تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

استقبال از نوروز در کانادا

فریبا صحرایی

هزاران ایرانی مقیم کانادا، کم‌کم برای نوروز باستانی مهیا می‌شوند. از مراسم چهارشنبه سوری گرفته تا و چیدن سفره هفت سین و سال تحویل و دید و بازدیدهای مختصر و مفید با جامعه‌ی دوستان و احیانا فامیل و عیدی دادن و عیدی گرفتن و...خلاصه همه چیز حال و هوای نوروزی دارد.

زنان ایرانی سعی می‌کنند تا آنجا که ممکن است آداب و رسوم مادران و مادربزرگ‌های خود را به جا آورند و آن را به نسل‌های بعد و فرزندانشان منتقل کنند.

خانه تکانی‌های شب عید اینجا هم از یاد ایرانیان نرفته است. حتی اگر شده فقط دستی به سر و روی خانه بکشند و آب و جارویی کنند. ماهی شب عید و سبزی پلو و رشته پلو و سمنو و سبزه انداختن هم به راه است.

بازارهای نوروزی آجیل شب عید می‌فروشند و شیرینی ایرانی. از شیرینی‌های خانگی گرفته تا گز و سوهان و نقل بیدمشکی شیراز. همه چیز از ایران آمده تا در این سر دنیا سفره‌ی ایرانیان را رنگ ایرانی دهد.

این که ایرانیان مقیم تورنتو چگونه به استقبال نوروز می‌روند، چرا و چگونه با وجود سال‌ها دوری از کشور، فرهنگ و سنت دیرینه‌ی خود را گرامی می‌دارند و در حفظ و انتقال آن به نسل‌های بعد می‌کوشند، موضوع گزارشی‌ست که می‌توانید از «اینجا» گوش کنید.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)