تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

افتتاح نیمه‌کاره جنجالی‌ترین پروژه تبریز

هادی ناصری


مسیر ائل گلی پل که چندین روز مسدود بود

پل جنجالی کابلی تبریز در حالی که هنوز بیش از ۴۰% از عملیات عمرانی آن باقی مانده است، در روز سوم خرداد ماه و هم‌زمان با سالروز آزادسازی خرمشهر افتتاح گردید. این پل که با هزینه‌ی بیش از ۵۰ میلیارد تومان از سال ۱۳۸۲ در حال ساخت است نخستین پل کابلی شمال غرب کشور محسوب می‌شود. این پل از نوع جعبه‌ای بوده و دارای ۱۱۳ متر طول و ۳۲ متر عرض و به وسیله‌ی ۳۲ کابل که از کشور فرانسه خریداری شده است نگهداری می‌شود. نام پل به مناسبت سال ۸۶ "اتحاد ملی" نامیده شده است و ۲۲ هزار تن میلگرد در آن بکار رفته است. توخالی بودن عرشه پل نشان بارز آن می‌باشد.


مسیر ائل گلی پل

این پل در حالی افتتاح می‌گردد که هنوز عملیات عمرانی آن بطور کامل به پایان نرسیده است. پروژه‌ی پارکینگ در زیر پل از جمله پروژه‌هایی است که به تازگی کلید خورده است. این پارکینگ چند طبقه که به گفته‌ی شهردار تبریز ظرفیت ۳۳۰ خودرو را دارا است، فاصله‌ای نسبتآ طولانی با مراکز پر رفت و آمد و نیازمند به محل پارک خودرو چون دادگستری، اداره کل راهنمایی و رانندگی و همچنین زندان مرکزی تبریز که هرسه در مجاور هم واقع شده‌اند، دارد. برای امنیت ساختمان اداری زندان که به ورودی پل کمی نزدیکتر است دیواری بتونی در طول مسیر رفت کشیده شده است که دید آن محل را بطور کل می‌پوشاند.


نمای پایه ی پل کابلی تبریز

به گفته‌ی شهروندان و کسبه‌ی محل، مردم بیشتر به پارکینگ برای توقف طولانی مدت در دادگستری یا زندان و یا منطقه دروازه‌ی تهران نیازمندند و محل پارکینگ بسیار نامناسب انتخاب شده است. یکی از کسبه در این خصوص می‌افزاید: "من هر روز مشاهده می‌کنم که مردم با چه وضعی مجبورند خودروهای خود را چند صد متر دورتر از مکانهایی مثل دروازه پارک کنند و در بعضی مواقع اصلا مکانی برای پارک گیر نمی‌آید".


نمای زیر پل و پارکینگ طبقاتی ناکامل

از سوی دیگر یکی از رانندگان تاکسی دروازه تهران توضیح می‌دهد که: "ببینید تنها چیزی که اینجا نیازی به آن ندارد پارکینگ است آنهم زیر پلی که خیلی بد سابقه است(اشاره به نشست پل در سال گذشته)، منطقه دروازه همانطور که می‌بینید محل گذر و عبور است و عملا نیاز به تعریض و مکانی برای توقف تاکسی دارد نه پارکینگی که بیش از ۱۵۰۰ متر با آن فاصله دارد".


مسیر ائل گلی پل و دیوار بتونی برای حفاظت از امنیت زندان تبریز در سمت راست

در روز پس از افتتاح و چند روز متوالی پس از آن مسیر ائل گلی پل به دلیل عملیات آسفالت و چمن کاری اطراف پل بسته بود. از جمله قسمت‌های ناتمام پل لوپ(ورودی و خروجی)های پل در ناحیه‌ی دروازه تهران است که به گفته‌ی شهردار تبریز تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.


عملیات آسفالت، چمن کاری، و نصب پیاده رو پل یک روز پس از افتتاح

نشست پل در آبان ماه ۱۳۸۵ :
پل که با نظارت کارشناسان فرانسوی ساخته می‌شود در آبان ماه ۱۳۸۵ نشست کرد وداربست‌های خود را خم کرد بطوری که به گفته‌ی یکی از کارگران شهرداری خمش داربست‌ها از زیر پوششهایی که برای پنهان کردن آن گسترده بودند پیدا بود و ترس و وحشتی ناشی از احتمال ریزش پل منطقه را فرا گرفته بود. نشست پل تکذیب شد و طراح پل در مصاحبه‌ای با ایسنا نشست پل را حاصل از تاخیر در جمع‌آوری داربست‌ها اعلام کرد. کار ساخت پل در مرحله‌ی تحویل کابل به دلیل اختلافات در شورای شهر اسبق تبریز یکسال به تاخیر افتاد.


خروجی دروازه تهران و پارکینگ ناکامل

درهمین‌باره: پروژه‌های پر حرف و حدیث در تبریز

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)