تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

ورزش ده سال انسان را جوانتر می کند

مترجم: زویا ممکن، منبع: فیگارو

نتایج یک تحقیق تازه نشان داده که ورزش کردن و داشتن فعالیت بدنی مرتب، موجب دیرتر پیر شدن می‌شود.
پیش از این نیز برخی تحقیقات از تاثیر فعایت بدنی مرتب در پیشگیری از دیابت، چاقی، اضافه وزن غیر طبیعی، بیماریهای قلبی و پوکی استخوان خبر داده بودند.

اما تحقیق جدیدی که روی دوقلوها انجام شده، نشان می‌دهد افرادی که به صورت مرتب ورزش می‌کنند از نظر جسمی از افراد هم سن غیر فعال خود، ده سال جوانتر می‌مانند.

این تحقیق توسط دانشمندان بریتانیایی صورت گرفته و نتایج آن باید پزشکان را ترغیب کند به جای تجویز دارو، بیمارانشان را به ورزش کردن مرتب تشویق کنند.

هدف از این تحقیق مقایسه تلومرها در میان دوقلوهای همسان و غیر همسان بود. تلومرها - دی ان ای واقع در بخش انتهایی کروموزوم - شاخص پیری کروموزومی هستند.

دانشمندان در این تحقیق سعی کردند تا ببیند آیا رابطه مستقیمی بین تلومرها و فعالیت جسمی وجود دارد یا خیر؟

تلومرها با هر تکثیر سلولی کوتاه‌تر می‌شوند. زمانی که طول آنها بیش از حد کوتاه شود، سلول توانایی تکثیر خود را از دست داده و می‌میرد .تحقیقات قبلی نشان داده بودند که طول تلومرها در بین افراد چاق و سیگاری سریعتر از افراد دیگر کوتاه می‌شود.


محققین کینگز کالج لندن از ۲۴۰۱ دوقلوی همسان و غیر همسان زن و مرد با سن متوسط ۴۸ سال، خواستند که در مرحله اول، پرسشنامه‌هایی را در مورد میزان فعالیت جسمی، سطح اجتماعی، اقتصادی و همچنین سیگاری بودن یا نبودنشان، پر کنند.

در مرحله دوم این تحقیق از طریق آزمایش خون، طول تلومرها مورد بررسی قرار گرفت. نتیجه بسیار واضح بود. افرادی که از نظر جسمی فعال نبودند نسبت به افرادی که به طور مرتب فعایت جسمی داشتند، تلومرهای کوتاهتری داشتند. این تفاوت حتی در دوقلوی همسان با ساختار ژنتیکی مشابه نیز دیده شد.

به گفته دکتر لین چرکاس، تحقیقات فوق همچنین نشان داد که هر چه فعالیت جسمی بیشتر باشد طول تلومرها کمتر تحلیل میرود.

به طور نسبی تفاوت طول تلومرها بین افراد خیلی فعال (با متوسط فعالیت بدنی ۱۹۹ دقیقه در هفته) و غیر فعال (با متوسط فعالیت بدنی ۱۶ دقیقه در هفته)، ۲۰۰ نوکلئوتید (واحد سازنده دی ان ای) است.

به بیانی دیگرطول تلومرهای افراد فعال با طول تلومرهای افراد غیر فعالی که ده سال از آنها جوانترند، برابر است .چنین رابطه‌ای بین طول تلومرها و میزان فعایت بدنی خصوصا با توجه به عواملی مانند وزن، مصرف دخانیات، سطح اجتماعی، اقتصادی و درجه فعالیت کاری بسیار قابل توجه است.

هنوز کاملا روشن نیست چگونه و از طریق چه مکانیسمی فعایت بدنی بر پیری سلولی تاثیر میگذارد. محققین به فشارهای روحی و روانی نیز به عنوان عوامل موثر برطول تلومرها و روند پیری اشاره میکنند.
پیشنهاد نهادهای درمانی فرانسه، اروپا و آمریکا به افراد، نیم ساعت ورزش در روز و حداقل پنج بار درهفته است که با نتایج این تحقیق کاملا سازگاری دارد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)