خانه > خارج از سیاست > متفرقات ناسیاسی > حج به سبک Second Life | |||
حج به سبک Second Lifeبرگردان: م. صباعلماء دانشگاه الازهر آموزش مناسک حج از طریق بهکارگیری نمونه و شبیهسازی این مناسک اسلامی در شبکه اینترنت و بویژه در دنیای «سکند لایف» (Second Life) را امری شرعی و مجاز اعلام کرده اما شرط کردهاند که شرکت در این حج نمایشی نباید به عنوان جایگزین شرکت در حج شرعی و ادای عملی این فریضه اسلامی تلقی گردد. علماء الازهر تاکید کردهاند این عملیات نمایشی مشروع میتواند سهمی در آگاهسازی و تعلیم حجاج برعهده بگیرد، بگونهای که آنها را از انجام خطا و اشتباه در مناسک حج واقعی بازدارد. علماء الازهر گفتهاند استفاده از این فکر بدیع این فایده را دارد که وقت زیادی را در اختیار آموزشدهندگان و کسانی که تعلیم میبینند قرار داده و به آنها این امکان را میدهد که بارها مناسک دینی را در این برنامه الکترونیکی امتحان کنند و افراد تحت آموزش میتوانند شیوه مناسک و احکام شرعی حج را به خوبی یاد گرفته و به ذهن بسپارند. روزنامه الشرقالاوسط نظر بعضی از علماء اسلام را در مورد استفاده از تکنولوژی مدرن روز به ویژه سکند لایف را جهت ایجاد یک حج نمایشی در اینترنت جویا شده وپرسیده است که آیا ایجاد یک کعبه مجازی و تمثیلی و نیز سایر مناسک حج و مشارکت مسلمانان در این حج سکند لایفی شرعا مجاز است یا خیر؟ شیخ محمود احمد اسماعیل، یکی از علمای الازهر و مسئول بخش مسائل شرعی سایت «اسلام آنلاین» و مشاور طرح حج سکند لایفی گفته است: «سکند لایف یک دنیای فرضی سه بعدی است که هزاران بازیگر (یا آنطور که خود این بازیگران میگویند هزاران سکنه و جمعیت) دارد. این افراد در قالب این دنیای فرضی یک زندگی خیالی دارند و از طریق امکاناتی که در این دنیای خیالی در اختیارشان قرار داده میشود اجتماعات خاصی را تاسیس میکنند و دنیایی موازی دنیای واقعی بنا کرده اند.» شیخ محمود اسماعیل افزوده است: «هدف از ایجاد یک حج خیالی در این عالم خیالی این است که افراد قدم به قدم مناسک حج را انجام دهند، حتی حجاج بیتالله الحرام از این طریق به اماکن مقدس میروند وآنچه انجامش در حج واجب است را انجام میدهند. حجاج در سکند لایف حج خود را از میقات شروع میکنند، به مکه میروند، سعی صفا و مروه انجام میدهند، به منی و عرفه و مزدلفه میروند، رمی جمرات میکنند، سر و ریش خود را میتراشند، قربانی ذبح میکنند، همانطور که در حج شرعی باید انجام دهند. در حج سکند لایف دعاهای وارد شده و احکام لازمالاجرا بر روی تابلوهایی نوشته شده و از 1 تا 20 شماره گذاری شده اند. با توجه به این شمارهها که در طول راه نصب شده است حجاج ترتیب احکام و اعمال را میفهمند. در فضای حج سکند لایف مراکز اطلاعاتی وجود دارد که با نصب مانیتورهای ویژه مشخص شده و حجاج با رجوع به آنها میتوانند سوالات خود را از 100 تن از علماء که در این زمینه خبره هستند بپرسند. هم چنین امکان گفتگوی صوتی و ارتباط نوشتاری با علماء به دو زبان عربی و انگلیسی نیز در هنگام مراسم حج در نظر گرفته شده است.» شیخ محمود اسماعیل گفته است: «هیچ فرد جاهلی نمیتواند بگوید که شرکت در حج سکند لایف جایگزین شرکت در حج واقعی میشود چون این برنامه فقط آموزشی است.» دکتر محمد ابولیله، استاد دروس اسلامی به زبان انگلیسی در دانشگاه الازهر هم در این مورد گفته است: «سکند لایف دروازه دنیا را بر روی علماء گشوده است و کمک میکند که آنها نقش مهم تری در جهان کنونی بر عهده بگیرند.» دکتر ابولیله افزوده است: «در حج سکند لایف هیچ وجهی از بت پرستی یا چیزی که با عقاید اسلامی در تضاد باشد پیدا نمیشود و به هیچ وجه کسر شأن و هتک حرمت کعبه و سایر مناسک حج نیست.» دکتر محمد دسوقی، استاد شریعت اسلامی در دانشگاه قاهر هم گفته است: «در اسلام هیچچ منعی از بهکارگیری تکنولوژی جدید برای دعوت به اسلام و نشر احکام آن وجود ندارد چون اسلام دین علم است.» منبع: روزنامه الشرق الاوسط، پنجشنبه، 27 دسامبر 2007، شماره 10621
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.
|
لینکدونی
آخرین مطالب
موضوعات
آرشیو ماهانه
|
نظرهای خوانندگان
The definition of a ritual is participation! Haj is not a solo act for paying the spritual obligation. Haj is a collective engagement of ritual which creates synergy and interconnection. How could one create that in a video game calling Haj Simulation? Nasrin
-- Nasrin ، Jan 4, 2008