تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

جشنواره هنر ایران در لاهه

روزهای 23 تا 25 نوامبرامسال، در شهر لاهه و در خانه ایرانیان، جشنواره هنر ایران برگزار شد. در این جشنواره، طراحی‌های رضا عابدینی و هما دلاوری، عکس‌های کورش آیدین، شادی قدیریان و مریم کیا و خطاطی‌های علیرضا پهلوان‌زاده و نقاشی‌های مهدی حسینی به نمایش گذاشته شده بود و خانم مهوش شیخ‌الاسلامی هم با چند مستند در این جشنواره حضور داشتند.

برگزارکننده‌ی این جشنواره، پاستین استراتن حدود دو سال پیش در سفری که از استانبول به کشمیر داشت از ایران بازدید کرد و چنان شیفته این کشور شد که در آنجا ماند و الان در شهر یزد، مدیر یک هتل است:

شنیدن گفت‌وگو

پاستین استراتن: من بچه‌ی هلند هستم و بیشتر از یک‌سال است که در یزد زندگی می‌کنم و هتلی در یزد دارم به نام جاده ابریشم. در حال حاضر برای جشنواره هنر ایرانیان که دو سه روز گذشته شروع شده به هلند آمده‌ام.

چرا تصمیم گرفتید که در ایران بمانید؟
من تصویر واقعی از ایران نداشتم. اطلاعات واقعی هم در مورد ایران موجود نیست در نتیجه من نمی‌دانستم که در ایران چه چیزی در انتظار من است. تنها چیزی که می‌دانستم در مورد زن‌های با چادر و مردهای با ریش بود. وقتی از مرز رد شدم دیدم که ایران یک کشور زیبا با مردم فوق‌العاده است که بسیار میهمان‌نواز هم هستند. من تقریبا به 22 کشور سفر کردم ولی مردم ایران مهربانترین مردمی هستند که من می‌شناسم.

گویا تصمیم به برگزاری جشنواره هنر ایرانیان در هلند گرفته بودید.
مدت‌ها بود به دنبال راهی می‌گشتم که تصویری که رسانه‌های غربی از ایران می‌دهند را کامل کنم. آنچه که در اینجا و در تلویزیون می‌بینم یا در اطرافم می‌شنوم خیلی سیاسی است ولی فکر می‌کنم که ایران خیلی بیشتر از سیاست برای گفتن دارد. مخصوصا در زمینه‌های هنر نقاشی، خطاطی، طراحی و شعر. ایران کشور بسیار ثروتمندی است و تاریخچه غنی دارد. در نتیجه خیلی برایم جالب بود که بخشی از هنر ایرانی را به هلند بیاورم که به آنها نشان دهم که ایران خیلی بزرگتر از آنچیزی است که رسانه‌ها نشان می‌دهند. یک گروه فیلمبرداری از ایران به اینجا آمدند که یک فیلم مستند بسازند.

در مورد جشنواره؟
هم در مورد جشنواره و هم در مورد زندگی من.

چه کسی کارگردانش است؟
زیر نظر رخشان بنی‌اعتماد ولی کارگردان خانم شیخ‌الاسلامی هستند و فیلم در مورد فرهنگهای مختلف ایرانی‌ - هلندی و زندگی من در اینجا و در ایران است.

چگونه توانستید جشنواره به این بزرگی را از نظر مالی تامین کنید؟
بخشی از هزینه‌ها را به شکل امکاناتی که از شرکت هواپیمایی ایران‌ایر و سفارت ایران در اختیارمان گذاشتند، تامین شده و بقیه را خودم برعهده گرفتم.

خودت بر عهده گرفتی؟
بله من کمی دیوانه هستم ولی مردم ایران آنقدر برای من کار انجام داده‌اند که من فکر کردم الان وقتش است که من هم کاری برای ایران انجام دهم. در ایران همه جا با میهمان نوازی استقبال می‌کنند. اگر کسی تو را به شام دعوت کند به تو اجازه نمی‌دهد که خودت بپردازی و در کنارش من هم هتلی در یزد دارم و می‌خواهم که تعداد بیشتری هلندی به ایران سفر کنند.

استقبال از این جشنواره چگونه بود؟
حدودا 750 نفر شرکت کردند که 20 درصد ایرانی و 80 درصد هلندی هستند.

این جشنواره قرار است هر سه ماه یکبار در خانه ایران در لاهه برگزار شود.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)