تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

ناکامی جین تاملینسون در مسابقه با مرگ

فرنگیس محبی

شنیدن فایل صوتی


جین تاملینسون

جین تاملینسون Jane Tomlinson زن شجاعی که با وجود دست و پنجه نرم کردن با سرطان، به‌مدت 7 سال با شرکت در مسابقات دو و میدانی و دوچرخه سواری، برای سازمان‌های خیریه پول جمع‌آوری می‌کرد، سرانجام در مبارزه خود با سرطان ناکام شد و در شهر لیدز انگلستان درگذشت. خانم تاملینسون که هفت سال پیش پزشکان به او گفتند که تنها شش ماه دیگر زندگی خواهد کرد، از آن زمان زندگی خود را وقف سازمان‌های خیریه کرد و با شرکت در مسابقاتی چون ماراتون لندن و مسابقات دوی استقامت شمال انگلستان حدود یک میلیون و هفتصد هزار پاوند برای هدف‌های نوع‌دوستانه جمع‌ کرد. مشکل‌ترین مسابقه‌ایکه جین تاملینسون در آن شرکت کرد، مسابقه دوچرخه‌سواری دور آمریکا در سال 2006 بود که در مسافتی بیش از 7 هزار کیلومتر به مدت 9 هفته انجام شد. پس از آن، خانم تاملینسون دیگر شخصا در مسابقات شرکت نکرد اما سازماندهی مسابقات ورزشی برای سازمان‌های خیریه را تا زمان مرگ بر عهده داشت.

***

در دومین هفته مسابقات تنیس جام آزاد آمریکا، یکی از چهار تورنمنت عمده تنیس جهان، رافائل نادال نایب قهرمان مردان جهان از اسپانیا، به‌صورت غیرمنتظره‌ای در مقابل هموطن خود، داوید فرر، نفر پانزدهم رده‌بندی جهانی شکست خورد و از دور مسابقات خارج شد. نادال که پیش‌بینی می‌شد در این مسابقات به فینال برسد و بار دیگر پس از جام آزاد فرانسه و ویمبلدون با راجر فدرر قهرمان سوئیسی جهان روبرو شود، در مقابل فرر 25 ساله تنها توانست یک ست را از آن خود کند و سه ست بعدی را به او واگذار کرد. او که در طول مسابقات آمریکا از ناراحتی زانو رنج می‌برد، پس از شکست از فرر حاضر نشد این ناراحتی را علت شکست خود بخواند.

نادال گفت که ترجیح می‌دهد راجع به وضع بدنی‌اش صحبت نکند، چون اگر در این‌باره حرف بزند، دیگران فکر می‌کنند که می‌خواهد برای شکستش بهانه بتراشد در حالی‌که هیچ بهانه‌ای ندارد و بازی خوب فرر باعث شکستش شد. فرر در یک‌چهارم نهائی نیز خوان ایگناسیو چلا از آرژانتین را شکست داد تا در نیمه نهائی در مقابل بازیکن صرب، نوواک جوکوویچ بایستد. در مسابقات دیگر قسمت مردان راجر فدرر با شکست دادن اندی رادیک نفر پنجم جهان از آمریکا به نیمه نهائی رسید تا در آن مرحله با نیکولای داویدنکو از روسیه روبرو شود.

***

در قسمت زنان جام آزاد تنیس آمریکا، به دنبال حذف ماریا شاراپووا مدافع عنوان قهرمانی از روسیه در هفته اول، سرینا ویلیامز قهرمان پیشین و یکی از مدعیان قدرتمند قهرمانی نیز در مرحله یک‌چهارم نهائی از ژوستین انان نفر اول رده‌بندی جهانی از بلژیک شکست خورد. در جام آزاد فرانسه و ویمبلدون هم انان در همین مرحله ویلیامز را شکست داده بود اما در سه رویاروئی قبلی بر روی زمین سخت، هر سه بار ویلیامز پیروز شده بود. پس از این شکست سرینا ویلیامز گفت که نمی داند که عامل اصلی شکستش را نمی داند، اما گفت فکر نمی‌کند سطح بازی‌اش پائین بوده است.

سرینا ویلیامز گفت که انان خوب بازی کرد و شانس هم داشت، تهاجمی بازی می‌کرد و ضربات بسیار محکمی می‌زد، من هم اشتباهات زیادی مرتکب شدم اما سطح بازی‌ام پائین نبود. اکنون انان برای رسیدن به فینال باید از سد ونوس خواهر سرینا بگذرد که در یک چهارم نهائی یلنا ایوانکوویچ از صربستان را در یک مسابقه فشرده و پرهیجان شکست داد.

***

به دنبال دست به دست شدن قسمتی از سهام باشگاه فوتبال آرسنال در لندن، اعلام شد که علی شیر عثمانوف بازرگان ازبک تبار روس، و شریک ایرانی او فرهاد مشیری حدود 15 درصد از سهام این باشگاه را به مبلغ 75 میلیون پاوند خریداری کرده‌‌اند. این سهام قبلا متعلق به دیوید دین معاون سابق رئیس هیات مدیره آرسنال بود. گفته می‌شود که مشیری و عثمانوف تصمیم دارند به زودی مذاکره برای خرید تعداد بیشتری از سهام آرسنال را آغاز کنند و سهم خود را در این باشگاه به 25 درصد برسانند. در چند سال گذشته هجوم ثروتمندان جهان برای خرید باشگاه‌های فوتبال انگلستان بالا گرفته و در حال حاضر باشگاه‌های معروفی چون منچستریونایتد، چلسی، لیورپول، استون ویلا، منچسترسیتی و وستهام صاحبان غیرانگلیسی دارند. سال گذشته کیا جورابچیان، یک بازرگان دیگر ایرانی سعی کرد باشگاه وستهام را به مالکیت خود درآورد اما این معامله پس از ماه‌ها مذاکره انجام نگرفت.

***

و چند خبر کوتاه از ورزش ایران:

تيم ملي فوتبال بانوان ايران در دومين بازي خود در چارچوب بازيهاي غرب آسيا ، تيم ملي فوتبال بانوان لبنان را با نتيجه ‪۳‬ بر صفر شكست داد. تيم ايران در اين بازي كه در ورزشگاه بين المللي شهر امان برگزار شد، توانست در نيمه اول سه گل خود را به ثمر برساند. تيم فوتبال بانوان ايران در نخستين ديدار خود نیز با نتیجه پرگل 13 بر صفز در مقابل تيم سوريه به پيروزي رسیده بود. شهرزاد مظفر مربی تیم فوتبال بانوان ایران پس از دو پیروزی تیم خود گفت که به قهرمانی امیدوار شده است. بازي نهايي تيم ايران در برابر تيم فوتبال بانوان اردن، میزبان مسابقات است که سوریه را با نتیجه 7 بر یک شکست داد.

در پایان سومين روز مسابقه‌هاي دوچرخه‌سواري قهرماني جوانان و بزرگسالان آسيا در سال ‪۲۰۰۷‬در تايلند، دوچرخه‌سواران ایرانی موفق به كسب ‪ ۲‬مدال طلا ، ‪ ۳‬نقره و ‪ ۴‬برنز شده‌اند. دوچرخه‌سواران طلائی ایران در این مسابقات بهنام خسروشاهی در در رشته دور امتیازی جوانان و تیم چهار نفره ایران در رشته 4 کیلومتر تعقیبی بودند. در این دوره از مسابقات، ‪۳۲‬ دوچرخه‌سوار ایرانی با حدود ‪600 دوچرخه‌سواراز‪ ۲۳‬كشور آسیائی رقابت می‌کنند.

تیم وزنه برداری پیشکسوتان ایران به مقام دوم در جهان رسید. در این مسابقات جهانی که در مجارستان برگزار شد، تیم ایران با کسب 12 مدال طلا، 3 نقره و 5 برنز، پس از روسیه دوم شد. پس از روسیه و ایران، ژاپن، فرانسه و مجارستان به ترتیب سوم تا پنجم شدند. تیم کشتی پیشکسوتان ایران نیز در مسابقات جهانی پیشکسوتان تاکنون صاحب 3 مدال طلا و یک برنز شده است. این مسابقات جهانی هم با شرکت کشتی‌گیران 28 کشور در مجارستان جریان دارد.

تیم ملی والیبال ایران با شکست در مقابل کره‌جنوبی، ژاپن و استرالیا در مرحله دوم جام والیبال ملت‌های آسیا و اقیانوسیه بخت راهیابی به مرحله نیمه‌نهائی این مسابقات را از دست داد. در مرحله اول این مسابقات که در جاکارتا پایتخت اندونزی برگزار می‌شود، ایران ویتنام و پاکستان را شکست داده بود. سه هفته پیش تیم والیبال جوانان ایران به مقام سوم جهان رسید و هفته گذشته تیم والیبال نوجوانان ایران برای اولین بار قهرمان جهان شد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)