تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

«پرتغال، خلیج فارس و ایران‌ ِ صفوی» در واشینگتن

در روزهای هشتم و نهم سپتامبر ٢٠٠٧ همایشی با عنوان «پرتغال، خلیج فارس و ایرانِ صفوی» (Portugal, the Persian Gulf and Safavid Persia) در واشینگتن برگزار خواهد شد.
این همایش در پانصدمین سالگرد تلاش‌های آفونسو دی آلبوکرک (Afonso de Albuquerque)، ژنرال نیروی دریایی پرتغال، برای گرفتن جزیره هرمز در خلیج فارس برگزار می‌شود و سازمان‌دهندگان آن، بنیاد میراث ایران از لندن، گالری هنر فریر و گالری آرتور ام. ساکلر در واشینگتن هستند.


قلعه کهن پرتغالی در هرمز، خلیج فارس (حکاکی روی چوب، ۱857 میلادی)

محور اصلی همایش، روابط پرتغال با امپراتوری صفویان و جنبه‌های گوناگون فعالیت‌های این‌دو کشور در منطقه خلیج فارس است. گردانندگان همایش، پروفسور جورج فلورس و پروفسور رودی متی خواهند بود.

در راستای یکی دیگر از اهداف این همایش که کاوش در چگونگی ارتباط گذشتهء پرتغال با کشورهای آسیایی، آفریقایی و آمریکای جنوبی است یک سری نمایشگاه نیز با عنوان «پرتغال و جهان از سدهء پانزدهم تا هجدهم» در تابستان امسال در پایتخت ایالات متحده برپا می‌شود.

نشست‌ها نه تنها به موضوع ارتباط پرتغال با ایران، بلکه به کنش متقابل میان این کشور اروپایی با دیگر قدرت‌های منطقه مانند امپراتوری عثمانی، امیرنشینان عرب، هندوستان و سوداگران رقیب اروپایی نیز معطوف خواهد بود؛ از شناخت منابع پژوهشی و کتابشناسی گرفته تا اقتصاد، دیپلوماسی، جنگ‌ها و تبادلات فرهنگی.

استادانی از اسپانیا، استرالیا، ایالات متحده آمریکا، ایتالیا، پرتغال و فرانسه در همایش سخنرانی خواهند کرد و از ایران نیز عبدالرسول خیراندیش و مصطفی ندیم (هر دو از استادان بخش تاریخ دانشگاه شیراز) به ترتیب دربارهء «شکست پرتغالیان در هماهنگی با شرایط اقتصادی و محیط زیستی خلیج فارس» و «بررسی رویدادهای تاریخی دو حماسه در ایران صفوی» سخنرانی می‌کنند.

گزیده‌ای از نوشته‌های ارائه شده در همایش، به صورت کتاب چاپ خواهد شد.

پیوندهای مرتبط
سخرانی‌های همایش

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)