تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
اخبار کانادا در هفته‌ای که گذشت

ناکامی یک ایرانی در انتخابات کبک

علی شریفیان، مونترآل

اخبار کانادا را از «اینجا» بشنوید.

۳۰ مارس ۲۰۰۷

۱۰ فروردین ۱۳۸۶ خورشیدی

دکتر خدیر به مجلس راه نیافت

روز دوشنبه ۲۶ مارس انتخابات کبک برگزار شد و برخلاف رسم رایج در تاریخ مدرن سیاسی این استان، بعد از ۱۲۹ سال، مردم یک دولت اقلیت را انتخاب کردند.
حزب لیبرال، که از سال ۲۰۰۳ به‌عنوان دولت اکثریت بر سر کار بود، با به دست آوردن ۴۸ کرسی از ۱۲۵ کرسی مجلس ملی کبک، این بار به‌عنوان دولت اقلیت برگزیده شد.

آکسیون دموکراتیک کبک، که در دوره‌ی پیش فقط چهار کرسی در مجلس داشت، ۴۱ نماینده به مجلس فرستاد و حزب کبکی‌ها (حزب اسقلال‌طلب کبک) ۳۶ کرسی به دست آورد.

از جامعه‌ی ایرانیان، دکتر امیر خدیر و الهه شکرایی در این انتخابات نامزد بودند. خانم شکرایی ۵۳۲ رأی آورد و در حوزه‌ی انتخاباتی خود پنجم شد. اما دکتر خدیر در رقابتی نزیک با دانیل توورپ، سیاستمدار باسابقه و نامزد حزب کبکی‌ها، در مقابل ۹۴۲۶ رأی او توانست ۸۳۰۳ رأی به دست آورد. دکتر خدیر با وجود به دست آوردن ۲۹ درصد آرای این حوزه دوم شد. او بعد از پایان انتخابات، در سخنرانی خود، خواستار اجرای سیستم انتخاب نمایندگان بر اساس نسبت آرای به دست آمده به وسیله‌ی احزاب شد.

جعفر خدیر، پدر دکتر خدیر که سال‌ها در ایران و کانادا فعالیت سیاسی داشته، در باره‌ی اهمیت شرکت ایرانیان در امور سیاسی و فعالیت‌های انتخاباتی، به رادیو زمانه گفت:
«من معتقدم که انسان هر جا که زندگی می‌کند، به هر حال به آنجا مدیون است و نسبت به جامعه‌ای که در آن است دین به گردن دارد. دوم این که اصولا مشکلات بشری در همه جا به هم مربوط می‌شود. به مصداق بنی آدم اعضای یک پیکرند / که در آفرینش ز یک گوهرند / چو عضوی به درد آورد روزگار / دگر عضوها را نماند قرار بنابر این بشریت به هم پیوند خورده و مشکل در هر نقطه‌ای که باشد به این معنا به همه‌ی انسانیت مربوط می‌شود ... به هر حال اینجا که ما فعلا دست‌مان از وطن خودمان کوتاه است. پس اگر اینجا ما می‌توانیم مؤثر باشیم چرا که نه ...»

از دکتر خدیر نیز پرسیدیم شرکت در این انتخابات برای او چگونه تجربه‌ای بوده است.



«من از تجربه‌ی شرکت در این انتخابات بسیار خرسندم؛ به خاطر این که اولا نزدیک بود موفق بشویم و با رأی خیلی کمی به رقیب باختیم. ولی بیش از این چیزی که برای من مهم است این است که به‌عنوان کسی که به هویت ایرانی اهمیت زیاد می‌دهد، با شرکت در این انتخابات غرور دادن به ایرانی برای من مهم بود و از این بابت فکر می‌کنم موفق بودم ... چرا ؟ به خاطر این که در شرایطی که خاورمیانه و کشور ما تهدید می‌شود و راسیسم و تبلیغات ضد مردم ما رو به افزایش است، این یک نوع پاد زهر راسیسمی‌ست که ما به طور روز افزون در جوامع غربی می‌بینیم.

رأی دادن با نقاب اسلامی در انتخابات کبک ممنوع شد



سه روز مانده به برگزاری انتخابات، آقای مارسل بلانش، مدیرکل سازمان انتخابات کبک، به زنان مسلمان اعلام کرد که به هنگام رأی‌دادن، نقاب از صورت بردارند تا مسئولان انتخاباتی بتوانند آنها را شناسایی کنند. وگرنه نخواهند توانست در انتخابات شرکت کنند. رأی دادن با پوشش اسلامی، پیش از این از حقوق اقلیت‌های مذهبی در کبک به شمار می‌رفت. گروهی از مسلمانان به این ممنوعیت معترض شدند و اکثریت مردم از تغییر این قانون پشتیبانی کردند.

خانواده‌ی پناهجوی ایرانی وارد تورنتو شد



چهارشنبه شب هفته‌ی گذشته، پس از آن که مجید یوردوخانی و همسرش خانم معصومه علی‌بیگی همراه با فرزندشان کوین، مدت شش هفته را در زندان آمریکا (شهر آستین ایالت تگزاس) گذراندند، با هواپیما وارد فرودگاه بین‌المللی پیرسون تورنتو شدند. اداره‌ی مهاجرت به این خانواده، به خاطر آن که فرزندشان در کانادا به دنیا آمده، اجازه‌ی ورود به کانادا و اقامت موقت داده است.
این خانواده‌ی پناهجو، بیش از ده سال پیش، یک بار به کانادا آمده و تقاضای پناهندگی کرده بودند؛ اما تقاضایشان رد شد و به ایران بازگردانده شدند. ولی چندی پیش، و این بار با پاسپورت جعلی یونانی، قصد آمدن به کانادا و تقاضای پناهندگی مجدد را داشتند که به هنگام عبور از آسمان پورتوریکو، یکی از مسافران هواپیمای حامل آنها بر اثر سکته‌ی قلبی جان باخت. هواپیما به اجبار فرود آمد. در فرودگاه، مأموران امنیتی آمریکا متوجه پاسپورت جعلی آنها شده و مجید و معصومه را همراه با فرزندشان زندانی کردند. اکنون این خانواده با اجازه‌ی اقامت موقت در کانادا به سر می‌برند و وکیل آنها گفته به‌خاطر ملاحظات انسانی، کانادا به احتمال زیاد به آنها اقامت دائم خواهد داد.

مسلمانان اصلاح‌طلب کانادا تهدید به مرگ شدند

به دنبال آن که گروهی ناشناس اعضای «کنگره‌ی مسلمانان کانادایی» را با تلفن و ای‌میل به مرگ تهدید کرد، بیش از پنجاه سازمان اسلامی کانادا عمل این گروه را، که گفته می‌شود مسلمانان افراطی هستند، محکوم کردند.
«کنگره‌ی مسلمانان کانادایی»، که مرکز آن در در تورنتو قرار دارد و گروهی از ایرانیان مسلمان نیز در آن عضویت دارند، خواستار اصلاحاتی در اسلام برای انطباق آن با زندگی مدرن هستند. از جمله، آنها خواستار اصلاح و تجدیدنظر در مورد حقوق زنان و قوانین واحکام دیگری در اسلام هستند که به نظرشان با زندگی در جهان امروز هم‌خوانی ندارد.

جشن‌های نوروزی ایرانیان مونترآل و ونکوور



گروه‌ها و نهادهای گوناگوناگون ایرانیان در دو شهر مونترآل و ونکوور، امسال جشن نوروز را با شکوه بسیار برگزار کردند. هزاران ایرانی ساکن مونترآل، در جشن‌های نوروزی بنیاد فرهنگی نیما، انجمن دانشجویان دانشگاه‌های مک‌گیل و کنکوردیا (که امسال برنامه‌ی نوروزی خود را به‌طور مشترک برگزار کردند)، انجمن دوستداران زرتشت، مدرسه‌ی دهخدا، مدرسه و بنیاد فرهنگی وست آیلند و دیگر تشکلات ایرانی شرکت کردند. جمع کثیری از ایرانیان مونترآل هم در کارناوال نوروزی ایرانیان مونترآل، که امسال برای پنجمین سال متوالی برگزار می‌شد، نوروز را جشن گرفتند.
حسین صمیمی، یکی از بنیانگذاران این جشن، در باره‌ی کارناوال نوروزی امسال، به رادیو زمانه چنین گفت:

«امسال، به نظر من، از سال‌های پیش هم بهتر بود. از این نظر که هوا هم با ما خیلی همراهی کرد. من فکر می‌کنم حدود هزار نفر در این گردهمایی جمع شده بودند و امسال استقبال خوبی از کارناوال شد. مطابق معمول هم، هدف این است که بتوانیم سنت‌های‌مان را، که سنت‌هایی بسیار قدیمی و کهن است، و ریشه در تاریخ دارد، در این سوی دنیا، تا آنجا که امکانات ما اجازه می‌دهد، حفظ کنیم ... عده‌ای از هم‌زبان‌های افغانی و تاجیک ما هم حتا آمدند و برنامه‌هایی اجرا کردند و بعد هم مردم با آهنگ‌های شاد ایرانی رقصیدند و نوروز خود را گذراندند».



در ونکوور، جشن چهارشنبه سوری، طبق معمول همه‌ساله، با شرکت هزاران ایرانی در پارک امبل ساید برگزار شد. یک بازارچه‌ی نوروزی با چهل غرفه در نورث ونکوور برپا شد که هزاران نفر از آن بازدید کردند. در این بازارچه برنامه‌های سرگرم‌کننده‌ای برای بازدیدکنندگان اجرا شد. در جشن رادیوی فارسی زبان این شهر، که ۲۵ مارس برگزار شد، دیوید امرسون، وزیر کابینه‌ی دولت فدرال، پیام ویژه‌ی شادباش نوروزی استفن هارپر، نخست وزیر کانادا، را به ایرانیان ابلاغ کرد. در بریتیش کلمبیا، با فرمانی رسمی، که دو سال پیش از سوی الیزابت دوم، ملکه‌ی انگلستان صادر شد، نوروز به‌عنوان جشن رسمی این استان شناخته شده است.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)