تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

موقعیت برتر زنان در مبارزه با فساد اداری

طبق یک نظرسنجی که توسط انستیتو سی‌اس‌ای (CSA) در فرانسه، آلمان، ایتالیا و آمریکای شمالی انجام شده، زنان نسبت به مردان از جایگاه برتری در مبارزه با فساد اداری برخوردارند.

بنا به این تحقیق که به مناسبت سومین کنفرانس زنان برای اقتصاد و جامعه منتشر شده، زنان از مقاومت بیشتری در برابر فساد اداری برخوردارند و آمادگی کم‌تری برای انجام اعمال غیرقانونی دارند.


۷۰ درصد فرانسوی‌ها، ۶۰ درصد ایتالیایی‌ها و ۵۹ درصد آمریکایی‌ها معتقدند که اگر زنان دسترسی بیشتری به شغل‌های مهم و پرمسئولیت داشتند، میزان فساد اداری به مراتب پایین‌تر می‌آمد.

به همین ترتیب، ۴۷ درصد در آمریکا و ۵۶ درصد در ایتالیا و فرانسه بر این باورند که زنان کم‌تر از مردان استعداد تن دادن به فساد اداری را دارند.

با این وجود خانم کریستین لاگارد، وزیر اقتصاد فرانسه در تحلیلی که ضمیمه این نظرسنجی شده، می‌گوید: اگر تعداد زنان در پست‌های کلیدی بیشتر می‌بود، احتمالاً میزان فساد اداری در میان آن‌ها نیز بیشتر بود، اما قطعا میزان آن از مجموع فسادی که اینک وجود دارد، کم‌تر می‌بود.

این نظرسنجی نشان می‌دهد مردم در کشور‌های فوق به نسبت‌های متفاوت معتقد به وجود فساد اداری هستند.

به عنوان نمونه در حالی که از هر ۱۰ ایتالیایی، ۹ نفر وجود فساد اداری در کشور خود را تأیید می‌کنند، تنها دو سوم فرانسوی‌ها چنین نظری در مورد کشورشان دارند.

در مورد بخش‌هایی که بیشتر به فساد آلوده اند، ۵۶ درصد آمریکایی‌ها بخش دولتی را آلوده‌تر می‌دانند؛ در حالی که تنها ۲۵ درصد آلمانی‌ها چنین نظری دارند. در مقابل، ۳۹ درصد آلمانی‌ها بخش خصوصی را بیشتر آلوده به فساد می‌دانند؛ امری که تنها ۱۰ درصد ایتالیایی‌ها به آن معتقدند.

پاسخ‌دهندگان بر این باورند که علت انجام کارهای غیرقانونی بیش از آن که دست‌یابی به پول بیشتر باشد، جنبه قدرت‌طلبی دارد. از سوی دیگر بر اساس این نظرسنجی، مردم در کشورهای مختلف معتقدند که پول و قدرت، بیشتر دغدغه مردان است تا زنان.

از جمله دیگر نتایج این نظرسنجی حساسیت بیشتر زنان نسبت به وجود فساد اداری در جامعه است.

برای انجام این نظرسنجی هزار نفر در هر کشور از طریق تماس تلفنی مورد پرسش قرار گرفته‌اند. شرکت‌کنندگان از میان افراد ۱۸ سال به بالا انتخاب شده بودند.

هدف از کنفرانس زنان برای اقتصاد و جامعه که از پنجشنبه ۱۱ تا یکشنبه ۱۴ اکتبر در شهر دوویل فرانسه برگزار شده بود، ارتقا و بالا بردن توجه زنان به زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی و افزایش نقش آنان در جامعه است.

در این کنفرانس هزاران شخصیت فعال در زمینه‌های اقتصادی، مالی، فرهنگی و سیاسی از هفتاد کشور جهان شرکت داشتند.

لینک مرتبط:

www.womens-forum.org

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

من دبیرم. در منطقه ی ما (خمینی شهر اصفهان ) تعدادی از مدارس با خانم هایی که چادری نیستند قرارداد نبسته اند .....

-- ع ، Oct 19, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)