تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

پیش جویدن غذای فرزند: عامل انتقال ویروس اچ‌آی‌وی

زویا ممکن

مقامات و مسولان بهداشت در آمریکا برای اولین‌بار اعلام کرده‌اند که یک مادر حامل ویروس اچ‌آی‌وی که غذای کودک را ابتدا می‌جوید و سپس در دهان وی می‌گذاشته، عامل انتقال این ویروس به فرزندش بوده است.


به گفته محققان، در صورتیکه دهان مادر، به خصوص در ناحیه لثه‌ها زخم باشد، این روش تغذیه که در کشورهای در حال توسعه رواج دارد، می‌تواند عامل انتقال ویروس بیماری ایدز به نوزاد باشد.

محققان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریها در آمریکا، تاکنون سه مورد از انتقال ویروس بیماری ایدز توسط مادر به نوزاد را بین سالهای ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۴ در این کشور گزارش کرده‌اند.

به گفته آنها، عامل انتقال ویروس اچ‌آی‌وی خون بوده و بزاق دهان در این ماجرا نقشی نداشته است. حداقل در دو مورد از این سه نمونه، مادران حامل ویروس اچ‌آی‌وی، زخم هایی در ناحیه دهان و یا لثه داشته‌اند.

به گمان مقامات مسوول بهداشت و سلامتی، انتقال ویروس از طریق مواد غذایی پیش جویده شده توسط مادران، پدیده‌ای نادر در آمریکاست، چرا که در این کشور این شیوه تغذیه کودک مرسوم نیست.

در مقابل، این روش تغذیه بیشتر در کشورهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که مادران به عنوان مثال امکاناتی از جمله دستگاه آسیاب مواد غذایی که قبل از پیدایش دندانها برای کودکان لازم است را در اختیار ندارند.

یکی از پزشکانی که در این تحقیق شرکت کرده معتقد است حتی وجود یک مورد از این نوع انتقال نیز زیاد است.

نخستین مورد، یک پسربچه ۱۵ ماهه آفریقایی - آمریکایی اهل میامی است که سال ۱۹۹۳ ویروس اچ آی وی در بدنش یافت شد. مادر بزرگ این کودک که خود حامل ویروس بیماری ایدز بوده، غذای کودک را بین سنین ۹ تا ۱۴ ماهگی می‌جوید و سپس در دهان او می‌گذاشت.

مورد دیگر نیز یک پسر بچه کارائیبی - آمریکایی است که سال ۱۹۹۵ وجود ویروس عامل بیماری ایدز در بدنش تشخیص داده شد. مادر این کودک نیز حامل این ویروس بوده و قبل از غذا دادن به نوزادش، آن را می‌جوید.

اما یافتن مورد سوم در سال ۲۰۰۴ بود که موجب شد ارتباط بین انتقال ویروس بیماری ایدز و این شیوه تغذیه روشن شود. در این مورد ویروس اچ آی وی در بدن یک دختر بچه آفریقایی - آمریکایی نه ماهه در ممفیس کشف شد. او نیز مانند دیگران توسط مادری تغذیه شده بود که حامل ویروس ایدز بوده و غذای کودک را ابتدا خود می‌جویده است.

به گفته پزشکان، هر سه نوزاد درست زمانی که در حال دندان در آوردن بودند و لثه هایشان زخمی و ملتهب بود، به ویروس اچ‌آی‌وی آلوده شده‌اند.

محققان تاکید می‌کنند برای انتقال ویروس از این طریق، باید دهان یا لثه هر دو آنها (مادر و فرزندش) زخمی باشد.

در گذشته نیز تحقیقات پزشکی تاثیر این نوع روش تغذیه در پیدایش عفونت‌هایی مانند هلیکوباکتر پیلوری Helicobacter Pylori (باکتری عامل زخم معده و روده) و استرپتوکک فارانژه Streptocoque Pharynge (عامل آنژین) را نشان داده بود.

مقامات مسوول اعلام کرده‌اند این نتایج در مراحل ابتدایی تحقیقات بدست آمده‌اند و هنوز باید به اثبات برسند.

در همین حال به گفته کارشناسان، در کشورهای در حال توسعه، تبلیغ علیه روش‌های موجود، بدون فراهم کردن دسترسی مادران به شیوه‌های دیگر تغذیه، می‌تواند بیش از هرچیز زیان بار باشد.

آنان می افزایند با توجه به این که در طول یازده سال، این نوع شیوه تغذیه تنها عامل سه مورد انتقال ویروس بوده، در شرایط کنونی نباید مانع این کار توسط مادران شد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

سلام. بسیار عالی بود. یک نکته را هم باید اضافه کنم: همانطور که در متن مطلب آمد حتماً هم مادر و هم فرزند باید در ابتدای دستگاه گوارش (دهان تا میانه‌ی مری) دارای زخم باشند تا ویروس منتقل شود. در صورت نبود زخم ویروس به هیچ عنوان نمی‌تواند انتقال یابد.
موفق باشید

-- هادی ناصری ، Feb 9, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)