد. قرار بود این پایان ماجرای انتخاب مربی و آغاز دوره‌ی جدید و کار و آماده‌سازی تیم ملی باشد، اما ماجرا باز هم تمام نشده است.


کلمنته فعلاً در خانه بازی‌های لیگ ایران را تماشا می‌کند

فدراسیون فوتبال اصرار دارد بند الحاقی تازه‌ای به قرارداد کلمنته اضافه کند که شامل سکونت قطعی او در ایران و مدت محدود و مشروط مرخصی برای مربی اسپانیایی می‌شود. البته کلمنته زیر بار این بند جدید نمی‌رود و در حال حاضر مذاکرات مسوولان فدراسیون فوتبال و حتا سفیر ایران در اسپانیا با کلمنته همچنان ادامه دارد. واقعاً جای این سوال باقی‌ست که با توجه به بحث اقامت خاویر کلمنته از همان ابتدای ورود این مربی به ایران برای مذاکره، چگونه این مساله در قرارداد لحاظ نشده است؟ اگر قرارداد نهایی پس از مذاکرات چند روزه در ایران تنظیم شده و در اختیار کلمنته قرار گرفته و این مربی نیز آن را امضا کرده است چه احتیاج و توجیهی برای به میان آمدن یک بند جدید وجود دارد؟ واقعاً مسولان فدراسیون فوتبال در شرایط بلاتکلیفی موجود در تیم ملی و رقابت‌های سرنوشت‌ساز پیش‌رو چه سودی از کش ‌دادن بحث انتخاب سرمربی و بازی با افکار عمومی می‌برند؟

جالب آنکه سایت رسمی فیفا نیز تکلیف خود را با عضوی به‌ نام ایران نمی‌داند. پیش از این و در پی توافق کمیته‌ی انتقالی با «آرتور ژرژ»، نام این مربی برای مدتی در سایت فیفا به‌عنوان سرمربی ایران درج شد و پس از استعلام از فدراسیون تازه، فیفا نام مربی پرتغالی را از مقابل تیم ملی ایران حذف کرد. اکنون نیز مدت یک هفته است که نام خاویر کلمنته در بالای سر تیم ملی قرار دارد و هنوز با وجود انعقاد قرارداد کسی نمی‌داند آیا این مربی به‌طور قطع هدایت تیم ملی را بر عهده خواهد گرفت یا نه.

البته «علی کفاشیان»، رییس فدراسیون فوتبال با وجود اصرار قبلی برای اضافه کردن یک بند جدید به قرارداد کلمنته، خوشبینانه از ادامه‌ی مذاکرات با مربی اسپانیایی خبر داد و اضافه کرد که صحبت‌ها و دلایل کلمنته نیز به‌نظر منطقی می‌آید. با این وجود فدراسیون فوتبال اصرار دارد نحوه‌ی حضور کلمنته در ایران به‌صورت کتبی در قرارداد او ذکر شود. کفاشیان در پایان احتمال داد تا دو روز دیگر یعنی یک‌شنبه وضعیت کلمنته مشخص شود، ضمن آنکه مطابق معمول از گزینه‌های موجود دیگری برای هدایت تیم ملی نیز سخن گفت.

در عین حال دامنه‌ی اعتراض به بلاتکلیفی موجود پیرامون تیم ملی حتا به مجلس هم کشیده شده است و «امیر رضا خادم» که ریاست کمیته‌ی ورزش مجلس را در اختیار دارد، طی نامه‌ای به فدراسیون فوتبال خواستار شده تا تکلیف کادر فنی تیم ملی هر چه زودتر روشن شود.


ویرا با سپاهان خوب شروع کرد

احتمال صدرنشینی سپاهان
روز جمعه هفت دیدار از هفته‌ی بیست و یکم رقابت‌های لیگ برتر برگزار شد و جدال تیم‌های بالای جدول برای کسب جایگاه نخست در نوع خود تماشایی بود.

ناکام بزرگ هفته‌ی بیست و یکم را باید «صبا باتری» نامید. شاگردان «ضیایی» با شکست در شیراز مقابل فجر سپاسی، شانس صدرنشینی و سبقت از پرسپولیس را از دست دادند. صحنه‌ی جالب در این دیدار گلی بود که «سوشا مکانی»، دروازه‌بان فجر از مقابل دروازه‌ی خودی با یک ضربه‌ی بلند و منحصر به‌فرد به دروازه‌بان صباباتری زد. صبا باتری با این شکست ۳۵ امتیازی باقی ماند و به رده‌ی سوم جدول سقوط کرد.

سپاهان در اولین حضور مربی برزیلی خود «ژوران ویرا»، توانست راه‌آهن را در ورزشگاه اکباتان تهران مغلوب کند. ویرا در پایان بازی تلاش بازیکنان خود را ستود و اضافه کرد که پس از رفع مشکل اقامت، تنها سه جلسه با سپاهان تمرین کرده است و قول داد که شرایط زردپوشان اصفهانی هفته به هفته بهتر شود. سپاهان با تجدید قوای از دست‌رفته در نیم فصل اول و روحیه‌ی تازه از سوی مربی جدی خود نشان داد که به چیزی جز قهرمانی در لیگ برتر نمی‌اندیشد. از سویی با تشکیل شورای استیناف فدراسیون فوتبال بایستی در روزهای آتی منتظر بررسی اعتراض سپاهان به حکم سنگین کمیته‌ی انضباطی باشیم. سپاهان در صورت بخشوده شدن احتمالی کسر پنج امتیاز از این تیم یا حتا تخفیف این حکم به ۳ امتیاز جای پرسپولیس را در صدر جدول خواهد گرفت.

در دیگر بازی مهم، استقلال اهواز مقابل مس کرمان در خانه متوقف شد. قلعه‌نوعی این روزها با تیم کرمانی خوب نتیجه می‌گیرد و در حضور مجدد در لیگ، خود را به‌عنوان یک مربی کارکشته در نتیجه‌گیری ثابت کرد. اوج نمایش منطقی قلعه‌نوعی در بازی هفته‌ی گذشته مقابل استقلال و فیروز کریمی بود که در پایان با پیروزی یک بر صفر مس و تسویه‌حساب قلعه‌نوعی با باشگاه سابقش پایان یافت. مس کرمان با هدایت قلعه‌نوعی تاکنون در چهار بازی نباخته و دو پیروزی خانگی و دو تساوی خارج از خانه و ۸ امتیاز کسب کرده است. استقلال اهواز با وجود تساوی مقابل مس وضعیت خوبی در جدول دارد و با ۳۰ امتیاز همچنان در تعقیب بالانشینان است.

ابومسلم مشهد هم توانست در خانه، پگاه گیلان را سه بر یک مغلوب کند و روند خوب نتیجه‌گیری خود را ادمه دهد. ابومسلم هفته‌ی پیش می‌توانست در صورت تجربه‌ی بیشتر پرسپولیس را هم در ورزشگاه آزادی مغلوب کند، با این وجود در حال حاضر ۳۲ امتیازی است و در جایگاه چهارم قرار دارد و این به‌نوبه‌ی خود موفقیت مهمی برای «پرویز مظلومی» و شاگردانش محسوب می‌شود.

در سایر بازی‌ها ملوان بندر انزلی و صنعت‌نفت آبادان در انزلی به تساوی رسیدند. ذوب‌آهن اصفهان نیز نتوانست در خانه نتیجه‌ای بهتر از تساوی بدون گل مقابل سایپا به‌دست بیاورد. ضمن این‌که دیدار پاس همدان و برق شیراز به‌دلیل بارش شدید برف در همدان لغو شد.


ماته دراگویچ در دو بازی دو گل حساس زده است

احتمال بخشودگی پرسپولیس
اما پرسپولیس و پیکان جذاب‌ترین بازی روز جمعه را برگزار کردند. در روزی که پس از هفته‌ها، ورزشگاه آزادی شاهد حضور بیش از سی‌هزار تماشاگر بود پرسپولیس با برتری مقابل پیکان توانست به صدر نشینی خود در جدول لیگ برتر ادامه دهد. در این دیدار «ماته دراگویچ» در نیمه‌ی اول و محسن خلیلی در نیمه‌ی دوم برای پرسپولیس گلزنی کردند و «مهدی‌زاده» تنها گل پیکان را با شوتی سنگین و تماشایی وارد دروازه‌ی پرسپولیس کرد.

پرسپولیس در نیمه‌ی نخست این دیدار تماشایی بازی بهتری نسبت به شاگردان «دارابینیان» انجام داد و پس از آنکه توانست توسط ماته مهاجم آماده و خوب خود به گل اول برسد بارها صاحب فرصت‌های گلزنی شد که با بی‌دقتی مهاجمان به ‌هدر رفت. با آغاز نیمه‌ی دوم و در حالی‌که پرسپولیسی‌ها همچنان در دقایق ابتدایی سراپا هجوم بودند و سعی در زدن گل دوم بازی داشتند پیکانی‌ها نیز در مقابل حملات خود را رفته رفته به‌خصوص با آوردن «یزدانی» از جناح راست پرسپولیس آغاز کردند و در ادامه پس از آنکه یک بار توپ به تیر دروازه‌ی پرسپولیس برخورد کرد و در برگشت توسط «توره» به گل نیز رسیدند اما این گل آفساید اعلام شد. با این حال چندی طول نکشید که پیکان مزد بازی هجومی خود را با ضربه‌ی استثنایی «مهدی‌زاده» گرفت و بازی را به تساوی کشاند. اما این پایان کار نبود و «افشین قطبی» با اضافه کردن «خلیلی» به خط حمله‌ی تیمش، به چیزی جز برد و سه‌امتیاز راضی نمی‌شد. در نهایت خلیلی نیز طلسم گل‌نزنی خود را پس از هشت هفته شکست و گل دوم پرسپولیس را وارد دروازه‌ی پیکان کرد تا پرسپولیس با کسب این سه امتیاز و با احتساب شش امتیاز کسر شده‌ی خود از سوی فیفا 37 امتیازی شود و در صدر جدول باقی بماند.

در پایان بازی «حبیب کاشانی»، مدیر عامل باشگاه پرسپولیس اعلام کرد که شرکت شاکی «کوپیان» رضایت رسمی خود را از پرسپولیس طی نمابری به فیفا ارسال کرده است و اظهار امیدواری کرد که فیفا از جریمه‌ی باشگاه پرسپولیس صرف نظر کند. بنا به گفته‌ی کاشانی دوستانی که در زمینه‌ی این مشکل پیگیری‌های لازم را دارند تاکید کرده‌اند که در صورت همکاری با فیفا احتمال رفع کسر امتیاز وجود دارد.


فیروز کریمی: شایعه رفتن من اراجیف است

استقلال و احتمال کناره‌گیری «فیروز کریمی»
اما هفته‌ی بیست و یکم لیگ برتر فوتبال روز یک‌شنبه با برگزاری دیدار استقلال تهران و شیرین‌فراز کرمانشاه به پایان می‌رسد. استقلال که پس از باخت‌ مقابل مس کرمان و قلعه‌نوعی این روزها حال و روز خوشی ندارد باید در ورزشگاه آزادی پذیرای شیرین‌فراز کرمانشاه، یکی از قعرنشینان لیگ باشد. اتفاقاً به‌همین دلیلی دیدار روز یک‌شنبه حساسیت خاصی خواهد داشت چرا که تیم‌های قعرنشین از هیچ تلاشی برای شکست‌دادن استقلال و پرسپولیس در تهران و در مقابل دوربین‌های پخش مستقیم تلویزیونی رویگردان نیستند. ضمن آنکه همگان اعتقاد دارند شیرین فراز این روزها با آمدن مربی برزیلی خود بهتر بازی می‌کند و بعید نیست نقطه‌ی اوج این پیشرفت بازی روز فردا باشد.

از طرفی فیروز کریمی و استقلال پس از باخت هفته‌ی پیش در برابر مربی سابق خود و گیر کردن در میانه‌ی جدول، هیچ راهی جز پیروزی در این دیدار و کسب سه امتیاز ندارند. شایعات مبنی بر احتمال کناره‌گیری فیروز کریمی حتا پیش از پایان فصل نیز مزید بر علت شده تا همه‌ی نگاه‌ها به عملکرد آبی‌پوشان پایتخت در این دیدار جلب شود. هر چند که خود کریمی این شایعات را تکذیب می‌کند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)