تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

رحمان رضائی: لژیونرها در مرحله بعدی در خدمت تیم ملی خواهند بود

فرنگیس محبی

مجله ورزشی این هفته را «اینجا» بشنوید.

تیم ملی فوتبال ایران در دیداری دوستانه با تیم مکزیک با نتیجه چهار بر صفر شکست خورد. این سنگین‌ترین شکست تیم ملی فوتبال ایران در هفت سال گذشته بود که در غیاب بازیکنان اصلی تیم از جمله آندرانیک تیموریان، مهدی مهدوی کیا، وحید هاشمیان، علی کریمی، رحمان رضایی و بازیکنان ملی پوش باشگاه‌های پرسپولیس و سپاهان که درگیر جام حذفی فوتبال باشگاه‌های ایران بودند، رقم خورد.

تیم ایران که خود را برای حضور در جام ملت‌های آسیا آماده می‌کند، برای این مسابقه به مکزیک رفته بود. دو تیم ایران و مکزیک آخرین بار در جام جهانی 2006 آلمان با هم بازی کردند که در آن بازی نیز تیم مکزیک با نتیجه سه بر یک پیروز شد.


رحمان رضائی

در مجله ورزشی این هفته رادیو زمانه، فرنگیس محبی در گفتگو با رحمان رضائی مدافع باشگاه ایتالیایی لیورنو در سری آ ، و یکی از بازیکنان غایب در تیم ملی، نظر او را در باره شکست سنگین تیم ملی ایران پرسیده است:

به‌نظر من چون تمام بازیکنان بخصوص مهره‌های حساس تیم و در اصل لژیونرها به سبب خستگی که داشتند به این مسابقه نرفتند، از مهره‌های دیگری استفاده شد که می‌تواند علت اصلی این شکست باشد. در هرصورت بازی‌های بین‌المللی احتیاج به تجربه و بازیکنان باسابقه دارد و آن‌ها این تجربه را برای بازی کردن در مقابل چنین تیمی را نداشتند.

آیا مربی‌های تیم ملی از لژیونرها دعوت کرده بودند؟ مثلا از شما دعوت شده بود که به تیم ملی بپیوندید؟

مربی تیم ملی با همه بچه‌ها صحبت کرده بود. با این همه من فکر می‌کنم که دلایل دیگری هم وجود داشت که این بازی نتیجه خوب نداد. این راه طولانی بخصوص برای لژیونرها خیلی سخت بود. این بازی را اگر در اروپا برگزار می‌کردند مسلما لژیونرها می‌توانستند شرکت کنند. شما فکر کنید دوازده سیزده ساعت پرواز و اختلاف ساعتی که در مکزیک هست همه دست به دست هم داد که حتی آن بچه‌هائی هم که به مکزیک رفتند شرایط برایشان فراهم نشود. حداقل در اروپا اختلاف زمانی آنچنانی وجود ندارد و فکر می‌کنم بهتر می‌توانستند نتیجه بگیرند.

البته این سوالی که من کردم با توجه به این بود که اکنون آخر فصل بیشتر تیم‌های اروپائی است و بیشتر بازیکنانی که در خارج بازی می‌کنند تعطیلات تابستانی را می‌گذرانند. آیا از آن‌ها دعوت شده بود و بازیکنان خودشان نخواستند شرکت کنند؟

البته گفتم که مربی با همه لژیونرها صحبت کرد اما آن‌ها ترجیح دادند به مکزیک نروند و استراحت کنند تا انشاالله در اردوی تیم ملی در روزهای آینده شرکت کنند.

شما بطور کلی حضور آقای قلعه‌نوئی سرمربی تیم ملی را چگونی می‌بینید. آیا عملکرد ایشان تاکنون مثبت بوده؟

فکر نمی‌کنم که در این مدت کم و با بازی‌هایی که انجام شده، بتوان به ارزش‌های یک مربی واقف شد. در بازی‌های مشکل است که سطح مربی مشخص می‌شود. من فکر می‌کنم که بازی‌های جام ملت‌های آسیا می‌تواند محک خوبی برای سطح تکنیکی و تاکتیکی یک مربی باشد. در آن بازی‌ها است که توانایی‌های یک مربی محک می‌خورد. تاکنون بازی‌های مقدماتی برای ایران که یکی از قدرت‌های فوتبال آسیا است مشکل نبوده تا بتوان بر اساس آن توانایی‌های یک مربی را ارزیابی کرد.

به‌عنوان آخرین سوال، درست است که لژیونرها در این بازی شرکت نکردند، اما کلا شما کمبودهای تیم ملی را در چه می‌بینید؟ چه نقاط ضعفی در آن می‌بینید؟

به‌نظر من نقاط ضعف خیلی زیاد است که در حوصله این چند دقیقه نمی‌گنجد. باید مفصل در این مورد صحبت کرد. اما عمده‌ترین آن‌ها می‌تواند برنامه‌ریزی باشد که بسیار مهم است. برنامه‌ریزی در سطح ملی باید خیلی قوی باشد. مسابقات تدارکاتی باید بیشتر باشد، با تیم‌های خوبی باشد. البته این بازی بطور کلی خوب بود اما فکر می‌کنم از یک نظر خوب نبود که در یک قاره دیگری برگزار شد که اختلاف زمانی بسیار زیاد است، اینجا شب است و آنجا روز است و اصلا بازیکن نمی‌تواند ظرف سه چهار روز خود را با این مساله تطبیق دهد. اضافه بر آن راه هم خیلی طولانی است و دوازده سیزده ساعت مسافرت برای یک بازی برای بازیکنان خیلی سنگین است. اگر این بازی در لروپا یا آسیا بود برای تیم خیلی مفیدتر می‌شد.

* * *

گزارش دیگر مجله ورزشی این هفته درباره ده روز اول مسابقات تنیس جام آزاد فرانسه، یکی از چهار تورنمنت عمده تنیس جهان یا گران اسلم، در رولان گاروس پاریس، است که شاهد حذف قهرمانان بزرگی چون ونوس ویلیامز، اندی رادیک و مارات سفین بود. اما مدعیان اصلی قهرمانی، راجر فدرر قهرمان مردان جهان، رافائل نادال نفر دوم رده بندی جهانی و قهرمان جام آزاد فرانسه در دو سال گذشته و ژوستین انان قهرمان زنان جهان و مدافع عنوان قهرمانی این تورنمنت، همچنان در جدول مسابقات باقی ماندند.


ارغوان رضائی

یکی دیگر از قربانیان رولان گاروس ارغوان رضائی بازیکن ایرانی تبارفرانسه بود. ارغوان که یک هفته قبل در مسابقات استانبول با شکست دادن بازیکنان نامداری چون ونوس ویلیامز و ماریا شاراپووا به فینال رسیده بود، در مرحله اول مسابقات پاریس از دور مسابقات خارج شد. اما منصور بهرامی بازیکن قدیمی ایرانی مقیم فرانسه معتقد است که اگر ارغوان مربی درجه یکی داشته باشد می‌تواند جزو بازیکنان برتر جهان درآید.


دیوید بکام

در مجله ورزشی این هفته رادیو آزادی گزارشی هم می‌شنوید در باره دیوید بکام کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال انگلیس که در اولین بازی رسمی خود پس از 11 ماه غیبت، چهره اصلی تیم ملی کشورش در پیروزی 3 بر صفر در برابر استونی بود. بکام در این مسابقه که در چارچوب مسابقات مقدماتی جام ملتهای اروپا برگزار شد، سازنده گلهای دوم و سوم انگلیس بود و با این که در اواخر نیمه دوم به علت آسیب دیدگی مجبور به ترک زمین شد، عنوان بهترین بازیکن مسابقه را از آن خود کرد. جمعه گذشته هم در مسابقه دوستانه انگلیس و برزیل که با نتیجه مساوی یک بر یک به پایان رسید، ضربه ایستگاهی بکام تنها گل انگلیس را باعث شد.

آخرین گزارش مجله ورزشی در باره فرانکی دتوری سوارکار ایتالیایی است که بعد از 15 سال تلاش توانست قهرمان مسابقات داربی انگلستان شود. او که تقریبا در تمام مسابقات عمده اسب سواری جهان به مقام قهرمانی رسیده بود، هر سال در داربی ناکام می‌شد. اما امسال با برتری زیادی بر دیگر شرکت کنندگان به مقام قهرمانی رسید.

دیگر برنامه‌ها و مطالب ورزشی زمانه

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)