تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

اینجا دانشجویان تمرین مشارکت می‌کنند

فریبا صحرایی

به موازات رشد روزافزون تقاضا برای تحصیل در خارج از کشور، کم‌کم مجاری ارتباطی و اطلاع‌رسانی در بین ایرانیان رشد می‌کند و در قالب یاهو ـ گروه‌ها، و سایر گروه‌های اینترنتی، به ایجاد شبکه‌های سریع اطلاع‌رسانی منتهی می‌شود و این امکان را به افراد می‌دهد که از تجربیات یکدیگر، در زمینه‌ی گرفتن پذیرش و ویزا و نیز انتخاب دانشگاه استفاده کنند.

اگر تا همین چند سال پیش اطلاع از رشته‌های دانشگاهی، شرایط تحصیل، اخذ ویزا و خلاصه مسایل فنی در این زمینه، خیلی سخت و طاقت‌فرسا بود، امروز فقط با عضویت در گروه‌های اینترنتی، دیگر بیشتر سوالات به‌آسانی جواب داده می‌شود.

در بهار سال ۲۰۰۳، وقتی گروه کوچکی از دانشجویان ایرانی برای گرفتن پذیرش از کانادا، درگیر کارهای اجرایی شدند، تصمیم گرفتند تا با راه‌اندازی یک گروه اینترنیتی در یاهو، تجربیات خود را به اشتراک بگذارند و از دوباره‌کاری ممانعت کنند. این گروه که با هفت عضو آغاز به کار کرد، امروز ۱۹۰۰ عضو دارد و هر روز شاهد رد و بدل شدن سیل پرسش و پاسخ‌ها بین اعضاست.
آمار پرسش و پاسخ‌ها در بین دانشجویان در «ایران ـ کانادا ۲۰۰۳»، در زمان نام‌نویسی دانشگاه‌های کانادایی چند برابر می‌شود. همه نیاز به کمک دارند. سوال‌ها همه‌ی موارد را شامل می‌شود: از پیدا کردن یک دانشگاه خوب و رشته‌ی به دردبخور گرفته تا گرفتن ویزای همسر و خوابگاه و نظایر آن. این گروه همچنین امکان پیدا کردن و ارتباط با سایت‌های مفید را برای دانشجویان مهیا می‌کند.

اگر در ای‌میل ـ لیست این گروه قرار بگیری، هر روز تعداد معتنابهی ای‌میل دریافت می‌کنی که غالبا از شهرهای مختلف ایران ارسال می‌شوند و همه درخواست کمک دارند. همه فقط یک راهنمایی می‌خواهند.

آن‌گونه که بهزاد صمدی، یکی از دست‌اندرکاران گروه «ایران ـ کانادا»، توضیح می‌دهد، هدف این گروه این نیست که کمک کند تا دانشجویان از ایران خارج شوند و به کانادا بیایند.

وی می‌گوید: «هدف تنها این است که امکانی فراهم شود تا دانشجویانی که می‌خواهند برای ادامه‌ی تحصیل به کانادا بیایند، بتوانند قبل از آمدن، دید و اطلاعات لازم را نسبت به رشته و محل تحصیل خود پیدا کنند و انتخاب درست‌تری کنند».

وی می‌گوید: «همه‌ی خدمات ارایه شده در این گروه داوطلبانه انجام می‌شود».

در این گروه اینترنتی فضایی ایجاد شده تا دانشجویان جوان ایرانی، مشارکت در کار راهنمایی و مشاوره را به‌طور داوطلبانه، و بدون چشم‌داشت انجام دهند و به‌نوعی یک کار گروهی را تجربه کنند.
اگر شما هم در این زمینه تجربه‌هایی دارید، یا گروه‌های مشابهی را سراغ دارید، برای ما بنویسید و آنها را به ما معرفی کنید.

گزارش را از «اینجا» بشنوید.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

لطفا, ايميل, ادرس, سايت وسايت هاي مشابه رو هم درج بفرماييد

-- lvd ، Apr 1, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)