تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۸۵ • چاپ کنید    
گفت‌وگویی با غوغا بیات، به بهانه‌ی برگزاری نمایشگاه اخیر عکاسی‌اش

«عاشقانه‌های دست به دست»

میترا هوشیار

برای شنیدن فایل صوتی «اینجا» را کلیک کنید.


غوغا بیات

غوغا بیات عکاس فیلم است. یکی از چند چهره‌ی آشنای هنر عکاسی فیلم در ایران، که با برگزاری نمایشگاه‌های عکاسی و حضور مستمر در شاخه‌ای کاملا تخصصی، ماندگاری خود و آثارش را به اثبات رسانده است. او متولد ۱۳۳۷ در تهران است و فارغ‌التحصیل عکاسی و گرافیک از مدرسه‌ی عالی تلویزیون در سال ۱۳۵۷.


شروع کارش، به‌عنوان عکاس فیلم، در فیلم «پرنده‌ی کوچک خوشبختی» به کارگردانی پوران درخشنده بوده است و بعد از آن هم شاهد همکاری او در چندین فیلم کوتاه و پروژه‌های بزرگ سینمایی بوده‌ایم.

غوغا بیات در زمینه‌ی نامزدی و نیز دریافت جوایز، کارنامه‌ی درخشانی دارد.


نمایشگاه «عاشقانه‌های دست به دست»

نمایشگاه اخیر او، با عنوان «عاشقانه‌های دست به دست»، در گالری گلستان برگزار شد و او بخشی از نمایشگاه را در گالری کتابخانه‌ی «وست ونکوور»، هم‌زمان با جشن فرهنگ و هنرایران، به همراه آثار زنان هنرمند نقاش ایرانی، به معرض نمایش گذاشته است.

عکس‌ها یادداشت‌هایی به زبان فارسی بر روی اسکناس‌های ایرانی، آن هم با فضایی که برای آن پیام در نظر گرفته شده است ترسیم می‌کند. غوغا در توضیح نمایشگاه برای مدعوین خود چنین نوشته است:


«هر کس قصه‌ای دارد؛ یکی درد دلش را به اولین کسی که می‌رسد می‌گوید؛ دیگری داستان زندگی‌اش را کتاب می‌کند. داستان‌ها به فیلم‌نامه‌هایی بزرگ تبدیل می‌شوند و ... اما در ایران، مردم راه دیگری را نیز برای ابراز اندیشه‌ها و ترس‌ها و شادمانی‌هایشان یافته‌اند. بیشتر مبادلات مالی در ایران با اسکناس صورت می‌گیرد. از آن گذشته، بر اساس رسمی قدیمی، بزرگ‌ترها در شب سال نو، روی اسکناس متنی می‌نوشتند. دعای خیری که برای یادبود به کوچک‌ترها هدیه می‌کردند. این عادت، در طول سال‌ها، در سایه‌ی تغییرات و تحولات اجتماعی، تغییر کرده و تبدیل به تریبونی خاموش برای ابراز دلتنگی‌ها، سرخوردگی‌ها و... شده است.


عاشقانه‌های دست به دست، بر اساس یک سال جمع‌آوری اسکناس‌ها صورت گرفته است. یادداشت‌ها متفاوت، و حال و هوای عکس‌ها نیز، به تبعیت از روح دست نوشته‌ها، از یکدیگر متمایزند.

هر نوشته‌ای داستانِ ناگفته‌ای را بازگو می‌کند: پیشنهادی برای وصلتی، دعایی برای برآورده شدن نیازی، یا عاشقانه‌ای. طبیعت اسکناس در ماندگاری نیست؛ دست به دست می‌گردد و پیامی را به هم‌راه خود می‌برد. پیام‌هایی برای هزاران نا آشنا».

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

اين "عکس" نيست گرافيک است.
گفتگو کننده تسلطي به حوزه و موضوع عکاسي نداشته.

-- Nima ، Mar 17, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)