تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

زندگی دیجیتال ما ایرانی‌ها و ماجرای "بلوتوث"

فرشید پایدار

گزارش زندگی دیجیتال را از اینجا بشنوید.

همه ما کم و بیش طی یکی دو سال اخیر با واژه "بلوتوث" آشنا شدیم. اما این فناوری چیست که بیشتر خریداران گوشی موبایل در خیابان جمهوری تهران دنبال آن هستند؟

خواهش می‌کنم وحشت نکنید! ما قصد نداریم بگوییم که بلوتوث چگونه کار می‌کند. فقط می‌خواهیم بگوییم که با بلوتوث چه کار می‌کنیم.



تقریبا همه موبایل‌های جدید و پیشرفته امروزی به بلوتوث مجهز هستند. این ابزار ارتباطی از آن رو در کشور ما بیشتر خواهان پیدا کرده که به راحتی این امکان را می‌دهد تا شما فایل عکس، صدا یا فیلم را با دیگران به اشتراک بگذارید. کسی نمی‌تواند بگوید میزان استفاده بلوتوث در کشور ما چقدر است اما با نگاهی به اطراف، دوستان و آشنایان می‌شود فهمید که خیلی از تصاویر یا فیلم‌هایی که پیش از این به راحتی در دسترس همه قرار نمی‌گرفت حالا با فشار دادن یک دکمه به دستگاه همیشه همراه شما منتقل می‌شود.

اما آنچه بلوتوث را بیش از اندازه مشهور کرده فایل‌های جنجالی بوده که از این طریق بین مردم پخش شده است. سربریدین گروگان‌ها در عراق، حضور مداح اهل بیت در مجلس رقص، صحنه‌های خصوصی بازیگران سینما و تلویزیون و بالاخره همین اواخر، سسنگسار کردن یک دختر کرد عراقی از جمله فایل‌هایی بوده که بیشتر از بقیه از طریق بلوتوث رد و بدل شده است.

به سراغ علی یکی از فروشندگان موبایل رفتم و با او درباره بلوتوث صحبت کردم. علی می‌گوید بیشتر مشتری‌ها که وارد مغازه می‌شوند اول سراغ "بلوتوث" گوشی را می‌گیرند.
به گفته او، حتی بعضی از فروشندگان موبایل، فایل‌های صوتی و تصویری رایج را که میان مردم بلوتوث به بلوتوث می‌چرخد، همراه تلفن همراه می‌فروشند و هرچه این فایل‌ها جدیدتر و خصوصی‌تر باشد، مشتری آنان بیشتر است.

واقعیت این است که بلوتوث در میان فناوری‌های رایج بی‌سیم یک ابزار ارتباطی با برد محدود به شمار می‌رود. عمده استفاده از این ابزار برای اتصال وسایل جانبی به یک دستگاه است.



در اغلب نقاط جهان به دلیل برد کم و سرعت پایین بلوتوث و در دسترس قرار داشتن ابزارهای ارتباطی دیگر، کمتر برای انتقال فایل از این تکنولوژی استفاده می‌شود. موبایل‌های امروزی در سراسر جهان به سرویس ام.ام.اس مجهز هستند که امکان ارسال فایل صوتی یا تصویری را راحت‌تر از بلوتوث به کاربران می‌دهند. کاربران ام.ام.اس می‌توانند فایل‌ها را به کاربران بسیار دور از خود هم ارسال کنند. در ایران یکی از اپراتورهای خصوصی تلفن همراه چندماهی است که چنین سرویسی را به مشترکان خود ارایه می‌دهد. اما از همان آغاز موضوع فیلترشدن ام.ام.اس‌های غیراخلاقی هم مطرح شده است.

همین چند روز قبل یک مقام شرکت مخابرات اعلام کرد به دلیل حجم انبوه ارسال چنین پیام‌هایی، امکان کنترل آنها وجود ندارد اما در عوض او گفت کسانی که ارسال کنندگان ام.ام.اس غیراخلاقی را معرفی کنند یا به قول معروف لو بدهند با پاداش‌ها و تشویق‌هایی روبه‌رو می‌شوند. اما اگر قرار بر مجازات دارندگان تصاویر یا فیلم‌های غیراخلاقی و غیرمجاز باشد شما تصور می‌کنید چه تعداد تشویق و چه تعداد تنبیه خواهند شد؟

مطالب مرتبط:
زندگی دیجیتال ما ایرانی ها
زندگی دیجیتال ما ایرانی ها در "پایتخت" میرداماد

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

آقا من شدیداً با نظر این آقای فروشنده موافقم . چون یه مدت تو مغازه رفقیم که موبایل فروشی بود رفته بودم و اونجا کار می کردم و همه این مسائل رو دیدم . حتی از اینها بدتر رو هم دیدم. ممنون از برنامه خوبتون ....

-- Amir ، Jun 24, 2007

این عکس دوم واقعا خیلی بی ربط بود یارو دارد از خودش عکس می گیرد !

-- بدون نام ، Jun 27, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)