تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

قوانین ضد دخانیات در اروپا مؤثر بوده‌اند

یک تحقیق بزرگ در اروپا نشان می‌دهد در کشورهایی که قوانین سخت‌گیرانه‌ی ضد دخانیات اعمال شده، مردم کم‌تر در معرض آلودگی ناشی از مصرف دخانیات قرار دارند.


در این تحقیق که در ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا صورت گرفته، ۲۰۰ هزار نفر شرکت کرده‌اند. این تحقیق، وسیع‌ترین تحقیقی است که تا کنون برای بررسی آلودگی ناشی از دود دخانیات صورت گرفته است.

مونو اکسید کربن، گاز خطرناکی است که مانع انتقال اکسیژن به خون می‌شود. این گاز هنگام مصرف دخانیات یا بنزین تولید می‌شود.

در اروپا قانونی به اجرا گذاشته شده که میزان مونواکسید کربن تولید شده توسط خودروها را محدود می‌کند. در مقایسه با این قانون، یک فرد سیگاری که در روز پنج نخ سیگار می‌کشد، به نسبت، مونو اکسید کربن بیشتری از خودروها تولید می‌کند.

کمیسیون اروپا سال ۲۰۰۶ یک کارزار تحقیقی به راه انداخت تا جوانان را نسبت به مضار مصرف دخانیات حساس کند. به رغم این که تحقیق صورت‌گرفته، هدف علمی نداشت، اما این امکان را فراهم کرد تا برخی نتایج مشخص از آن به دست آید.

در قالب این کارزار، غرفه‌هایی در میادین، بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها و دیگر اماکن عمومی شهرهای بزرگ اروپا برپا شد تا میزان مونو اکسید کربن موجود در بدن عابران اندازه‌گیری شود. کارزاری که به سرعت موفق شد تعداد زیادی را به خود جلب کند.

این آزمایش نشان داد که میزان مونو اکسید کربن سیگاری‌ها به مراتب بیش از میزان قابل قبول بوده است.

یکی از مسئولین این کارزار می‌گوید: برخی از سیگاری‌ها، هنگام کشف میزان مونو اکسید کربن بدنشان وحشت‌زده شدند. به خانمی برخوردم که به محض اطلاع از نتیجه آزمایش، گفت: «همین لحظه سیگار را ترک می‌کنم.»

این تحقیق از جمله نشان می‌دهد که یک فرد غیرسیگاری، بسته به کشوری که در آن زندگی می‌کند، در معرض میزان متفاوتی از مونو اکسید کربن قرار می‌گیرد. به عنوان مثال آلودگی ریه‌ها در کشورهایی که مصرف دخانیات را در محیط‌های بسته ممنوع کرده‌اند، دو برابر کم‌تر است.


این تحقیق همچنین نشان می‌دهد بر خلاف تصور مردم، کشیدن قلیان نیز برای سلامتی مضر است. کشیدن قلیان که در آن دود از یک حباب مملو از آب معطر می‌گذرد، بیشتر به خاطر حال و هوای شرقی‌اش در اروپا مد شده است. فرانسه یکی از کشورهای اروپایی است که در آن قلیان کشیدن رواج دارد.

به گفته کارشناسان میزان منواکسید کربن فردی که قلیان می‌کشد، بسیار بالاتر از کسی است که فقط سیگار می‌کشد. این میزان بعد از یک بار قلیان کشیدن، شش برابر بیش از کشیدن یک نخ سیگار است.

بر اساس این تحقیق مردان بیش از زنان قلیان می‌کشند. بیشترین گروهی که در اروپا قلیان می‌کشند، جوانان هستند و متوسط سنی‌شان از ۲۱ سال بیشتر نیست. در مقابل متوسط سن سیگاری‌ها ۳۱ سال است.

بعد از قلیان که بیشترین میزان مونو اکسید کربن را تولید می‌کند، سیگار برگ و پیپ جای می‌گیرند. مصرف سیگار برگ و پیپ هم بیشتر مورد توجه مردان است؛ اما متوسط سنی، بالاتر از قلیان و حدود ۴۷ سال است.

سیگارهای کارخانه‌ای تنها گونه‌ای از دخانیات است که در اروپا به طور مساوی توسط زنان و مردان استعمال می‌شود.

در ایران نیز با توجه به میزان آسیب‌هایی که مصرف دخانیات متوجه مردم کرده، تمهیداتی برای ممنوعیت آن اتخاذ شده است. رییس‌جمهور ایران به تازگی قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانیات را برای اجرا ابلاغ کرده است.

بر اساس این قانون تبلیغ یا تشویق به استعمال دخانیات ممنوع شده و کسانی که در اماکن عمومی سیگار بکشند به پرداخت جریمه نقدی محکوم خواهند شد. در این قانون که پیش از این به تصویب نمایندگان مجلس ایران رسیده بود، برای مبارزه تبلیغاتی علیه مصرف دخانیات نیز تمهیداتی در نظر گرفته شده است.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)