تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

پروژه‌ی روماریو ۱۰۰۰

امیر مجیری



برزیلی‌ها در حال تدارک جشنی برای هزارمین گل روماریو هستند. جشنی همراه با آتش‌بازی و مراسم اهدای جایزه به روماریو پس از به ثمر رساندن گل هزارم. براساس آمار ارایه شده، روماریو فقط پنج گل تا این رکورد فاصله دارد. در برزیل، بعضی‌ها از جمله فوتبالیست افسانه‌ای، پله، می‌گویند که این مهاجم کهنه‌کار بیش از این‌ها با هزار گل فاصله دارد. آنها عنوان می‌کنند که روماریو گل‌های دوران نوجوانی خود را هم در این شمارش به حساب آورده است.

منتقدین روماریو همچنین معتقدند که این آمار و ارقام باید دقیق‌تر بررسی شوند؛ زیرا روماریو سعی کرده گل‌های مسابقاتی را هم که هرگز برگزار نشده‌ نیز به‌حساب آورد. بعضی از گل‌های درج شده در فهرست نیز مربوط به مسابقاتی‌ست که با نتیجه‌ی صفر بر صفر خاتمه ‌یافته است. البته روماریو بعدها این گل‌ها را از فهرست خود خارج کرد.

بنابه گزارش سایت رسمی فیفا، پله تنها فوتبالیستی‌ست که از رکورد ۱۰۰۰ گل فراتر رفته است. پله با ثمر رساندن ۱۲۸۱ گل طی ۱۳۶۳ مسابقه، دارنده‌ی این رکورد افسانه‌ای‌ست. پله در مصاحبه‌ای که به این منظور انجام داده‌، اظهارکرده‌ که برای روماریو احترام خاصی قایل است و همواره از وی به عنوان بازیکنی بزرگ یاد کرده و می‌کند، اما این به‌آن معنا نیست که تردید خود را نسبت به ادعای هزار گله شدن روماریو پنهان ‌کند.

پله، فوتبالیست افسانه‌ای، در ۲۹ سالگی و هنگامی که هنوز در اوج آمادگی بود، به رکورد هزارگل دست یافت.

روماریوی ۴۱ ساله به این سؤال‌های جنجالی پیرامون شمارش گل‌هایش اهمیتی نمی‌دهد و درپی دستیابی به هدف مد نظرش می‌باشد.

وی در گفت‌وگویی در محل باشگاه‌اش «واسکودو»ی برزیل می‌گوید: «این مطلب برای من و باشگاه‌ام اهمیت دارد. فقط امیدوارم که هرچه زودتر اتفاق بیفتد تا بتوانیم جشن خود را آغاز کنیم».

روماریو بعد از اعلام نتیجه‌ی بررسی‌های انجام شده توسط کارشناسان فوتبال و رسانه‌های برزیلی طی سال گذشته، بارها فهرست خود را تصحیح کرده است.

روماریو، خود، نیز به این نکته اذعان دارد که ۷۱ گل از مجموع گل‌های وی در زمانی به ثمر رسیده است که وی یک فوتبالیست حرفه‌ای نبوده است و ۱۵ گل وی نیز در رده‌ی سنی کمتر از ۱۶ سال به ثمر رسیده است.

در بررسی‌ای که پلاکار، مجله‌ی مطرح برزیلی انجام داد، مشخص شد که گل‌های زیادی به اشتباه و بدون مدرک قابل اثبات در فهرست درج شده‌اند.

۹ گل مربوط به زمانی‌ست که روماریو بازیکن تیم پی.اس.وی هلند بوده‌ و این گل‌ها در مسابقه‌هایی به ثمر رسیده‌ که در آمار رسمی باشگاه پی.اس.وی ایندهوون ثبت نشده‌اند.

همچنین روماریو اظهارکرده است که در سال ۱۹۹۲ همراه با پی.اس.وی دو گل در بازی دوستانه در برابر اف.سی بارسلونا به ثمر رسانده‌، اما این دو باشگاه اعلام کرده‌اند که روماریو در مسابقه‌های مذکور اصلا بازی نکرده است.‌



پلاکار نقل کرده که این مهاجم همچنین ادعا کرده که دو گل در برابر پارما در سال ۱۹۹۳ به ثمر رسانده‌، اما این بازی با نتیجه تساوی صفر برصفر به پایان رسیده بوده است.

روماریو بعضی از این گل‌ها را از فهرست جدید خود خارج کرده‌، اما بحث برسر دیگر گل‌ها همچمنان به قوت خود باقی است.

علاوه بر گل‌هایی که مربوط به دوران آماتوری‌ست، روماریو گل‌هایی را هم که در رقابت‌های دوستانه در برابر تیم‌های غیرحرفه‌ای به ثمر رسانده‌ هم به حساب می‌آورد.

چهار گل‌ متعلق به بازی برزیل در برابر «دوستان لوییزنهو» است که به مناسبت خداحافظی این بازیکن از فوتبال برگزار شده‌ بود. دو گل دیگر، در دیداری به مناسبت بازنشستگی آلدایر، فوتبالیست مطرح برزیلی بین آ. اس رم ایتالیا و تیم «دوستان آلدایر» برگزار شده بود.

باشگاه واسکو نیز در این راه به کمک روماریو آمده است. این تلاش روماریو که به پروژه‌ی «روماریو ۱۰۰۰» معروف‌ شده، شامل مراسم مختلفی، از جمله برپایی مسابقه‌های دوستانه برابر تیم‌هایی از دسته‌های دو و سه، می‌شود.

این مهاجم کهنه‌کار، همچنین برای هرچه سریع‌تر بالا رفتن آمار خود، بازی‌هایی در لیگ‌های کوچک‌تر را انتخاب کرده است. سال گذشته، وی قراردادهایی را با تیم میامی اف.سی آمریکا، که تیمی دسته دومی‌ست، و آدلاید یونایتد استرالیا امضا کرد.

کلادیو آداوو، ستاره‌ی سابق تیم فلامینگو، در این باره می‌گوید: «روماریو پدیده‌ای در فوتبال است، اما فکر نمی‌کنم بیشتر از ۷۰۰ گل در طول دوران فوتبال حرفه‌ای خود به ثمر رسانده باشد».
روماریو می‌گوید: «این به شوخی بیشتر شبیه است».



بدون احتساب گل‌هایی که قبل از حرفه‌ای شدن به ثمر رسانده، مجموع گل‌های وی ۹۲۴ گل می‌شود، که ۷۶ گل تا رقم ۱۰۰۰ فاصله دارد. ‌اما براساس بررسی مجله پلاکار، روماریو ۱۰۶ گل تا رکورد کذایی فاصله دارد.

بعضی‌ نیز معتقدند که بازیکنان بزرگی مانند فرنس پوشکاش وآرتور فریدن رایش هم ممکن است ۱۰۰۰ گل به ثمر رسانده باشند.‌ اما گل‌های آنها در جایی به‌طور رسمی به ثبت نرسیده‌اند و نظرات کارشناسان در این زمینه متفاوت است.

بیشتر گل‌های روماریو در باشگاه واسکو، از شهر ریو دو ژانیرو، به ثمر رسیده است، که وی از ۱۸ سالگی در آن توپ ‌زده است.

روماریو مهم‌ترین گل‌های خود را در یک چهارم نهایی جام جهانی ۹۴ آمریکا، در برابر هلند و همچنین سال گذشته در بازی‌های مقدماتی جام جهانی در برابر تیم میلی اروگویه به ثمررسانده‌است.

تیم برزیل، با هنرنمایی روماریو، در جام جهانی ۹۴ آمریکا به مقام قهرمانی دست پیدا کرد. همچنین در سال‌های ۱۹۸۹ و ۱۹۹۷ جام کوپا آمریکا و ۱۹۹۷ جام کنفدراسیون‌ها را تصاحب کرد. روماریو هنگامی که در سال ۲۰۰۵، با وجود ۳۹ سال سن، بهترین گل‌زن برزیل شد، همگان را شگفت‌زده کرد.

روماریو جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه را به دلیل مصدومیت از دست داد، اگرچه بعضی کارشناسان معتقدند که وی به موقع از آسیب دیدگی رهایی پیداکرده بوده و می‌شد که در کاروان اعزامی به جام جهانی حضور داشته باشد. در جام جهانی ۲۰۰۲ کره – ژاپن، لوییژ فیلیپ اسکولاری، مربی وقت تیم ملی برزیل وی را به تیم دعوت نکرد.

آخرین بازی روماریو با پیراهن تیم ملی برزیل در سال ۲۰۰۵ در بازی دوستانه در برابر گواتمالا بود که وی در هشتاد و چهارمین بازی ملی خود، هفتاد و یکمین گل بین‌المللی‌اش را به ثمر رساند.

روماریو که در سال ۱۹۸۵ در باشگاه واسکو شکوفا شد، در سال ۲۰۰۰، پس از بازی در باشگاه‌های خارجیِ پی.اس.وی ایندهوون هلند، والنسیا و بارسلونای اسپانیا، دوباره به برزیل و باشگاه خود واسکو بازگشت. او همچنین با رقیب‌های واسکو، یعنی فلامینگو و فلومینسه، هم بازی کرده است.

علی‌رغم بحث و جدل بر سر شمارش و تعداد گل‌های روماریو، تعداد کمی از برزیلی‌ها هستند که به تعداد گل‌های وی اعتراض می‌کنند و اکثر مردم، دوران بازی‌گری وی را موفقیت‌آمیز ارزیابی می‌کنند و عنوان می‌دارند که در جشنی که برای ۱۰۰۰ گله شدن وی برپا خواهد شد، شرکت خواهند کرد.

پله می‌گوید: «نمی‌دانم که آیا تمامی گل‌های روماریو به حساب خواهد آمد یا نه، اما نکته این است که خود او براین باور است که همه‌ی گل‌ها درست‌هستند، خیلی مهم است که برای آن جشنی برپا کنیم».

منبع : آسوشیتدپرس

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

پله سلطان فوتبال است.
روماريو تازه در اين سن دارد هزار گل مي شود اما پله در 29 سالگي اين فرق دوران بازيگري است يا فرق فوتباليستها ؟

-- mohamadreza ، Mar 27, 2007

فکر نکنم به هزار گل برسد با این اوصاف حالا حالا کار دارد تا 1000 گل

-- محمد ، Apr 7, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)