تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
یک هفته با فوتبال ایران

افشین قطبی خوشحال؛ دایی و حجازی در آستانه اخراج

کیا بهادری


حسین بادامکی، پرسپولیس - پیکان

سؤال نیم‌فصل: سپاهان یا پرسپولیس
در پایان هفته‌ی دوازدهم، پرسپولیس با پیروزی برابر مس کرمان همچنان صدرنشین لیگ برتر فوتبال ایران باقی ماند تا تنها تیم سپاهان اصفهان را به عنوان تنها رقیب جدی در تعقیب خود ببیند.

در حال حاضر پرسپولیس با ۲۸ لمتیاز از ۱۲ بازی در صدر جدول لیگ برتر است و سپاهان با ۲۲ امتیاز در رده‌ی دوم جای دارد. این در حالی است که سپاهان سه بازی کمتر از پرسپولیس انجام داده و در صورت پیروزی در بازی‌های معوقه‌ی خود به تنهایی در صدر جدول قرار می‌گیرد.

با توجه به روند موفقیت‌آمیز این دو تیم به نظر می‌رسد حداقل می‌توان قهرمانی در نیم‌فصل لیگ برتر فوتبال ایران را پیشاپیش برازنده‌ی یکی از این دو تیم دانست. پرسپولیس و سپاهان نشان داده‌اند که علاوه بر توانایی‌های فنی در زمین فوتبال، به لحاظ روانی نیز برای قهرمانی تجهیز شده‌اند.

آن چه کفه‌ی ترازو را کمی به‌طرف سپاهان متمایل می‌کند، تجربه‌ی بالاتر تیمی آن‌ها و داشتن نیمکت آماده‌تر و پرشمار و سرانجام سابقه‌ی ذهنی خوش آنها در مصاف با پرسپولیس است. مصاف این دو تیم پیش از نیم‌فصل به احتمال زیاد تعیین‌کننده‌ترین و حساس‌ترین بازی پس از دربی پایتخت خواهد بود. چرا که پیروزی در این دیدار برای تیم برنده در حقیقت شش امتیاز به همراه خواهد داشت.


فراز فاطمی در آغوش افشین قطبی پس از گلزنی برابر مس کرمان

رکورد‌ داری پرسپولیس و کودک خوشحالی به نام افشین قطبی
پرسپولیس در روزی که دو بر یک تیم مس کرمان را از مقابل برداشت به رکورد ۲۲ بازی متوالی بدون باخت در لیگ حرفه‌ای فوتبال ایران دست یافت و به این ترتیب رکورد شکست‌ناپذیری در لیگ را که پیش از این با ۲۱ مسابقه‌ بدون باخت در اختیار سایپا بود به خود اختصاص داد. البته این ۲۲ مسابقه شامل ۱۰ مسابقه‌ی فصل پیش این تیم نیز می‌شود که در آن‌ها تحت رهبری مصطفی دنیزلی به میدان رفته بود.

پرسپولیس را می‌توان یکی از بانشاط‌ترین تیم‌های لیگ به‌حساب آورد و در این خصوص بی‌گمان نقش افشین قطبی تعیین‌کننده است. به نظر می‌رسد این مربی موفق شده به بازیکنان خود بباوراند که همیشه بایستی خوشبینانه بازی کنند و در هر مسابقه و در هر شرایطی می‌توانند برنده از زمین بیرون بیایند.

قطبی آن‌قدر در طراوت تیم خود سهیم است که با به ثمر رسیدن هر گل، حتی بیشتر از بازیکنانش بالا و پایین می‌پرد و به اصطلاح ذوق می‌کند و از طرفی گلزنان هم اغلب بلافاصله به سوی او می‌دوند و جشن شادی را با مربی خود بر پا کرده و گل زده را به او تقدیم می‌کنند.

البته افشین قطبی می‌داند که همین دید احساسی و خوشبینانه ممکن است همیشه نتیجه ندهد و در دیدارهای حساس‌تری که هنوز در پیش است، تنها باور و اطمینان به موفقیت برای برد کافی نیست. از این رو پس از پیروزی برابر مس در مصاحبه‌ای اعلام می‌کند بازیکنانش هنوز توان نود دقیقه بازی حرفه‌ای و بین‌المللی را ندارند و باید به این مهم برسند.


پیروز قربانی، استقلال - پیکان

آیا ثبات به استقلال باز می‌گردد؟
روز چهارشنبه تیم استقلال در شرایطی که با دو گل از حریف خود پیکان پیش بود، در نهایت بازی را سه بر دو واگذار کرد تا شرایط این تیم بحرانی پیچیده‌تر از قبل شود. استقلال با این شکست و در پایان هفته‌ی دوازدهم با ۱۴ امتیاز در رده‌ی یازدهم جدول قرار دارد و این در شرایطی است که فاصله‌ی این تیم با تیم هفدهم جدول یعنی ذوب آهن اصفهان، تنها چهار امتیاز است.

پس از این شکست و در دقایق نهایی بازی تماشاگران استقلال شکیبایی خود را از کف دادند و ورزشگاه صحنه‌ی شعارهای ضد و نقیض در برکناری یا حمایت از حجازی شد. در هر حال به نظر می‌رسد ناکامی‌های استقلال بیش از آن‌که دلایل فنی داشته باشد، ریشه در عدم ثبات روحی و ضعف گلزنی در این تیم دارد.



ناصر حجازی

پنج‌شنبه ابقای حجازی، جمعه حضور قلعه‌نویی
با توجه به شرایط بحرانی به وجود آمده، پنج‌شنبه‌‌شب جلسه‌ای در محل باشگاه استقلال پیرامون وضعیت این تیم و سرنوشت کادر فنی تشکیل شد و در نهایت هیأت مدیره‌ی استقلال به ابقای ناصر حجازی سرمربی این تیم تا پایان نیم‌فصل رأی داد. ضمناً مقرر شد ناصر حجازی برنامه‌های خود را برای ادامه‌ی کار در باقیمانده‌ی بازی‌ها ارایه دهد.

در چنین شرایطی ناگهان همگان روز جمعه با حضور امیر قلعه‌نویی در محل باشگاه شگفت‌زده شدند. در حقیقت مقامات باشگاه استقلال با وجود ابقای حجازی از حالا به‌دنبال سر مربی بعدی هستند. قلعه‌نویی در این دیدار برنامه‌های خود را برای حضور در استقلال بیان کرد و اکنون منتظر تصمیم‌گیری متعاقب باشگاه است.

گفته می‌شود فیروز کریمی دیگر گزینه‌ی جدی برای پست سرمربی‌گری استقلال است، حتی صحبت‌هایی درباره‌ی مربی خارجی منتشر شده و با توجه به وضع موجود کادر فنی استقلال ممکن است طی همین چند روز آینده دستخوش تغییرات جدی شود.


علی دایی

هزینه‌ی پنج شکستی سایپا برای حفظ دایی
شکست‌های سایپا هم گویی تمامی ندارد. این تیم که در فصل جدید فوتبال لیگ برتر مدافع قهرمانی به‌شمار می‌رود و یکی از نماینده‌های امسال ایران در جام باشگاه‌های آسیا است از ۱۲ بازی خود در لیگ برتر تنها ۱۳ امتیاز اندوخته و در رده‌ی دوازدهم جای دارد.

باید دید مدیران سایپا که دو فصل پیش با وجود قهرمانی در نیم‌فصل مربی صاحب‌نامی همچون بیژن ذوالفقارنسب را برنتابیدند، تا چه زمانی به علی دایی فرصت می‌دهند تا کسب پنج شکست، چهار تساوی و تنها سه پیروزی را با نتایج بهتر عوض کند؟

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

نتیجه درست مسابقه پرسپولیس و مس کرمان ، یک بر هیچ به نفع پرسپولیس است نه دو بر یک .
در ضمن مهمترین مشکل استقلال وجود خود حجازی است . شاید پنج شش سال پیش حجازی واقعا مربی خوبی بوده . ولی الان داره تاوان غرور خودش و تفکرات قدیمش رو می ده .

-- بدون نام ، Nov 5, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)