تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
مجله ورزشی هفته

برنامه‌ریزی صحيح، عامل قهرمانی والیبال نوجوانان

فرنگیس محبی

مجله ورزشی این هفته را از «اینجا» بشنوید

تیم ملی والیبال نوجوانان ایران قهرمان جهان شد. در بازی مرحله نهایی این دوره از مسابقات جهانی که بین تیم‌های ملی والیبال نوجوانان ایران و چین در شهر تیخوانا در مکزیک، برگزار شد تیم ملی ایران توانست با نتیجه 3 بر 2 بر چین پیروز شود.


جشن قهرمانی تیم ملی والیبال نوجوانان ایران (عکس‌ها: FIVB)

تیم ایران در دور مقدماتی توانسته بود تیم های پورتوریکو و لهستان را شکست دهد؛ اما از کوبا شکست خورد. در مرحله یک چهارم نهایی، نوجوانان ایران توانستند بر تیم قدرتمند برزیل پیروز شوند؛ اما مغلوب هند و آرژانتین شدند. در مرحله نیمه‌نهایی نیز، تیم ایران، فرانسه، قهرمان اروپا را شکست داد.

در این دوره از مسابقات قهرمانی والیبال نوجوانان جهان، شانزده کشورشامل دو تيم از آفریقا، سه تیم از آسیا، پنج تیم از اروپا، چهار تیم از آمریکای شمالی و مرکزی و حوزه کارائیب و دو تيم از آمریکای جنوبی شرکت داشتند.

در پایان این مسابقات فدراسیون بین‌المللی والیبال، نادر غیاثی از ایران را باارزش‌ترين بازيکن این مسابقات شناخت. در مسابقه فینال هم غیاثی با کسب ۳۰ امتیاز، امتیازآورترین بازیکن زمین بود.

مسابقه ایران و چین در مرحله نهائی در حضور چهار هزار تماشاگر انجام شد که بیشتر، ایرانیانی بودند که از شهرهای جنوب ایالت کالیفرنیای آمریکا برای تماشای این مسابقه و تشویق نوجوانان ایرانی به تیخوانا رفته بودند.

در مجله ورزشی این هفته رادیو زمانه، گفتگویی کردیم با سعید درخشنده دبیر فدراسیون والیبال ایران و عضو کمیته مسابقات جهانی و آسیایی:


مجتبی غیاثی، بهترین بازیکن مسابقات از ایران

آیا انتظار چنین پیروزی‌ای را داشتید؟

ما چون قهرمان آسیا بودیم، انتظار این را داشتیم که برویم روی سکو. چون ما دو دوره نایب‌قهرمانی جهان و مقام سوم جهان را به دست آوردیم. این‌ها بی‌ربط نبود. یعنی نقره و برنز جهان را داشتیم؛ حالا کلکسیونمان تکمیل شد و طلایش را هم گرفتیم.

چه زمانی طی این مسابقات، این باور برای تیم به وجود آمد که می‌تواند قهرمان بشود؟

وقتی که ما از این گروه سخت با لهستان، کوبا و پورتوریکو صعود کردیم به مرحله دوم، و پس از شکست دادن برزیل، این خودباوری بر ما مسلط شد که بتوانیم صعود بکنیم برای چهار تیم برتر جهان.

این اولین بار است که تیم ملی والیبال نوجوانان قهرمان جهان می‌شود. چه عواملی فکر می‌کنید در رسیدن به این موفقیت نقش داشتند؟

برنامه‌ریزی فدراسیون از سال ۱۹۹۸ شروع شد و در ۲۵ استان کشور کشف استعدادها شد. بعد برنامه‌ریزی شد که این‌ها در قالب تیم‌های ملی قرار بگیرند. با یک برنامه‌ریزی صحیح چه از نظر آمادگی جسمانی، مربی بدنساز، مربی تغذیه، مربی روانشناس، مربی فنی، این‌ها، همه دست به دست هم دادند و تیم‌های ملی ما به این صورت در فدراسیون آماده می‌شود با یک برنامه‌ریزی و سیستم جدید علمی روز دنیا.

بعد از مسابقات قهرمانی آسیا، ما تیم را رها نکردیم. در یک تورنمنت بین‌المللی اروپایی شرکت کردیم، تیم‌های خارجی را از کشورهای صربستان و روسیه به ایران دعوت کردیم و این‌ها بازی‌های تدارکاتی انجام دادند. پیش‌بینی کردیم که مکزیک مسافتش زیاد است، یازده ساعت اختلاف ساعت داریم. تصمیم گرفتیم هفت روز تیم را زودتر اعزام بکنیم تا با آب و هوای آن جا آشنا بشوند، متابولیسم بدنشان متعادل بشود.


حامد باقرپور، بازیکن تیم ملی والیبال نوجوانان ایران

کاملاْ متوجه می‌شوید که این سیستم مدیریتی و برنامه‌ریزی از ماه‌ها قبل انجام شده تا تیم به نتیجه رسیده. از نظر روحی و روانی هم بچه‌های ما آماده بودند. همان طوری که جسم نیاز به تقویت دارد، روح هم نیاز به تقویت دارد. این بالا بردن روحیه بچه‌ها ابعاد مختلف دارد. پاداش‌های بسیار خوبی همان جا بهشان داده شد؛ و تشویق‌های آینده که بدون کنکور وارد دانشگاه می‌شوند؛ از سربازی معاف می‌شوند، این‌ها همه به هرحال امتیازاتی است که برای جوان‌ها پیش‌بینی شده است.

حضور سرمربی خارجی، آقای ستکوویچ را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

تیم جوانان ما هم یک ماه قبل در جهان سوم شد. سرمربی ما در آن جا ایرانی بود. برای نوجوانانمان هم از مدت‌ها قبل، دوره‌های قبل که دوم و سوم جهان شدیم، پنجم جهان شدیم، مربیان کشور خودمان بودند. اما چون برنامه‌ریزی آینده را داشتیم، در بزرگسالان یک مربی صاحب‌نام دنیا از کشور صربستان را به خدمت گرفتیم، آقای زورانگوویچ.
فدراسیون خواست که پایه‌ریزی سیستم تمریناتش را در آینده با بزرگسالان هماهنگ بکند، به همین جهت از آقای ستکوویچ که قبلاْ هم در ایران مربی تیم جوانان ما بود، دعوت به کار کردیم و ایشان هم چون یک مربی کاردان و باتجربه هست، نقشش در آن جا بسیار مهم بود و توانست این تیم را از هر نظر، از نظر فنی و کارهای تاکتیکی در برابر تیم‌های مقابل به نتیجه برساند.

تماشاچیان ایرانی هم مثل این که تعدادشان زیاد بود و تشویق زیادی کردند؟

واقعاْ دور از انتظار بود و ما پیش‌بینی نمی‌کردیم. اما ایرانیان عزیزی که همه جای دنیا واقعاْ عرق ملی‌شان را همیشه دارند، با پرچم‌های ایران آن جا حضور داشتند. سه یا چهار هزار تماشاچی آن‌جا بود که برای خود مکزیکی‌ها دور از انتظار بود. آن‌ها از آمریکا به آن‌جا آمده بودند و تیم را مورد تشویق قرار می‌دادند. چه دل‌گرمی به این بچه‌ها داده بودند و آن‌ها هیچ احساسی نداشتند که در غربت هستند. خود تماشاچی‌های مکزیکی هم، من نمی‌دانم که چه طور، این قدر علاقه داشتند که ما آن‌جا پیروز بشویم و پشتیبانی می‌کردند از تیم ملی ما. فکر می‌کنم نحوه بازی بچه‌ها، آن تلاششان، آن اخلاقشان، آن ظاهر آراسته‌شان، شاید آن جذابیت را داشت که آن‌ها هم تیم ما را تشویق بکنند.


تماشاگران ایرانی حاضر در مسابقات واليبال قهرمانی نوجوانان جهان

رقابت‌های جام ملت‌های آسیا هم به زودی شروع می‌شود. چه انتظاری از تیم ملی در این رقابت‌ها دارید؟

در مسابقات قهرمانی جام ملت‌های آسیا، آخرین رتبه‌ای که ما به دست آوردیم، رتبه سوم آسیا در سال 2003 بود. امسال استثنائاْ جام ملت‌های آسیا از هر نظر حائز اهمیت است. یکی این‌که تیم قهرمان این مسابقات، می‌تواند در ماه نوامبر به جام جهانی در ژاپن برود. دیگر این‌که چهار تیم برتر این مسابقات، سهمیه زیرگروه المپیک را به دست می‌آورند. فاکتور سوم و مهم این است که چون چین خودش میزبان المپیک است، علاقه‌مندی ندارد که تلاش بکند و ژاپن هم که میزبان جام جهانی است، زیاد انگیزه ندارد که جواز ورود به جام‌جهانی را بگیرد.

با تحولی که در تیم ملی ما به وجود آمده و سرشناسان تیم‌ملی ما کنار رفتند و توسط آقای زورانگوویچ یک جوان‌گرایی شده، اگر بتوانیم روی سکو برویم راضی هستیم. قهرمانی آسیا را من دور از دست‌رس می‌بینم اما روی سکو رفتن را انتظار داریم.

مثل این که برای اولین بار پس از انقلاب، به زودی تیم ملی بانوان ایران در رقابت‌های آسیایی شرکت می‌کند؟

خیلی جالب است که بعد از ۳۰ سال، تیم ملی بانوان ما برای قهرمانی آسیا می‌رود. ما یک لباسی را طراحی کردیم؛ با تلاش بسیار توجه مسؤولان کشور را جلب کردیم که موافقت کردند؛ بعد توجه فدراسیون بین‌المللی را جلب کردیم که اجازه بدهند با این حجاب در مسابقات شرکت کنند و این تیم هم عازم مسابقات قهرمانی آسیا است که ۱۷ کشور آسیایی در آن شرکت دارند. اتفاقاْ از چهره‌های آشنای والیبال کشور ما، که خودشان سالیان سال عضو تیم ملی بودند و قبل از انقلاب کاپیتان تیم ملی والیبال بانوان بودند، خانم مینا فتحی این تیم را سرمربی‌گری می‌کنند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

با درود به شما.
مصاحبه جالب بود.
برای ما که در ایران زندگی می کنیم جای حسرت دارد ، چون می دانیم برنامه ریزی ها و مدیریت ها ضعیف است ولی این گونه نتیجه بخش.
البته باید از آقای درخشنده و آقای کارخانه ، ست کویچ و مهمتر از آن ها والیبالیست های کشورمان قدر دانی کنیم ، چون زحمت زیادی کشیده اند.
نباید فراموش کرد که زنان ایرانی در سایه حجاب گرفتارند و با این حال کسانی چون لیلا ابراهیمی و دیگران به چنین افتخاراتی دست می یابند.
به امید روزی که زنان ایران در کنار مردان ایرانی به قله های علم و ورزش دنیا دست یابند.

-- پرهام ، Aug 31, 2007

بگذارید والیبال و بسکتبال افتخار آور شده و پای مسئولین به آن باز شود آنوقت به شما میگویم با برنامه ریزی موفق شدید یا روال طبیعی در ایران پیش رفت؟ شما کلیه مسئولین سیاسی و حزب الهی را از فوتبال دور بریزید آنوقت خواهید دید که از برزیل میبریم یا نه؟ در ایران اگر کلیه مسئولین سیاسی از شخص اول تا هزارم به مرخصی نامحدود روند در همه امور موفق میشویم . سیاست در ایران بیشتر به کلاهبرداری شباهت دارد.

-- پیروز ، Sep 3, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)