تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

کارت قرمز برای آقای مربی

فرنگیس محبی

مجله ورزشی زمانه، گفتگو با مهدی مهدوی کیا و رحمان رضایی را از اینجا بشنوید.

تیم ملی فوتبال ایران اولین گام خود در مسابقات فوتبال جام ملت‌های آسیا را با موفقیت برداشت. در این دوره از مسابقات که با حضور 16 تیم در چهار کشور مالزی، اندونزی، تایلند و ویت‌نام برگزار می‌شود، ایران در اولین مسابقه خود ازبکستان را با نتیجه 2 بر یک شکست داد. ایران در زمانی که قدرت اصلی فوتبال آسیا بود در سال‌های 1968، 1972 و 1976 سه دوره پیاپی قهرمان این مسابقات شد اما پس از انقلاب دیگر نتوانست از مقام سومی آسیا بالاتر برود.


عکس‌ها سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا

در این دوره از مسابقات ایران با مالزی، چین و ازبکستان هم گروه است. در اولین مسابقه این گروه چین با نتیجه پرگل 5 بر یک مالزی را شکست داد و روز چهارشنبه هم تیم ملی ایران در برابر ازبکستان قرار گرفت. در دقیقه 15 این بازی رحمان رضایی، مدافع تیم ایران، به اشتباه با ضربه سر دروازه خودی را گشود اما درنیمه دوم جواد کاظمیان جایگزین رسول خطیبی شد و با ورود او به زمین روند بازی تغییرکرد. اولین گل ایران را در دقیقه 54 جلال حسینی روی ضربه کرنر مهدی مهدوی کیا به ثمر رساند و در دقیقه 77 نیز جواد کاظمیان روی پاس آندرانیک تیموریان گل پیروزی ایران را وارد دروازه ازبکستان کرد و بهترین بازیکن این بازی معرفی شد.


امیر قلعه نویی، سرمربی تیم ایران، در دقیقه 84 بازی به دلیل اعتراض به داور از کنار زمین اخراج شد و دقایق پایانی بازی را از جایگاه تماشاگران دنبال کرد.

در پایان مسابقه‌ی چهارشنبه‌شب گفت‌وگویی کرده‌ايم با مهدی مهدوی‌کیا، بازیکن خط میانی تیم ملی فوتبال ایران،‌ که در این مسابقه دندانش شکست و پس از بازگشت از دندانپزشک به سؤال‌ها جواب داد.

آقای مهدوی‌کیا خیلی ممنون که در هر صورت ساعت ۱ شب و با دندان شکسته دارید با من صحبت می‌کنید. دندانتان در چه حال است؟

با سلام به شما و هموطنان عزیزم. خب با برخوردی که پیش آمد، یک شکستگی ایجاد شده که امیدوارم تا فردا مسأله حل بشود و من بتوانم با تیم در بازی شرکت کنم.

در مورد این بازی کلاً چی فکر می‌کنید، آقای مهدوی‌کیا؟ شما اگر خودتان گل نزدید، جای پایتان همیشه هست! گل اول بازی را جلال حسینی با کرنر شما به ثمر رساند!

باید بگویم که همیشه اولین بازی برای بازیکنان خیلی سخت است ما به‌هرحال بد شروع کردیم و برخلاف جهت بازی گل خوردیم، گلی که یک‌مقدار توی روحیه‌مان هم تأثیر گذاشت. ولی من فکر می‌کنم که تیم ملی ما در نیمه دوم خیلی خوب کار کرد و فشارلازم را بر ازبکستان آوردیم و توانستیم که گل آن تیم را جبران کنیم. البته یک‌مقدار هم خوش‌شانس بودیم که یکی دو دفعه تیم ازبکستان نتوانست به ما گل بزند. ولی خب در کل کیفیت بازی نیمه‌ی دوم خیلی مهم بود که ما توانستیم به دست بیاوریم.

کلاً فکر می‌کنید چرا بازیکنان خیلی ضعیف‌تر از آن قابلیت‌های خودشان، بخصوص در نیمه‌ی اول، حضور پیدا کردند؟

توضیح دادم. درهر تورنمنت همیشه وارد شدن به مسابقه اول خیلی مشکل است، بخصوص شرایط آب‌وهوایی هم اینجا خیلی اذیت می‌کند. ما نیمه‌ی اول خیلی دچار مشکل شده بودیم، ولی خب هرچه از زمان بازی گذشت تیم ما بهتر و بهتر شد.

بازیکنان تیم در این بازی کارت قرمز نگرفتند، اما سرمربی تیم، آقای امیر قلعه‌نویی، کارت قرمز گرفت. نظرتان درباره‌ی این چه هست؟

من دقیقاً متوجه نشدم چه اتفاقی افتاد، ولی خب امیدوارم که مشکل خاصی نباشد و ما بتوانیم بازی‌ها را انجام بدهیم.

اما چه شد که توپ اشتباهی وارد دروازه‌ی ایران شد. این را از خود رحمان رضایی سؤال کردم.

یک مقدار متأسفانه با توجه به‌اینکه حریف در نیمه اول خیلی فشار می آورد و خب این کار را برای تقریباً ۴۰ دقیقه خیلی خوب انجام داد و یک‌خرده بازی‌سازی را برای ما مشکل کرده بود و دیدید که متأسفانه ما با یک بدشانسی یک گل خوردیم و متأسفانه با اینکه فوروارد پشت‌ سرم بود خیلی جلو آمد و آن توپ از بالای سرش رد شد. ولی خب خوشبختانه حریف در نیمه‌ی دوم فکر می‌کنم دیگر آن انرژی را در نیمه‌ی اول نداشت و خب دیدید که ما بلافاصله یک گل زدیم و بعد از گل هم دوباره توپ مال ما بود و آنها این توان را نداشتند که به ما حمله بکنند و ما خوشبختانه خیلی موقعیت گل داشتیم و ‌توانستیم گل دوم را هم بزنیم. درهرحال هم از نظر نتیجه و هم از نظر بازی تیم ایران برتر بود.

حتماً گل اول را که جلال حسینی زد شما خیلی خوشحال شدید، نه! و از آن حالت نگرانی درآمدید.

بله، خب. یقیناً همین‌طور است. وقتی تیم گل می‌زند آدم خیلی خوشحال می‌شود، بخصوص توی این شرایط که توانستیم گل مساوی را بزنیم. من می توانم بگویم که درمجموع این ما بودیم که واقعاً تیم برتر بودیم.

ببینید، در نیمه‌ی اول تیم خیلی ضعیف کار کرد. شما خودتان ضعف‌های تیم را چه جوری و در کجا دیدید؟

من فکر می‌کنم که توی بازی، یعنی تک‌تک بازیکنانمان دیر رفتند توی مسیر بازی. یعنی در نیمه اول هم از نظر بدنی و هم از نظر تاکتیکی تیم سریع جمع و جور نشد و وارد جریان تاکتیکی‌مان نشدیم. شما دیدید توی نیمه‌ی دوم هم تعداد پاس‌هایمان خیلی بیشتر شد و هم همه‌ی بچه‌ها پست‌هایشان را خیلی خوب می‌دانستند و همه خوب کار کردند. در مجموع این نیمه‌ی دوم بود که هم از یک طرف این خستگی تیم حریف بود که بچه های ما برتر شدند،‌ و هم بازی دست ما آمد. یعنی تیم همه نفرات از یک طرف بازی را خوب انجام می‌دادند، تک‌ضرب بازی می‌کردند و اینکه خیلی موقعیت گل هم فکر می‌کنم داشتیم.

فکر می‌کنید چرا آن هماهنگی که بازیکنان در نیمه‌ی دوم نشان دادند، در نیمه‌ی اول مشاهده نکردیم؟

من فکر می‌کنم بیشتربرمی‌گردد به کار تیم حریف. به نظر من خوب تیم ما را شناسایی کرده بود و سیستم بازی ما را از قبل توی تمرینهاشان خوب کار کرده بودند که چطوری بتوانند تیم ما را ازکار بیندازند. شما دیدید که هرجای زمین که ما توپ داشتیم، دو‌سه نفر روی توپ بودند،‌ روی بازیکن‌های خودمان بودند. یعنی آنقدر کار را درست و خوب انجام می‌دادند که شما دیدید، امکان این که ما بتوانیم یک‌خرده مانور بدهیم و یک چند تا پاس رد و بدل کنیم را نداشتیم. و این بیشتر من فکر می‌کنم به‌خاطر آن شناختی بود که از سیستم بازی ما داشتند. رفته‌رفته دیدیم که، خب، با توجه به اینکه شناخت داشتند و سیستم بازی ما را خوب می‌دانستند، خوب توانستند روی تیم ما کار کنند که بیشتر از نظر من از لحاظ بدنی توانستند این کار را خوب انجام بدهند، ولی خب نیمه‌ی دوم هردوتا برعکس شد. هم قدرت آنها تحلیل رفت و دوندگی‌شان کمتر شد و فشارشان کمتر شد و هم تیم ما جریان بازی را به دست گرفته بود و خوب بازی کرد.

آخرین سؤال این است که در مورد بازی بعدی‌تان با چین چه فکر می‌کنید، به‌هرحال بازی مشکل‌تری در پیش دارید؟

خوب ما الان 3 امتیاز داریم و شرایطمان بهتراز دو تیم دیگراست. تیم چین به نظر من تیم خیلی محکم و تیم قدرتمندی هست، بخصوص که در جام ملت‌های آسیا چینی‌ها همیشه جزء تیم‌های خوب‌اند. من فکر می‌کنم بازی خیلی مشکلی داشته باشیم توی این بازی. از یک طرف که هم خب این دوتا تیم دیگر هم، تیم ازبکستان با تیم مالزی، خب این دوتا به نظر من یک خرده کارشان خیلی سخت‌تر شده است چون هر دوتا صفر امتیازی‌اند. من فکر می‌کنم این بازی دوم با چین هم خیلی حیاتی‌تر از این بازی اول باشد، هم از لحاظ امتیاز و از لحاظ موقعیت‌مان توی گروه خودمان، بالاخره اگر تیم اول گروهمان بشویم خیلی برایمان مهم است و می‌توانیم بازی خیلی راحت‌تری در دور بعد داشته باشیم.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)