تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
یک هفته با فوتبال ایران

تنبیه بدنی، کیک تولد حجازی

کیا بهادری

بازی‌های روز پنج‌شنبه و جمعه برای چند تیم لیگ برتری حکم پایان نیم‌فصل لیگ برتر فوتبال را داشت. استقلال در روز جشن تولد ناصر حجازی با خنده و شیرینی شروع کرد و با گریه و توی سر زدن و تنبیه بدنی پایان برد. سایپا هم با کسب اولین برد پس از ۹ هفته، تا حد فتح جام باشگاه‌های آسیا امیدوار شد. «علی‌آبادی» هم می‌گوید هنوز استعفا نداده است ...


صفایی فراهانی، بر خلاف خاتمی، ایستاد و پا پس نکشید. آیا او ناجی فوتبال ایران خواهد بود؟

کمیته‌ی انتقالی یا کمیته‌ی اجرایی؟
پس از گذشت ۱۱ روز از اعلام نظر رسمی فیفا در مخالفت با انتخابات فدراسیون فوتبال ایران و پس از سکوتی طولانی آقای «علی‌آبادی» در بازگشت از سفر کره‌شمالی اعلام کرد هنوز از نامزدی برای انتخابات فدراسیون فوتبال استعفا نداده است و از «شیطنت‌هایی» که در این زمینه می‌شود، گله کرد.

مغلوبه شدن این جنگ قدرت با کمیته‌ی انتقالی در حالی است که فیفا خواستار اعلام نظر رسمی سازمان تربیت بدنی و شخص علی‌آبادی در خصوص کناره‌گیری یا عدم کناره‌گیری از انتخابات شده تا به عبارتی تکلیف فوتبال ایران را یک‌سره کند. از همین رو و در شرایطی که فوتبال ایران به دلیل تمامیت‌خواهی آقایان عملاً فلج شده است، رییس سازمان ورزش و دار و دسته‌اش، تا کنون سکوت را به عنوان راه چاره‌ای برای این مشکل فرسایشی اختیار کرده‌اند.

از سویی نقش پررنگ صفایی فرهانی به عنوان منتصب فیفا و همچنین حمایتی که کنفدراسیون فوتبال آسیا از او دارد، باعث شده است که با منفعل شدن و تحلیل رفتن سازمان تربیت بدنی و فدراسیون موقتش به تدریج در مقابل شاهد قدرت‌گیری کمیته‌ی انتقالی در صحنه‌ی فوتبال ایران باشیم.

اوج این کشاکش قدرت در واقع با موضوع انتخاب سرمربی برای تیم ملی آغاز شد. ابتدا هر دو طرف بر سر انتخاب علی‌آبادی به ریاست فدراسیون فوتبال توافق کرده بودند؛ به شرط آن‌که انتخاب سرمربی به عهده‌ی کمیته‌ی انتقالی باشد و جالب آن‌که فیفا هم تا آن زمان سکوت کرده بود.

اما با سنگ‌اندازی‌های سازمان تربیت بدنی در کار یافتن مربی خارجی، صفایی فراهانی متوجه شد هر چه تاریخ انتخابات نزدیک‌تر می‌شود، علی‌آبادی کار را تمام‌شده‌تر می‌داند و با اتلاف وقت، سعی دارد کار تعیین مربی را به پس از انتخابات موکول کند.


علی آبادی حاضر است از سازمان تربیت بدنی (به وزارت راه) برود؛ اما از انتخابات فدراسیون فوتبال، انصراف ندهد

علی‌آبادی آن‌قدر سرمست پیروزی قریب‌الوقوع خود بود که حتی در مصاحبه ای بی‌احتیاطی کرد و گفت در صورت انتخاب شدن به ریاست فدراسیون فوتبال در عرض ۲۴ ساعت برای تیم ملی سرمربی می‌آورد.

درست دو روز پس از این اظهار نظر بود که صفایی فراهانی بازی را بر هم زد و به دنبال آن، انتخابات مجدد به تعویق افتاد و فیفا رسماً روی علی‌آبادی انگشت رد صلاحیت گذاشت.

با توجه به شرایط به وجود آمده و با حمایت فیفا، کمیته‌ی انتقالی عملاً به کمیته‌ی اجرایی فوتبال ایران تبدیل شده است و این یعنی یک امر بی‌سابقه و مضحک که فقط در کشور ما رخ می‌دهد؛ به این معنا که با ناتوانی بدنه و مجموعه‌ی متولی فوتبال در ایران برای انتخاب یک فدراسیون جدید، فیفا افرادی را از سوی خود انتخاب کرده است تا فوتبال ایران را اداره کند.

اما این وضع تا چه زمان می‌تواند ادامه بیابد؟ به نظر می‌رسد تا زمانی که رییس سازمان تربیت بدنی و جناحش، بده‌بستان در بازی قدرت را بپذیرد و با کناره‌گیری از انتخابات فدراسیون فوتبال راه را برای انتخاب یک رییس کمی تا قسمتی غیر خودی باز کند.

البته تا آن زمان چه بر سر فوتبال ایران به خصوص تیم ملی می‌آید، معلوم نیست و با شرایط به وجود آمده، بعید نیست شاهد آن باشیم که همین کمیته‌ی انتقالی لیست بازیکنان و کادر تیم ملی را تهیه کند؛ چنان‌که «غفاری» با اعلام همین مطلب این مهم را به روز چهارشنبه موکول کرده است. پس از آن البته تا روز هفدهم بهمن زمان باقی است تا با انتخاب یک سرمربی داخلی یا کروات در روزهای واپسین و پنج جلسه تمرین و یک بازی تدارکاتی با تیم دوم «کاستاریکا» به مصاف سوریه‌ی چغر و زخم‌خورده از رقابت‌های پیشین برویم.


بازی سه‌باره با اوراوا، یادآوری کرد که ما حتی در سطح آسیا هم نیستیم

دیگر حریف ژاپن نیستیم
روز دوشنبه و در چهارچوب رقابت‌های قهرمانی باشگاه‌های جهان در ژاپن «سپاهان اصفهان» برای بار سوم به مصاف «اوراوا ردز» ژاپن رفت و برای بار دوم به این تیم باخت. سپاهان که در بازی اول یک گل و در بازی دوم دو گل دریافت کرده بود، این بار سه گل خورد تا رؤیای دیدار با «آ ث میلان» ایتالیا نقش بر آب شود و فوتبال‌دوستان ایرانی با ناراحتی، شاهد مغلوب شدن مجدد فوتبال ایران در مقابل ژاپن باشند.

با کمی واقع‌بینی و توجه به وضعیت و امکانات فرسوده‌ی فوتبال در ایران، انصاف هم نیست توقع پیروزی بر فوتبال ژاپن را داشته باشیم. جای تأسف است که همین تیم سپاهان اصفهان با سابقه‌ی چند دوره قهرمانی در لیگ و جام حذفی باشگاه‌های ایران و به عنوان شناخته‌شده‌ترین تیم باشگاهی ایرانی در خارج از ایران، هنوز یک ورزشگاه آبرومند و در شأن این افتخارات در اختیار ندارد و بایستی در زمین کوچک و ناهموار و غیراستاندارد تیم همشهری خود «ذوب آهن» بازی‌های خود را برگزار کند. تنها با نگاه به وضعیت این تیم متمول و با ثبات اصفهانی، آن‌هم در ابرشهر پرجاذبه و آبادی چون اصفهان، نصف‌جهان می‌توان جایگاه ورزش و فوتبال را در برنامه‌ریزی‌های کلان استانی و کشوری دریافت.

گذشته از بیماری کلی فوتبال ایران و در زمین فوتبال، سپاهان با مشکل بیماری چند بازیکن خود روبه‌رو بود و به خصوص نتوانست از حضور «محرم نویدکیا» بازیکن طراح خود سود ببرد. سپاهان همچنین از ضعف دیگری که تازه هم نیست، رنج می‌برد و آن، نبود مدافعان کناری و کلاسیک در این تیم است.

«جابا مجیری» «محسن بیات» و «ابراهیم لوینیان» و این بار «جعفری» کمتر توانستند در رقابت‌های جام باشگاه‌های آسیا و به ویژه دیدار فینال، راه نفوذ مهاجمان حریف از کناره‌های زمین را ببندند. هر گاه هم در این امر موفق بودند، در مقابل، در کار هجومی و حمله خطرناک نشان ندادند. تیم اوراواردز به خوبی این ضعف حریف را آنالیز کرده بود و بازیکنان ژاپنی بارها مدافعان سپاهانی را دور زدند و نتیجه‌ی آن در نهایت سه گلی بود که با آن به راحتی به پیروزی رسیدند.

عجیب است که مسئولان و مربی سپاهان با وجود تعداد زیاد مدافعان کناری کلاسیک در ایران، اقدام به جذب یا حتی قرض گرفتن بازیکنان لازم پیش از این بازی‌های مهم نکردند و نتیجه‌ی آن تیمی شد که در دو پست آشکارا لنگ می‌زد.

بازی‌های سپاهان در مقابل اوراوا ردز در واقع ضعف این تیم اصفهانی را برای دیگر تیم‌های ایرانی نیز آشکار ساخت. به نظر نمی‌رسد سپاهان بتواند به سرعت این مشکل خود را تا پیش از بازی با پرسپولیس برطرف کند و بی‌شک در صورت توانایی بازیکنان پرسپولیس به خصوص «نیکبخت» در استفاده از این حربه، در دیدار آخر و سرنوشت‌ساز نیم‌فصل به مشکل بر خواهد خورد.


فیروز کریمی، نه از بد بازی کردن تیمش، که از آمدن به تهران توی سرش می‌زند. به این تیم، هیچ امیدی نیست

تنبیه نظامی برای بازیکنان استقلال و دخالت کمیته‌ی انضباطی!
روز جمعه استفلال تهران در آخرین بازی نیم‌فصل خود خوش‌بینانه به دیدار تیم بحران‌زده‌ی صنعت نفت رفت و با تقدیم سه امتیاز به این تیم، «تقوی» مربی جدید و هواداران زردپوشان آبادان را امیدوار به آینده کرد.

این شکست در حالی برای آبی‌پوشان پایتخت رقم خورد که به مناسبت ۵۴ سالگی «ناصر حجازی» او را با سلام و صلوات و روبوسی و شیرینی پس از هفته‌ها از روی سکوها پایین آوردند و روی نیمکت نشاندند و با این کار شاید در پایان بازی، پشیمان‌ترین استقلالی همین حجازی بی‌گناه بود که پاقدمش به کنار زمین باز هم با شکست تلخی همراه شد.

برای هواداران تلخ‌تر از همه این بود که استقلال بازی را بسیار خوب و هجومی آغاز کرد و به گل رسید. اما در حالی که مهاجمان این تیم و به خصوص «فرهاد مجیدی» دو فرصت صد درصد گلزنی از دست دادند، بلافاصله و در میان بهت همگان صنعت نفت از آن سو با اولین فرصت گلزنی خود و با کمک نمایش ضعیف «طالب‌لو» دروازه‌بان استقلال به گل رسید.

در نیمه‌ی دوم با کم‌تحرک شدن تدریجی خط میانی استقلال و تداوم اشتباهات دروازه‌بان و مدافعان این تیم، آبادانی‌ها به گل‌های دوم و سوم نیز رسیدند.

از این لحظه نمایش کاملی از به هم ریختگی در میان تماشاگران، بازیکنان و «فیروز کریمی» آغاز شد؛ به طوری‌که شعارهای تماشاگران و حرکات عصبی فیروز کریمی به بازیکنان استقلال هم سرایت کرد و در پی یک حرکت غیر ورزشی از سوی «یوسفی» و اخراج وی، استقلال مجبور شد زیر فشار روانی و در شرایطی که سه بر یک از حریف عقب بود، ده‌نفره به بازی ادامه دهد و توانست تنها یک گل دیگر از سه گل خورده را جبران کند و در نهایت ششمین شکست این تیم پرطرفدار در این فصل رقم خورد.


احتمالاً اگر این نتایج درخشان در نیم‌فصل دوم هم تکرار شود، کار به «پامرغی» و «کلاغ‌پر» هم می‌کشد

پس از این شکست، فیروز کریمی که در طول بازی فقط کم مانده بود خود داخل زمین برود و پا به توپ شود و در کنار زمین، مجموعه‌ی کاملی از حرکات عصبی از فریاد زدن و بالا و پایین پریدن تا بر سر خود زدن را اجرا کرده بود، دست به کار عجیب دیگری زد و گویا برای خنک شدن دل تماشاگران ابتدا سه، و متعاقب آن پنج بازیکن استقلال را وادار به دویدن در زمین بازی کرد.

این تنبیه به شیوه‌ی پادگانی البته حمایت تماشاگران از او را به همراه داشت؛ اما نتوانست تغییری در اصل ماجرا ایجاد کند. استقلال با این شکست نیم‌فصل را با ۲۳ امتیاز و رتبه‌ی هشتم جدول لیگ برتر به پایان برد تا امیدوار به فصل استراحت و هماهنگی در فرصت تعطیلات و آغازی متفاوت در نیم‌فصل دوم باشد.

پس از این بازی بحث تنبیه بازیکنان استقلال به یک مسأله‌ی حاشیه‌ای تازه برای استقلال مبدل شده است. بی‌شک فیروز کریمی می‌خواهد به همه نشان دهد که حرف اول و آخر را در تیم استقلال می‌زند. اما از آن‌جا که دشمنانی هم بر سر این راه در خود بدنه‌ی استقلال دارد، این مسأله به بهانه‌ای علیه او تبدیل شده است.

زمزمه‌های اعتراض و ناسازگاری از سوی برخی بازیکنان از سویی، و دخالت کمیته‌ی انضباطی از سوی دیگر، به تدریج این حرکت را دامنه‌دارتر می‌کند. در این میان نقش «علی شاه‌حسینی» و دخالت وی به عنوان رییس کمیته‌ی انضباطی در ماجرا قابل تأمل است. ایشان با دخالت در یک امر داخل باشگاهی و دامن زدن به آن، حتی تلویحاً در مصاحبه با مطبوعات به بازیکنان استقلال برای شکایت از کریمی برای پیگیری این جریان خط داد و باید دید استقلال طی روزهای آینده با این حاشیه‌ی تازه چگونه کنار می‌آید.


علی دایی، مردی که به هیچ رکوردی قانع نبود، حالا به برد پس از هشت هفته ناکامی می‌گوید: «قهرمانانه»

قهرمانانه بازی کردیم!
در دیگر بازی‌های انجام‌شده از هفته‌ی پایانی رقابت‌های نیم‌فصل، برق شیراز موفق شد ابومسلم مشهد را پس از چند هفته نتایج موفقیت‌آمیز با یک گل شکست دهد؛ دیدار پربرخورد و پرحاشیه‌ای که با اخراج سه بازیکن و اعتراض شدید «پرویز مظلومی» به داوری همراه بود. راه‌آهن تهران و شیرین‌فراز هم در کرمانشاه به نتیجه‌ی تساوی یک بر یک رسیدند.

اما سایپا پس از 9 هفته در کرج کاری کرد، کارستان؛ و سرانجام با شکست‌ دو بر صفر پیکان موفق شد برای یک بار هم که شده، روی برد را ببیند. این پیروزی تاریخی موجب شد «علی دایی» که سر از پا نمی‌شناخت و گویی پس از فتح یک جام معتبر با خبرنگاران روبه‌رو شده بود، به تعریف و تمجید از تیمش بپردازد و از بازی قهرمانانه‌ی بازیکنان سایپا و بازسازی این تیم از نو سخن بگوید. دایی از جمله وعده داد که سایپا در جام باشگاه‌های آسیا نتایج درخشانی کسب خواهد کرد و وضعیت این تیم از این پس، روز به روز بهتر خواهد شد.

این خوش‌بینی اغراق‌آمیز دایی در جایی عنوان می‌شود که وضعیت سایپا به عنوان مدافع قهرمانی لیگ در جدول، خود گویای ماجرا هست و با این پیروزی هم تفاوت چندانی نکرد. به نظر هم نمی‌رسد با شرایط بحرانی این تیم به یک‌باره معجزه‌ای صورت بگیرد؛ جز آن‌که همین یک برد ناقابل پیش از نیم‌فصل ظاهراً برای راضی نگاه داشتن هیأت مدیره‌ی سایپا بهانه‌ی کافی محسوب می‌شود.

‌ ‌


مطالب پیشین:
علی‌آبادی در راه تعلیق مجدد فوتبال ایران
فوتبال ایران در آستانه‌ی محرومیت
بنویسیم مدیر فنی، بخوانیم فعلاً سرمربی
سرمربی، همچنان سوژه اصلی است
تیم بدون سرمربی، بهتر است
افشین قطبی خوشحال؛ دایی و حجازی در آستانه اخراج

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)