تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
یک هفته با فوتبال ایران

پرواز تاریخی «کلمنته»

کیا بهادری


کلمنته هفته دیگر روی نیمکت تیم ملی می‌نشیند

با وجود شایعاتی که هفته‌ی گذشته پیرامون وضعیت سلامتی «خاویر کلمنته» بر سر زبان‌ها بود، گویا بحث حضور وی تا پیش از بازی با سوریه بر روی نیمکت تیم ملی جدی است. به گفته‌ی «مهدی تاج»، نائب رئیس فدراسیون فوتبال ایران، کلمنته ساعت ۹ و ۳۰دقیقه‌ی امشب به‌همراه دو دستیاراش وارد تهران می‌شود و پس از مذاکره با «علی کفاشیان» قرارداد نهایی یک میلیون یورویی ‌خود را با فدراسیون فوتبال ایران منعقد می‌کند. مهدی تاج در عین حال از کسانی انتقاد کرد که به گفته‌ی وی به شایعات در خصوص بیماری کلمنته دامن می‌زدند و هر روز بیماری جدیدی به این مربی اسپانیایی منسوب می‌کردند. اشاره‌ی تاج ظاهراً متوجه «فیروز کریمی» بود که به بذله‌گویی در فوتبال ایران مشهور است. کریمی هفته‌ی پیش در مصاحبه‌ای اشاره کرده بود که مربی‌های خارجی کاندید برای تیم ملی، همگی دارای بیماری‌های لاعلاج هستند و گویا ایران را با «دارالشفاء» اشتباه گرفته‌اند.

قرار است کلمنته پس از امضای قرارداد، بلافاصله بازدیدی از کمپ تیم‌های ملی و تمرینات ملی‌پوشان داشته باشد. ضمن اینکه «منصور ابراهیم‌زاده» و کادر مربیان ایرانی تیم ملی روز دوشنبه جلسه‌ا‌‌ی تحت عنوان هماهنگی با سرمربی اسپانیایی برگزار خواهند کرد. این که کلمنته پس از این جلسه و در فرصت اندک باقیمانده یعنی دوشنبه و سه‌شنبه شخصاً تمرینات تیم ملی را رهبری خواهد کرد یا نه معلوم نیست، اما گفته می‌شود خاویر کلمنته قطعاً روز چهارشنبه در مصاف با سوریه بر روی نیمکت تیم ملی خواهد نشست. اگر این امر به حقیقت بپیوندد در نوع خود یک واقعه‌ی تاریخی محسوب می‌شود چراکه تیم ملی فوتبال ایران درست از زمان شکست برابر کره جنوبی در جام ملت‌های اسیا تاکنون به مدت هفت ماه از وجود سرمربی و شخصی که حرف اول و آخر را در زمین فوتبال بزند، محروم بوده است و حضور مربی نامداری چون کلمنته حداقل به لحاظ روحی می‌تواند در گام اول رقابت‌های جام جهانی وزنه‌ی مناسبی به‌نفع ملی‌پوشان ایران باشد.


ورزشگاه یخ‌زده آزادی

تساوی در ورزشگاه منجمد آزادی
اما روز چهارشنبه هفته‌ی گذشته تیم ملی ایران در آخرین دیدار تدارکاتی خود پیش از مصاف با سوریه در ورزشگاه یخ‌زده و خالی از تماشاگر آزادی، به دیدار تیم ملی «کاستاریکا» رفت و در نهایت با تساوی بدون گل برابر این تیم متوقف شد. ظاهراً یخ‌زدگی لوله‌های آب و در نتیجه تأسیسات بهداشتی ورزشگاه موجب شده بود تا این دیدار بدون حضور تماشاگران برگزار شود. پیش از این هم بازی «استقلال تهران» و «ملوان بندر انزلی» که قرار بود روز یک‌شنبه هفته گذشته در همین ورزشگاه انجام شود به‌دلیل مشابه و عدم موافقت باشگاه استقلال با برگزاری دیدار بدون تماشاگر، لغو شد. مسوولان ورزشگاه آزادی تهران در حالی از بروز این مشکل به‌د‌لیل برودت هوا در تهران خبر می‌دهند که اکنون هفته‌ها از سرما و یخبندان زمستانی که تا حدی نیز طبیعی است در تهران می‌گذرد و تا هفته‌ی آینده و روز بازی رسمی با سوریه نیز به احتمال فراوان از شدت این سرما چندان کاسته نمی‌شود. از طرفی یخ‌زدگی و از کار افتادن تاسیسات حرارتی ورزشگاه پیش از هر چیز، موجب صدمه دیدن چمن این ورزشگاه و یخ‌زدن آن می‌شود و امیدواریم با تمهیدات فوری از یخ‌زدن و از بین رفتن این تنها زمین چمن استاندارد فوتبال ایران جلوگیری کنند.

تیم ملی ایران در این دیدار با آنکه به‌خصوص در ابتدای نیمه‌ی اول بازی خوبی از خود به نمایش گذاشت و بارها تا آستانه‌ی باز کردن دورازه‌ی حریف پیش رفت، اما باز هم در گلزنی ناموفق بود. این مشکل، یعنی مشکل گلزنی کم کم دارد به یک معضل مزمن در فوتبال ملی ما تبدیل می‌شود. جالب آنکه بدانیم تیم ملی از موقعی که موفق شد تیم ملی «مالزی» را در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا با نتیجه‌ی دو بر صفر شکست دهد، تا کنون گل نزده است. یعنی مشکل گلزنی تیم ملی نیز مانند مشکل نداشتن سرمربی هفت‌ماهه است.


علی سامره در مجموع خوب بود

با این وجود به‌نظر می‌رسد ترکیب نیمه‌ی اول تیم ملی در دیدار با کاستاریکا با یکی دو تغییر ترکیب ایده‌آلی باشد. «علی سامره» با وجود آن‌که در این بازی گل نزد اما نمایش بسیار خوبی داشت. سامره با هوش بالا در جایگیری بین مدافعین حریف، بارها خود را در موقعیت گل قرار داد و از تکنیک و قدرت سر زنی خوبی نیز برخوردار است. او با کمی هماهنگی و دقت بیشتر بی‌شک می‌تواند در دیدار مقابل سوریه طلسم گل‌نزنی ایران را بشکند. در خط میانی نیز ترکیب «ایمان مبعلی»، «مازیار زارع» و «علی کریمی» بد نشان نداد و حتا در لحظاتی نقطه‌ی قوت تیم به‌شمار می‌رفت، هرچند مازیار زارع در امر بازیسازی به‌هیچوجه موفق نبود و به‌نظر می‌رسد در صورت اضافه‌ شدن «آندرانیک تیموریان» به خط میانی، ترکیب خوبی را در کمربند تیم ملی شاهد باشیم. این بازی برای «عباس محمدی» و مدافعان تیم ملی نمی‌توانست محک جدی محسوب شود اما با توجه به سابقه و تجربه‌ی خوب این دروازه‌بان در جام باشگاه‌های آسیا و مغضوب شدن «رودباریان» و عدم تجربه‌ و نمایش‌های پر افت و خیز «واعظی»، «طالب‌لو» و «رحمتی»، به‌نظر می‌رسد در دیدار مقابل سوریه نیز شاهد حضور محمدی درون دروازه‌ی خودی خواهیم بود.


سریس بهداشتی، بی سرویس بهداشتی!

پس از این بازی «منصورابراهیم‌زاده» نیز با اشاره به مشکل گلزنی تصریح کرد در یک هفته‌ی باقیمانده تمرینات ویژه‌ای برای رفع مشکل گلزنی برای تیم ملی در نظر خواهد گرفت. ضمن آنکه «مارکار آقاجانیان»، آنالیزور تیم ملی با بررسی فیلم بازی‌های سوریه این تیم را تیمی فیزیکی و خطرناک در مثلث هجومی خود توصیف کرد. آقاجانیان روز دوشنبه در جلسه‌ی احتمالی با خاویر کلمنته و کادر فنی اطلاعات خود در رابطه با تیم ملی سوریه را در اختیار آنان خواهد گذشت.

اگر بگذارند «پرسپولیس» روی آرامش ببیند...
روز یک‌شنبه هفته‌ی پیش شاگردان «افشین قطبی» در زمین ورزشگاه سردار جنگل رشت که بیشتر به حوضچه‌ای از گل و لای می‌مانست، بازی را با نتیجه‌ی یک بر صفر به تیم ته جدولی پگاه گیلان واگذار کردند تا آبی‌پوشان رشت اولین برد خانگی خود را با شکست‌دادن تیم صدر جدولی پرسپولیس جشن بگیرند.


دستشویی‌های نه چندان بهداشتیِ آزادی

این شکست و حاشیه‌های آن ظاهرا آن‌قدر سنگین بود که «حمید استیلی»، مربی این تیم در یک حرکت ناگهانی و نمادین تصمیم گرفت تمرینات قرمزپوشان پایتخت را تحریم کند. این حرکت استیلی که چندان هم جدی نبود و بیشتر شکل و بوی قهر را داشت ظاهراً در پی اتهاماتی صورت گرفت که اغلب در پی شکست‌ها و حاشیه‌های پیرامون پرسپولیس به او و باند ذی‌نفوذش در پرسپولیس نسبت می‌دادند. گفته می‌شود استیلی از اینکه پیروزی‌های تیم نصیب قطبی می‌شود و در شکست‌ها انگشت اتهام را به سمت او می‌گیرند دلگیر است.

با این حال طولی نکشید که استیلی با پادرمیانی «کاشانی» و «محمود خوردبین» در تمرینات پرسپولیس حاضر شد و جالب‌تر آنکه اعلام کرد تنها به‌دلیل بالا رفتن فشار خونش قصد چند روز استراحت را داشته است، اما با توجه به شرایط حساس پرسپولیس بهتر دیده است که به شایعات دامن نزند.
در همین اوضاع و احوال و در شرایطی که مشکل استیلی می‌رفت که حل شود و تمرینات این تیم با حضور بازیکنان خارجی جدید شکل جدی‌تری به خود گرفته بود، ناگهان بمب مخرب دیگری پرسپولیس را تکان داد. مشکل تازه که نخست سعی کردند بر روی آن سرپوش بگذارند مربوط می‌شود به حکم تنبیهی فیفا در خصوص شکایت «رافائل» بازیکن پیشین و طلبکار این تیم و همچنین شکایت یک شرکت خارجی به نام «کوپیان». این مورد اخیر، به‌خصوص شکایت شرکت نامبرده که در زمینه‌ی حمایت مالی با پرسپولیس برای سفری به کانادا قراردادی اجرا نشده در اختیار دارد، موجب محکوم شدن باشگاه پرسپولیس شده است.


استیلی فشار خونش بالا رفته بود

فیفا ضمن محکوم کردن این باشگاه به پرداخت بدهی رافائل و همچنین طلب شرکت کوپیان که بالغ بر ۱۴۲هزار یورو می‌شود، طی حکمی ابلاغی به فدراسیون فوتبال ایران درخواست کرده است که شش امتیاز از مجموع امتیازات این تیم در رقابت‌های لیگ برتر کسر شود. این حکم تنبیهی در شرایطی که این باشگاه به‌طور معمول درگیری همیشگی با حاشیه‌های درونی خویش دارد ضربه‌ی سنگینی محسوب می‌شود و باید دید آیا پرسپولیس می‌تواند زیر این فشار کمر راست کند یا وضعیت این تیم طی هفته‌های آینده بحرانی‌تر خواهد شد.

در حال حاضر و با توجه به اخبار رسیده از باشگاه پرسپولیس مسوولین این باشگاه سرگرم مذاکره برای جلب توافق شرکت کانادایی هستند و پیشرفت‌هایی نیز حاصل شده‌، اما کافی نیست، چرا که این باشگاه تنها تا روز اول اسفند برای کسب رضایت از شاکی خود زمان دارد.
نکته‌ی جالب در این خصوص وضعیت مبهم جدول لیگ برتر فوتبال ایران است. مشخص نیست بایستی پرسپولیس و سپاهان را به ترتیب ۳۹ و ۵۷ امتیازی به شمار آورد یا با توجه به حکم فیفا و حکم کمیته‌ی انظباطی فوتبال ایران امتیازات این دو تیم در حال حاضر به ۳۳ و ۳۲ امتیاز تقلیل یافته است. متاسفانه در فوتبال ایران این نوع حوادث از نوع منفی و بازدارنده‌اش معمول شده و به‌عوض رقابت مثبت در لیگ و حرکت رو به جلو و شور و شوق و هیاهوی تماشاگران در میادین بایستی شاهد ورزشگاه‌های سوت و کور و در جا زدن تیم‌های صدرنشین لیگ و از دست‌رفتن انگیزه‌ها باشیم.


ویرا در حد سپاهان هست

«ویرا» در اصفهان
پس از حوادث پیش‌آمده در بازی سپاهان و پرسپولیس و از دست‌رفتن انگیزه‌های «لوکا بوناچیچ»، سرمربی پیشین سپاهان اصفهان برای ادامه‌ی کار در ایران، این مربی با جلب رضایت مسوولان این باشگاه راهی امارات شد و با تیم «النصر» این کشور قرارداد بست. از سویی با جدا شدن منصور ابرهیم‌زاده و پیوستن این مربی به تیم ملی تیم سپاهان عملاً سرمربی و مربی اول خود را از دست رفته دید. محروم شدن از بازی‌های خانگی را نیز اگر به مشکلات نایب قهرمان باشگاه‌های آسیا اضافه کنیم، تنها بخشی از وضعیت نابسامان این تیم پرافتخار ایرانی به دست می‌آید. سپاهان هفته‌ی پیش در مشهد مقابل «ابومسلم» این شهر دو بر یک شکست خورد تا مانند پرسپولیس در جدول لیگ برتر در جا بزند. با این وجود مسوولان این باشگاه در صدد هستند با جذب یک مربی خارجی و صاحب‌نام زردپوشان اصفهان را به روزهای اوج خود بازگردانند.

«ورنر لورانت» و «لوکا بوناچیچ» از گزینه‌هایی بودند که مورد توجه سپاهان قرار داشتند، اما ظاهراً کار این تیم با «ویرا»، سرمربی پیشین تیم ملی عراق به مراحل نهایی رسیده است و به احتمال زیاد از هفته‌ی آینده شاهد حضور این مربی خوشنام برزیلی در تمرینات سپاهان خواهیم بود. ویرا که به همراه تیم ملی عراق در جام ملت‌های آسیا به مقام قهرمانی رسید گزینه‌ی خوبی برای هدایت سپاهان محسوب می‌شود و بی‌شک پتانسیل بالای سپاهان از نظر بازیکن و مدیریت باشگاهی به وی در راه موفقیت‌های آینده‌ی این تیم کمک خواهد کرد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)