تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

راه و چاه سفر آسان و ارزان در تعطیلات

ندا ثانی


برای سفر رفتن، لازم نیست که حتما حقوق یکی دو ماه را صرف هتل و هواپیما کنید. دلیلی هم ندارد تا به دو روز تعطیل می‌رسید، بار سفر را ببنید و بروید شمال کشور، مازندران، ساری، متل قو، نمک‌آب رود، ویلا، کباب و ....

شمال هم جای زیبایی است اما انصافا، حوصله‌تان سر نمی‌رود از این‌که مقصد همه سفرهایتان به شمال ختم می‌شود؟ مخصوصا در روزهای عید که جای سوزن انداختن هم نیست.

ممکن است تصمیم بگیرید این چند روز را که از تعطیلات نوروز مانده، به یک نقطه ایران سربزنید. جایی که هم برایتان تازگی داشته باشد، هم نیازی به رزرو هتل نباشد و نخواهید در این روزگار کمیابی بلیت، از آژانس‌های مختلف برای خرید بلیت قطار یا هواپیما التماس کنید.

انجمن گردشگران جوان ایران، هفت هشت سال پیش، قبل از این‌که انجمن شوند و به ثبت برسند، بیست، سی جوان عاشق سفر بودند که هر فرصتی دستشان می‌آمد، کوله و کیسه خواب و چادر را برمی‌داشتند، به قصد فتح یک نقطه از ایران. هرچه‌قدر این نقطه ناشناخته‌تر، لذت‌بخش‌تر.
این انجمن تا امروز که تعداد اعضایش به بیش از ۱۴۰ نفر رسیده، اطلاعات و گزارش‌های تصویری مختلفی دارد از نقاطی که خیلی‌ها نمی‌توانند حدس بزنند برای سفر چه‌قدر مناسب است.

کجا برویم؟

با افشین ایرانپور، سرپرست گروه گردشگران جوان ایران تماس گرفتیم تا از او مشورت بگیریم که اگر همین امروز بخواهیم وسایل سفر را برداریم و به یک سمت سرازیر شویم، کدام طرف را پیشنهاد می‌دهد: «یک جاهایی مثل اهواز و ایلام را توصیه می‌کنم. اما اگر فرصت بیشتری دارید می‌توانید بیشتر به سمت جنوب بروید. مثلا سواحل خلیج فارس، بوشهر و ....»


سفر گروهی گردشگران جوان ایران به قلعه ضحاک در آذربایجان غربی

افشین و گروهش سال قبل، در همین ایام عید، دور کویر لوت ایران را در ۱۰ روز گردیدند. نقطه شروع سفرشان از کرمان به سمت سیستان و نقطه پایان هم دوباره، شهر کرمان بود.

امیرحسین خالقی، از اعضای دیگر گروه هم شهرهای کویری ایران را در این فصل بهترین گزینه برای سفر می‌داند: شهداد، طبس، خور، جندق، مس، گرمه و ...

با چه برویم؟

امیرحسین خالقی می‌گوید: «در این ایام اگر ماشین شخصی ندارید، فکر قطار را نکنید اما بیشتر وقت‌ها اتوبوس پیدا می‌شود. چون به تعداد مسافران نوروزی، اتوبوس‌ها را زیاد می‌کنند.»

یک راه دیگر هم وجود دارد. یعنی اگر تعداد افرادی که سفر می‌روند بیش از ۲۰ نفر باشد، شاید کرایه اتوبوس دربست برای تمام طول سفر، به سود گردشگران باشد.

قیمت اتوبوس دربست روزانه را افشین خوب می‌داند: «سالی ۲۰ درصد قیمت‌ها اضافه می‌شود اما امسال چیزی حدود ۱۶۰ تا ۱۷۰ هزار تومان هزینه کرایه روزانه اتوبوس است.»

«اگر تعدادمان کم باشد و بخواهیم با مینی‌بوس برویم هزینه آن چه‌قدر می‌شود؟» جواب این است: چیزی حدود ۶۰ هزار تومان در روز.

اما مینی‌بوس گزینه مناسبی برای سفر طولانی نیست چون هم سرعت هم امنیت سفر را پایین می‌آورد. در عوض می‌شود در داخل شهرها و سفرهای داخلی از مینی‌بوس که بهتر از اتوبوس چاله‌ها و پستی بلندی‌ها را می‌گذارند، استفاده کرد.‌

کجا بخوابیم؟

امیرحسین خالقی می‌گوید در ابتدای ورود به شهرها در ایام عید، ستاد تسهیلات نوروزی مستقر است که مسافران را برای اسکان راهنمایی می‌کند.
اگر سراغ شهرهای بزرگ و پرمسافر نرفته‌ باشید که بهتر است این کار را نکنید، در شهرهای کوچک معمولا به اندازه کافی جا برای خواب پیدا می‌کنید. مخصوصا با توجه به این‌که در سال‌های گذشته از اتاق مدرسه‌ها برای اسکان مسافران نوروزی استفاده می‌شود و با شبی حدود هزار تومان می‌توانید یک شب را زیر سرپناه بگذرانید البته داخل کیسه خواب خودتان.

اگر هم جایی برای خواب پیدا نکردید، با انتخاب خوبی که از محل سفر داشته‌اید، هوا آنقدر خوب است که در این فصل، شب را در چادر سر کنید. خیالتان راحت.


قیمت این کیسه خواب چند است؟

بهمن، از فروشندگان میدان منیریه تهران یا همان مرکز فروش وسایل ورزشی و سفر، از سیر تا پیاز وسایلی را که برای سفر نیاز دارید، برای‌تان توضیح می‌دهد.

کیسه‌خواب ایرانی مناسب این فصل، حدود ۲۵ تا ۵۰ هزار تومان است و جنس خارجی آن هم از ۸۰ هزار تومان به بالاست. البته بهمن می‌گوید که برای این فصل، جنس ایرانی کاملا جواب می‌دهد.

کوله پشت ۵۰ تا ۶۰ لیتری هم برای سفر پنج‌، شش روزی شما کافی است. بهمن می‌گوید که قیمت ایرانی آن چیزی حدود ۴۰ هزار تومان می‌شود. البته باز هم تأکید می‌کند که جنس ایرانی آن بهتر از خارجی است چون ضمانت‌نامه دارد اما اجناس خارجی را هیچ کس تضمین نمی‌کند.

چادر را هم در نهایت با ۶۰ هزار تومان می‌توانید بخرید و البته سه چهار نفری در خرید آن شریک شوید.

می‌ماند قضیه خوراک و خوردنی که امیرحسین و افشین هر دو تأیید می‌کنند از نکات آسان سفر است و با خرید مواد اولیه از شهرهایی که به آن سفر می‌کنید، می‌شود با هزینه کم مشکل گرسنگی را حل کرد.

درباره سفر دختران و چادر زدن و کیسه‌خواب و سفر با پسران و ... امیرحسین می‌گوید که برخورد نیروهای انتظامی و پلیس بستگی به رفتار گردشگران دارد و تا کنون برای این گروه، مشکل جدی پیش نیامده است.

اطلاعات جزئی‌تر، قیمت بقیه وسایل سفر و گزارش کامل‌تر را می‌توانید از اینجا بشنوید.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

مي توانم آدرس سايتي ياايميلي از اين دوستان داشته باشم؟بسيار علاقه مندم كه به عضويت اين گروه درايم.

-- ابوذر ، Apr 10, 2007

سلام لطفا" ایمیل خانم ندا ثانی را برایم بفرستید متشکرم

-- بهنام ثانی ، Sep 18, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)